HOME FORUM Wandelgebieden Eerste keer Pyreneeën, tips voor gebied?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Buiten nat en koud dus een goed moment om plannen te maken voor komende zomer. Al heel lang op mijn wensenlijstje staan de Pyreneeën. Vanochtend nogmaals bijna alle verslagen op hiking advisor gelezen en raak steeds meer overtuigd dat ik ook eens die kant op moet. Nu kan ik maar niet besluiten waar te beginnen, de Pyreneeën zijn zo groot en het is lastig om een gebied te kiezen waar ik mijn eerste Pyreneeën stappen wil zetten. Daarom jullie hulp gevraagd.

– Ik wil ongeveer twee weken wandelen, overnachten in mijn tent, in de maand juli.

– Om de rugzak draagbaar te houden is een dorpje af en toe wel prettig om eten te kopen (ik kan voor max. een week eten meesjouwen).

– Ik vind het leuk om goed gemarkeerde routes af te wisselen met wat minder gemarkeerd terrein.  En thuis vooraf een route creëren met een stapel kaarten is helemaal geweldig (vind ik). Dus twee weken lang een kant en klare gr-route lopen heeft niet mijn voorkeur.

– Reizen met openbaar vervoer, het liefst i.c.m. het vliegtuig om de reistijd te verkorten (bv. naar Barcelona of Toulouse).

Kan iemand een gebied aanraden die aan mijn eisen voldoet? Als ik emaal heb besloten waar ik heen wil, kan ik kaarten bestellen en zelf aan de slag om een definitieve route te bedenken.

Groeten, Saskia

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Als je toch reist met het openbaar vervoer zou ik een tocht in lijn doen. Dus de vraag gaat dan eerder zijn: tussen welke 2 plaatsen die ongeveer 2 weken stappen uit elkaar liggen kan ik geraken met het openbaar vervoer.
    Onderstaande foto is een trekking van een week. Maar dat was een lus vanuit Gavarnie.
    IMG_1459Trip

Saskia
    Deelnemer

Lopen in een lijn kan, maar hoeft niet perse. Voordeel van een lus is dat je vaak wat meer keuzes kan maken in de route. Of het een lus of een lijn word maakt uiteindelijk niet uit. Eerst maar eens een keuze maken waar ik ongeveer heen wil.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Vanmorgen nog helemaal gelezen en ik had alvast goesting om te vertrekken 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Saskia,
    Er zijn nu meer en meer paden die rood wit markeringen hebben maar velen worden niet erg druk belopen. Als je een beetje uitkijkt in de Pyreneeën kan je er vrij eenzaam lopen.
    Voor een korte reistijd via toulouse lijkt mij de optie l’hospitalet pres l’andorre
    of een ander dorp op die route (Merens les vals/Porta ) een goede startplaats. Omdat die rechtstreekse verbindingen heeft met Toulouse en er dagelijks openbaar vervoer is op die lijn als je ergens anders wil zijn kort tegen de spaanse grens.
    In Toulouse is op enige afstand van het station een buitensportzaak voor brandstof. Als in de zomer nog steeds nachttreinen rijden blijft dat een optie die weinig extra reistijd vraagt. Of je nu thuis slaapt of op de trein….
    Een idee om eerst rechts van de weg het gebied te verkennen om dan terug te keren naar de vallei waar je bent gestart.
    Zie bv de eerste 7 dagen van mijn verslag
    om dan het veel ruigere gebied van de haute ariege tegen de grens met Andorra te verkennen, links van de weg.
    Je zou een voedseldepot kunnen verstoppen of de voorraad voor de tweede week afgeven bij de camping om die een week later op te halen.
    Er is ook een winkeltje in l’hospitalet pres l’andorre

Borce
    wat meer in het westen is ook zo’n goede plek als startplaats om twee lussen te lopen (met ook geregeld openbaar vervoer als je vanaf een andere plek wil starten)
    Links en rechts van de weg.
    Zie bv volgende verslag waar ik op dag 7 voorbij Borce kom.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2014/09/gort-droog-karst-en-sappige-bergweiden.html
    Om het veilig te houden zou ik wel wat aanpassingen maken voor dat eerste stuk terwijl het tweede deel rechts van de weg zonder problemen verlengd kan worden.
    Borce heeft een winkeltje en een gite.
    Ook een plek om een depot achter te laten.
    Ik zit wat in dezelfde hoek als Debby.
    Borce -Lescun is een dagtocht lang en gaat over de gr10

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Er zijn enorm veel interessante gebieden in de Pyreneeën en de keuze is moeilijk te maken.

De eerste keer kozen we voor de Centrale Pyreneeën omdat je dan meteen enkele klassiekers hebt: Brèche de Roland, Ordesa, Vignemale, … Ons verslag is een 16-daagse tocht, maar kan wel ingekort worden. We hebben in Gavarnie en Benasque herbevoorraad. Daarna vervolgde ik mijn tocht vanaf Lescun met de cols die we nog niet deden en trokken verder naar de Aigues Tortes. Waar we dan met de bus naar Barcelona reisden om daar het vliegtuig te nemen. Maar dit gebied is ook het drukste van de Pyreneeën, al lukt het wel vaak nog, ook in hoogzomer om een bivakplek voor jezelf te hebben.

Wil je het liever iets rustiger en desolater dan moet je wat meer richting westen (zie het verslag en Ivo van de regio van Lescun) of richting het oosten trekken vb. de Ariège.

Ik denk dat elke regio zijn charmes heeft, en dat je uiteindelijk zelf moet beslissen. In elk gebied heb je diverse routekeuzes. Enfin, mogelijkheden zat en je kan weinig foute keuzes maken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Anders begin je gewoon aan de HRP.
    Her en der kan je je bevoorraden.
    Met 14 effectieve stapdagen geraak je vermoedelijk tot col du somport.
    (met geregelde busverbindingen)

Saskia
    Deelnemer

Bedankt voor de tips. Ik heb een kaart besteld van het gebied rond l’Hospitalet pres l’Andorre. Heb jullie verslagen in dit gebied “gevolgd” met Geoportaal en ziet er aantrekkelijk uit. En de eenvoudige aanreisroute met de trein is inderdaad zeer aantrekkelijk.

De klassiekers in de centrale Pyreneeën rondom Gavarnie lijken me ook heel gaaf, maar beter een keer in september doen, buiten het hoogseizoen.

Ivo, ik heb tot nu toe gedacht dat de HRP echt heel moeilijk is, en alleen voor zeer ervaren trekkers. Ik ben bij het lezen van sommige verslagen nogal afgeschrikt van het aantal mensen die zich erop stuklopen. Maar misschien ligt dat meer aan de manier van schrijven (sommige mensen leggen in hun verslag de nadruk op de zware stukken, want afzien is stoer 😉 ). Ik ga de HRP toch ook nog eens bestuderen….

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ach, met je ervaring in Schotland, Ecrins.. zal je de HRP vanaf Baskenland waarschijnlijk heel goed verteren.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Een beschrijving van het deel van de HRP tussen Hospitalet en Banyuls vind je ook terug op:

https://roversmountains.wordpress.com/hrp-oost/

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Een suggestie:

Avondvlucht naar Toulouse. Overnachten in één van de luchthavenhotels, en er je transitbagage achterlaten (let wel: niet elk hotel aanvaardt ‘left luggage’ – navragen dus). s ’Morgens de shuttledienst nemen van de luchthaven naar Andorra, meer specifiek Arinsal. De GR11/HRP oppikken richten westen, tot aan Lac de Portillon, waar afgedaald kan worden naar Bagnères de Luchon (er is een télécabine, mochten je knieën tegen dan al om rust schreeuwen).
    Vanuit Bagnères de Luchon zijn er frequente treinen terug naar Toulouse (soms met een verplichte overstap). En tussen het treinstation van Toulouse en de luchthaven zijn er frequente busdiensten.  Opnieuw overnachten in het luchthavenhotel en de volgende dag de terugvlucht naar het zonovergoten Nederland.

Merk op dat er verschillende HRP’s zijn. En je kunt bovendien eigen varianten uitstippelen middels stafkaarten.

Impressies van de tocht die ik op basis van bovenstaand concept uitstippelde en wandelde: https://picasaweb.google.com/115730044803644133203/PyreneesJuly2014ArinsalBagneresDeLuchon?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNuK_qXSkK9K&feat=directlink.

PM me indien meer info gewenst is (ik ben geabonneerd op je blog (lees:daar vind je mijn emailadres)).

Wim

Saskia
    Deelnemer

Wim,

Hartelijk dank voor uw bijdrage, ook deze optie zal ik gaan onderzoeken.

Zo langzaam aan raak ik steeds meer geïnteresseerd in de HRP en overweeg hem helemaal te lopen, verspreid over twee zomers. Dan zal ik deze zomer beginnen en vier weken te tijd nemen om ongeveer tot halverwege te komen.

Ik ga het boek van de HRP bestellen en bestuderen. Dan komen er allicht meer vragen over ernaartoe reizen, tochtplanning enzovoorts…

Bedankt iedereen zover voor de input!

Saskia
    Deelnemer

Hoi,

Ik heb inmiddels het boekje van Ton Joosten in bezit en bestudeerd. Ik twijfel nog steeds over de HRP, voornamelijk het gebrek aan bevoorrading staat me tegen. Ik heb toch echt zo’n 3000 tot 4000 kcal nodig per dag om het een beetje leuk te houden (met te weinig eten krijg ik het vooral mentaal heel zwaar).
    Maar goed, ik heb nu wel plotseling de mogelijkheid om lang van huis weg te gaan (mijn hond is overleden dus ik hoef geen verzorging meer voor hem te regelen) en mijn wens om eens een lange tocht te maken kan ik deze zomer dus waarmaken.

Het deel van de HRP dat ik nu overweeg is van Lescun (Borce) tot L’Hospitalet pres l’Andorre. Dat zijn 26 etappes, begin en eind punt makkelijk te bereiken met OV, en ik kan er ruim de tijd voor nemen (een maand).

Op de route waar weinig bevoorrading is staan wel berghutten. Weten jullie of je daar eten kunt kopen? Ik overweeg ook om regelmatig bij een hut te kamperen en in de hut te dineren, om zo wat extra kcal binnen te krijgen. Is dit gebruikelijk op de HRP?

Ik heb al wat info gezocht over het wel of niet meenemen van stijgijzers. Hier is geen eenduidig antwoord op. Pikkel zou ik sowieso willen meenemen, maar stijgijzers heb ik mijn twijfels over omdat ze toch 800 gram wegen. Wat zouden jullie adviseren?

Groetjes Saskia

p.s. Wim, heb nu ook de tijd genomen om uw foto’s te bekijken, ze zijn prachtig! Ik wilde u mailen met wat vragen maar u volgt mijn blog niet met uw e-mail adres maar met uw blogaccount, ik kan dus geen e-mail adres van u vinden..

ivovm
    Sleutelbeheerder

Saskia,

al dan niet ijspikkel of stijgijzers…
    ik zou even afwachten hoe de winter verder evolueert en hoe goed het gaat dooien in de lente.
    De eigen persoonlijke ervaring over avondeten terwijl je buiten slaapt is al wat ouder maar toen was dat perfect mogelijk als je niet het laatste moment binnen viel terwijl de waard al aan het koken was.
    De gasten hadden echter voorrang op de zitplaatsen en als er in twee groepen moest worden gegeven zaten we bij groep twee. Bekijk het goed want soms hebben ze niet graag dat je kort bij de hut overnacht.
    Hutten die frequent door eendagstoeristen worden bezocht hebben ook wel wat kleine gerechten doorheen de dag te koop (denk aan een omelet oid)
    Zoek iedere hut eens op. Dikwijls staat er wel iets te lezen wat ze aanbieden, wat een picknick kost.
    zie bv http://refugebayssellance.ffcam.fr/tarifs.html
    Ik heb de eigen HRP al een paar jaar uit moeten stellen. Misschien volgend jaar.
    Mijn plan is alvast om toch wat voorraden op te sturen (als ze het ok vinden) naar hutten die aan een weg liggen (mogelijkheden: bv candanchu,gavarnie,héas,parzan,viados,l’hospice de france,refugio conangles, arties, salardu,montgarri, graus, enz….) beetje afhankelijk van de route.
    volgende verslag moet je geruststellen dat er veel mogelijk is
    http://backpackinglight.com/forums/topic/37414/

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Dag Saskia,

Mijn emailadres: [mijn voornaam] puntje [mijn achternaam] apenstaartje gmail puntje com

(ik schrijf het wat cryptisch om spamrobotten te verschalken).

In de hutten kan men ook als bivakkeerder eten (de hutwaarden halen een groot deel van hun omzet uit de catering. Hoe meer etende zielen, hoe meer vreugde voor hen).

Aan de Franse kant is bivakkeren in de buurt van de hut veelal mogelijk & gebruikelijk. Vaak zijn er zelfs aangeduide bivakplaatsen. Aan de Spaanse zijde is het eerder ongebruikelijk/niet toegelaten, maar je kan altijd bij de hutwaarden vriendelijk navragen of er in de buurt geen discrete bivakplekjes zijn die ze niet problematiseren, die je dan eventueel kunt gaan opzoeken na het avondeten. Het Spaanse nationaal park Aigüestortes i Estany de Sant Maurici is een noemenswaardige uitzondering: bivakkeren is er wettelijk verboden (lees: wees er bijzonder discreet & behoedzaam indien je er alsnog een tentje wilt neerplanten). De HRP-versie van Ton Joosten gaat – helaas – evenwel maar heel kort door dit prachtig nationaal park. Dus dit bivakverbod kan dan normaliter gemakkelijk gemitigeerd worden.

Inzake voeding kopen om zelf te koken in de tent: in de hutten moet je daar zeker niet op rekenen. Vaak is zijn er enkel kleine snacks, brood, drank etc verkrijgbaar (logisch ook, ze willen dat je in de hut zelf blijft eten, want een hoeksteen van hun verdienmodel).

Inzake ijspikkel & stijgijzer: idem Ivo’s antwoord. Laat je zeker niet afschrikken door de grote sneeuwpartijen uit mijn foto’s: 2014 was een sneeuwrijk seizoen. Ik had toen de ijspikkel & ‘micro crampons’ bij, die toen voldeden.

Wim

PS: indien je de Franse taal wat machtig bent, is de gids ‘Haute randonnée pyrénéenne’ van Rando Éditions de referentie (met routes en varianten die deels verschillen van Ton Joosten’s gids). Een aanrader.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.