HOME FORUM Materiaal en techniek Eénpersoonstent 4-seizoenen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo iedereen

Ik ben een beginnende kampeerder (tot nu toe alleen dagwandelingen gedaan) en ben op zoek naar een tent die ik gans het jaar door kan gebruiken (mogelijk, denk ik?). Het doel is om vooral meerdaagse hikings te doen en eventueel met de fiets ook soms eens weg te gaan. Ik zou dit doen in de Ardennen.
    Voor de tent stel ik de volgende eisen:
    – te gebruiken in elk seizoen
    – max. 2 kg
    – redelijk ruim (ben 1m92)
    – voortent waarin ik kan zitten (ev. koken)
    – prijs: max. 400 euro
    ((+ beschikbaarheid, maar ik weet niet wanneer nieuwe modellen op de markt komen, als dat de komende maanden is dan kan ik nog wel wat wachten))

Na wat zoekwerk kwam ik uit op de volgende modellen:
    – Nordisk Svalbard 1 SI http://www.asadventure.com/benl/nordisk-tent-svalbard-1-si-1112c40009?id_colour=3154

– Lightwave T10 Trail http://www.lightwave.uk.com/products/tents/trail

Wat denken jullie dat de beste tent is voor mij? Die van Nordisk staat er op als 3-seizoens, maar kan die met 10000mm grondzeil en 3000mm buitentent niet evengoed als 4-seizoens bestempeld worden?
    Ook heb ik er geen zicht op of ik wel genoeg ruimte heb in de voortent van die Nordisk, daarvoor zal ik eens naar AS Adventure zelf moeten gaan denk ik (daar kan ik ze wel opgesteld zien, toch?).
    En nog, zou ik een van deze tenten kunnen gebruiken bijvoorbeeld in de herfst in de alpen, als ik na wat ervaring opgedaan te hebben merk dat ik een stap(je) verder wil gaan?
    Waarschijnlijk zijn er wel wat dingen die ik over het hoofd zie?

Oh ja, misschien goed om erbij te vermelden:
    mijn slaapzak heb ik al, dat is de North Face Aleutian -7 (https://www.thenorthface.com/shop/aleutian-20-7) –> staat dat het voor camping is maar heb hem toch gekocht omdat er korting was en ik wat gelimiteerd zit qua budget. (limiettemp. laag genoeg?)
    en matje dat ik zal kopen is waarschijnlijk de Thermarest Trail Pro
    (http://www.asadventure.com/benl/therm-a-rest-slaapmat-trail-pro-l-1315c10004)

Ik ben alvast benieuwd naar jullie advies.
    Groeten Ralf

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ralf,

Een échte 4-seizoenstent zal je niet nodig hebben als je het houdt bij de Ardennen. De twee tenten die je vernoemt zullen daarvoor wel voldoen, maar niet om de winter in Scandinavië te gaan opzoeken (maar dat was ook je bedoeling niet). Enig probleem is dat de voortent veel te krap is om in te gaan zitten, maar de vraag is waarom je dat zou willen. Kunnen koken in de voortent is veel belangrijker bij regenweer. Je kan je potje altijd opeten als je in je binnentent zit. Ik raad aan diverse buitensportzaken te bezoeken en de uitgesteld tenten kritisch te bekijken. Kan je de voortent wat open laten  zonder dat het binnenregent en op veilige afstand van het zeil je vuurtje stallen? En kan je comfortabel rechtzitten in je binnentent? Dat zijn de twee vragen die je jezelf zal moeten stellen.

Misschien huur je best eerst eens een tent alvorens één te kopen. Het is toch een hele investering. In het voorjaar vinden er diverse tentenshows plaats waar je nog een veel groter aanbod bij elkaar kan zien.

Ik kan je wel al aangeven dat je slaapzak niet voor winterse temperaturen geschikt zal zijn. Hooguit kan je deze gebruiken in het tussenseizoen als je het niet snel koud hebt. Thermisch ondergoed en extra kleren dragen zal dan nodig zijn + genoeg warm eten/drinken bij koude nachten. Enfin, je moet het maar eens uittesten. Een lakenzak kan ook een klein verschil maken maar zal niet de wereld uitmaken. Bij echt koude nachten (lager dan -5°C) zou ik zo’n slaapzak al niet meer gebruiken maar ik heb het dan ook graag warm.

RalfDL
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ok, dankuwel!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.