HOME FORUM Tussen pot en pint Een leven als avonturier

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Ik werk momenteel nog voor de universiteit, dus ook de standaard 35 verlofdagen. Daarbij komt nog eens dat er wel wat gecompenseerd kan worden. Er zijn perioden dat ik ’s weekends werk, en die compenseer ik dan. Officieel is daar geen kader voor, maar iedereen doet het hier zowat. Al bij al ben ik redelijk zeker dat ik mijn extra dagen niet echt volledig compenseren voor de de extra uren die ik hier zit te kloppen. Zeker enkele jaren terug, toen ik nog elk jaar minstens 1 campagne per jaar deed, werkten we daar vlotjes 6-7 dagen per week, voor een periode van 1 tot 2 maanden. Nu moet ik ook wel zeggen dat die campagnes altijd heel plezant waren, en wel bijdragen aan het avonturiersleven (Jordanië, Iran, Azerbeidzjan,…). Maar al bij al is het verlof hier vlotjes te regelen, soms moet ik wel zorgen dat ik hier aanwezig ben voor onderwijsopdrachten, maar dat is nooit langdurig. Mijn werk is eerder individueel en moet ik toch zelf inplannen.

In januari voor het eerst gebruik gemaakt van ouderschapsverlof om met vriendin en zoontje naar Nieuw-Zeeland af te reizen, waar we ook enkele trektochten hebben gedaan.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik vroeg me dat vroeger ook vaak af. Hoe klaar je het om zolang van huis te zijn, verschillende keren per jaar, in combinatie met werk/gezin.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik me die vraag niet moest stellen want trektochten langer dan 14dagen zijn niet aan mij besteed 🙂
    Om vaker, kortere periodes weg te kunnen zijn, ben ik verhuisd naar een plaats waar ik bij wijze van spreken vanuit mijn achterdeur op ‘avontuur’ kan.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Ben arbeider, maar iedere kans die ik krijg om er opuit te gaan, die neem ik!

Financieel wat moeilijk, maar kom, je leeft maar 1 keer!

Probeer jaarlijks 4 a 5 keer op meerdaagse te gaan in de BE, FR, D of LUX en 1 maal per jaar 10 dagen Schotland, noorwegen, zweden ect…

Mijn grote droom is uiteindelijk Canada, daar ergens een mooi stuk bos te kopen en daar te settelen …

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Matroos in de binnenscheepvaart. Ik stam daarin nog uit de gouden tijd. Vroeger was dit een knelpuntberoep: je ging je ‘blauw boekske’ halen en na een medische test kon je sowieso als deksman beginnen. Met voldoende anciënniteit en een examen was je matroos: dik betaald en veel vrije tijd. Ondertussen is de situatie veranderd. Er zijn niet heel veel nederlandstalige matrozen over. De meesten groeien door naar stuurman of schipper (iets wat uiteindelijk wel eens zal gebeuren bij mij, maar waar ik zolang mogelijk mee wacht wegens een hekel aan papierwerk). En, zoals in veel sectoren, komen de nieuwe matrozen uit veelal Oost-Europa. Mij stoort dit niet. Ik heb bewondering voor iedereen die in het buitenland zijn kans durft te wagen. Zou jij het doen? Wel is het zo dat ik daardoor nu vaster zit aan deze baas (waarvoor ik al jaren werk). Dezelfde voorwaarden zou ik ergens anders niet meer kunnnen krijgen.
    In ieder geval… Eén week hard werken in de bunkering (brandstof leveren aan zeeschepen): 7 op 7. 24 op 24. wat zijn weekends? wat zijn feestdagen? Na zo een week ben je een week thuis. Wanneer je kijkt naar het aantal uren dat je bezig bent, ook ’s nachts en zondagen, is een week recup eigenlijk niet volodende, maar er wordt gewerkt met een principe, niet met een tikklok. Wanneer je daarnaar kijkt, is het loon per uur trouwens ook geen vetpot, maar het bedrag dat op het einde van de maand op je rekening wordt gestort, doet je dat altijd vergeten.
    Een voordeel: je hebt 26 vrije weken per jaar! En op een vrije week kan je al wel wat ondernemen. Ik wandelde de voorbije week vijf dagen in de Ardennen. Over drie weken ga ik skiën. (Njammie!) En voor deze zaken moet ik geen vakantie opnemen. Nu komt het mooie. Wanneer ik langer weg wil, vraag ik dit aan de matroos “van de andere week”. Een paar keer per jaar doen wij 2 weken werken – 2 weken thuis, of zelfs 3 weken werken – 3 weken thuis. En nog altijd heb ik geen vakantie opgenomen. Dat ga ik wel doen ik juni. Ik neem 2 weken vakantie (één voor een werkweek en één voor een week recup die ik niet opgebouwd heb) en kopppel die dan nog eens aan 3 weken thuis – 3 weken werken, waardoor ik vijf weken vrij zal hebben. Op dat gebied is de scheepvaart super. Sommige binnenschepen werken vast met een systeem van 2/2. Als je naar de zeevaart gaat, is het hek helemaal van de dam. Ik ken iemand die baggert en 6/6 doet. Maar de mogelijkheden daar zijn oneindig.
    Nog een voordeel: voor die 26 werkweek per jaar, heb je geen kosten. Gas, electriciteit, boodschappen, ontspanning, … Je spaart best wel wat uit.
    Dit zou ik willen koppelen aan mijn strategie voor de financiering van de grote reizen. Ik ben ooit een jaar weggeweest door te sparen en met behulp van de tijdskrediet-regeling, die nu afgeschaft wordt in België. Ik kreeg 270Euro/maand. Deze regeling was éénmalig, dus voor een volgende reis ging ik sowieso alles zelf bij elkaar moeten sparen. Zeggen de moderne wetten van de bedrijfsvoering niet, dat als je streeft naar winstmaximalisatie, je vooral kosten moet drukken? Een lange reis bijeensparen lukt verrassend gemakkelijk als ik de grote kosten druk. Ik huur niet al te duur, ik heb geen auto. Niet dat het een bewuste keuze is, maar ik bespaar best wel wat geld door geen gezinsleven te hebben. Beschouw dit trouwens niet als een tip, maar als een vaststelling 🙂 Nog geen drie jaar later was ik opnieuw weg voor een jaar. Het geheim is volgens mij om geen materiële bindingen te hebben. Ze vormen een gemakkelijk excuus om de stap niet te zetten. Ik zeg mijn huurcontract op, telefoon, internet, verzekeringen,… ik zoek iemand bij wie ik een referentie-adres mag zetten. Ik steek mijn spullen in wat dozen in een garage bij iemand en ik ben weg. Het is niet zo moeilijk.
    Misschien is het geheim zelfs om inderdaad geen verantwoordelijkheden te hebben.
    Deze keer heb ik wat langer gewacht om mij terug aan het sparen te zetten. Om een paar redenen, waaronder de vraag of ik nog wel een volledig jaar weg wil (er zijn niet alleen materiële bindingen en de tweede keer was het al toch wat moeilijker om hier terug te gewennen), het gebrek aan een degelijk plan (ik vind het aangenaam om niet helemaal op den tast te reizen; ik beschouw zo een jaar een beetje als een project), de vraag of ik even gemakkelijk werk zal vinden bij terugkomst, de vraag of ik niet zou doorsparen om opnieuw te gaan studeren,… Ik ben er niet volledig uit, maar ik ben alvast opnieuw beginnen sparen. Ik heb met mijn gespendeer de locale economie stilaan voldoende uit het slop gehaald 🙂

In sé, is dit een heel filosofisch topic. Weet er iemand wat vrijheid is?

Er zijn ook veel nadelen aan de scheepvaart. Bijvoorbeeld. Het is nu maandagavond. Morgenvroeg ga ik aan boord. Vind maar eens een goed café met wat actie op maandagavond…

Glenn A.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

Bedankt voor je verhaal toon! Ja op zich interesseren de “offshore” jobs mij ook. Het is hard werken zonder weekends en vakanties maar erna heb je wel veel vrij. Maar zoals je zelf zegt, mag je niet te bindend zijn. Op dit moment ben ik dat nog niet, dus wie weet als ik iets vind na mijn studies.

Ahja, we zien wel waar we nog allemaal belanden of stranden, ben nog jong dus er ligt nog van alles open!

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Een boeiend en inderdaad filosofisch onderwerp waarvan ieder uiteindelijk voor zichzelf de knopen doorhakt, misschien her en der een handje geholpen door het toeval.

Glenn, ik zat zelf nog niet zo lang geleden ongeveer in jouw positie: 1,5 jaar geleden studeerde ik af. Tijdens dat laatste studiejaar begon ik pas met stappen (ben dus nog een groentje) en wanneer ik werk zocht vroeg ik me inderdaad soms af “hoe doen die dat, zo veel onderweg kunnen zijn?”. Ik ben uiteindelijk een jaar werkzoekende geweest, iets dat mentaal niet in je koude kleren kruipt. Wat ik tijdens dat – financieel beperkte – jaar geleerd heb is dat je soms ook gewoon content kan en moet zijn met het klein avontuur rondom: in het bos gaan lopen op een moment dat het kei hard waait kan voor mij even bevrijdend zijn als na een stevige klim ergens bovenop staan.

Ondertussen heb ik het geluk om een erg fijne job te hebben. Ik vind het nog iedere dag fantastisch, eens te meer omdat überhaupt een job hebben dezer dagen niet altijd evident lijkt. Behalve dat ik veel voldoening en plezier haal uit mijn job heb ik het voordeel om alles bij elkaar ongeveer 34 vakantiedagen te hebben die ik zelf kan kiezen. Want, ook ik werk in een onregelmatig ritme en op weekends, feestdagen … Net zoals Toon hecht ik weinig belang aan wanneer ik al dan niet werk. Bij je zoektocht naar een job is dat dus één van de zaken die je voor jezelf moet uitmaken: zie je een onregelmatig werkritme zitten of toch niet?

Trouwens Glenn, als ik me niet vergis kan je tijdens je eerste werkend jaar trouwens ook nog extra jeugdvakantie nemen als je onder de 26 bent. Ik ben daar te oud voor dus het fijne weet ik er ook niet van, kan je in ieder geval achter horen als het volgend jaar aan de orde zou zijn.

Financieel is het voor mij vrij simpel: ik betaal weinig huur, heb geen auto, koop weinig kleren … Aan eten geef ik dan weer wel redelijk wat uit omdat ik regelmatig bio en fairtrade koop. Op die manier hou ik echter wel genoeg over om mijn materiaal planmatig uit te bouwen en links en rechts een impulsaankoopke te kunnen doen : )

Verder zoeken sommige reizigers de goedkoopste tickets uit, maar betaalde ik zonder pardon 450 euro om over een paar maanden volledig met de trein over en weer naar Schotland te geraken. Met de vlieger kon het goedkoper, maar de trein gaat sneller, reist aangenamer en is meestal minder milieubelastend. Dan geef ik daar met plezier meer geld aan uit. Afwachten nog hoe het me zal bevallen.

Anyway, uiteindelijk maakt ieder zijn eigen keuze in zijn eigen context. Het leven van een ander kan een lonkende inspiratiebron zijn, maar ik ga vooral mijn eigen weg gaan : )

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.