HOME FORUM Tussen pot en pint Een leven als avonturier

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik heb gemerkt dat heel wat mensen hier een leven leiden als avonturier, of dat graag zouden willen. Versta: Meerdere keren per jaar een lange trekking kunnen doen, zonder financiële problemen.

Ikzelf heb een eigen bedrijf (IT), en kan mijn werk dikwijls meenemen in mijn laptop. Een beetje zoals een digital nomad dus. Dat maakt dat ik in de mooie natuur dichtbij een trailhead kan werken, maar ik kan nooit echt lang weg, want de laptop roept. Ik zit dus eerder in een dorp of stad dan in de natuur. Zoals onlangs in Nepal en India. Maar ik ben wel zeer dankbaar voor de heel mooie reiskansen en vrijheid die mijn job biedt.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie de combinatie trekking en werk maken. Misschien brengt het mij en andere forum-leden op ideeën om vaker in de natuur te kunnen trekken.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Wat ik tegen mijn collega’s zeg is dat ze me moeten contacteren via sms. Dat raakt op de meeste plaatsen in Europa wel door, vb. gr20 Corsica, ganse dag op de motor hoor je de gsm ook niet afgaan,… Dan bel ik wel terug wanneer ik bereik heb. Of ik wandel wel tot in het bereik.
    En voor de rest zorgen dat ze wel een week of 2 zonder mij kunnen. Praktisch betekend dit dat een collega voldoende moet weten om het werk voort te zetten. En dat je goed afspraken moet maken wat waar staat op de server, waar er info moet gezocht worden. Met niet alle collega’s lukt dit soort afspraken, die blijven ook niet lang.
    Mijn job verschilt wel in de zin dat ik fysiek spullen om me heen moet hebben om mijn job te doen zoals test systemen, multimeters, oscilloscopen, lichtbronnen, … Dat kan niet mee in een laptop. Dus als ik op vakantie ben dan ben ik ook op vakantie.
    Een tablet op de niet hiking vakanties is ook een vooruitgang. Typt en leest toch gemakkelijker dan een smartphone scherm.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

En wat houdt je werk dan ruwweg in ? Want IT is nogal ruim en bvb. programmeerwerk is iets anders dan met netwerken bezig zijn.

Glenn A.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

Dit is een mooi topic!

Zelf heb ik me die vraag ook al gesteld. Zelf ben ik nu nog laatste jaarsstudent maar vanaf volgend jaar verschijn ik dus op het werkveld. Nu wil ik toch later graag ooit eens de mogelijkheid hebben ook om eens 1 maand te gaan trekken maar hoe valt dit te combineren met je werk, het ene bedrijf zal daar vermoedelijk wel blijer mee zijn dan het andere etc. Ben dus nu eigenlijk zelf al wat op zoek naar verschillende type jobs waar je veel uren klopt, maar dan wel 1 maand vakantie kan pakken na mekaar.

Natuurlijk besef ik dat je het eerste jaar dat je werkt ook niet super veel moet verwachten.. Maar verbeterd dit dan als je al een aantal jaren werkt?

Ben benieuwd naar de tips en hoe jullie dit precies doen!

Jennes
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ik heb een druk leven als ICT’er, door 1x per maand een weekend te werken bouw ik veel overwerkuren op. Deze gebruik oa voor lange wandelingen in het liefst ongerepte natuur ver weg van gsm. Als ik voor een leven als avonturier ga, laat ik het dagelijkse ICT leven achter me.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ook voor mij een zeer herkenbare discussie: hoe avontuur combineren met werk én gezin (2 kinderen + vrouw, allen zonder interesse voor trekkings)? Na een tijdje met die vraag geworsteld te hebben waren er voor mij uiteindelijk 2 oplossingen: ten eerste niet overdrijven met het verantwoordelijkheidsbesef (naar werk en gezin toe) en ten tweede zorgen voor een gezonde vorm van opportunisme. In mijn geval vertaalt dat laatste zich erin dat ik soms op 24 uur tijd beslis om bv. naar Noorwegen te vertrekken voor een trektocht als alle factoren gunstig zijn (werk, gezin, weer, etc.). Ik ben dus eigenlijk constant in een soort aftoetsmodus en wanneer de situatie optimaal is, sla ik toe. Een andere vorm van opportunisme is het combineren van business trips met aansluitende avontuurlijke activiteiten.

O ja, ook ik ben een IT’er, maar heb er totaal geen moeite mee om smartphones, tablets en andere devices voor onbepaalde tijd achter te laten.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Interessant onderwerp en vooral voor langere tochten niet altijd even makkelijk. Wij zijn van plan om in oktober vijf maanden naar Nieuw-Zeeland te gaan om Te Araroa te lopen. Mijn plan is om hiervoor een onderbreking in te lassen tussen twee (tijdelijke) contracten of om onbetaald verlof te nemen.

Ik heb het idee dat (in Nederland) werkgevers bij wat hoger opgeleide banen steeds flexibeler worden met onbetaald verlof, maar dit ligt ook aan de grootte van het bedrijf en hoe gemakkelijk er geschoven kan worden met het werk dat gedaan moet worden.

Sinds de economische crisis wordt er steeds meer met tijdelijke contracten gewerkt. Wat mij betreft werkt die flexibiliteit twee kanten op; een werkgever zit niet vast aan mij en ik zit niet vast aan een werkgever. In het ergste geval moet ik bij terugkomst op zoek naar een nieuwe baan. De mooiste momenten in het leven zijn niet zittend achter een bureau denk ik dan maar. (al ben ik erg blij met mijn werk!)

Abisko
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

@Glenn

In ICT consulting heb je dikwijls constructies met adv dagen. Dit houdt in dat je bv 40 uur per week werkt ipv 38u en 12 dagen extra krijgt daarvoor. Dat zijn verplichte extra weekuren. Dat maakt dan 20 + 12 + wettelijke dagen. Dan geraak je aan bijna 1-2 maand vakantie.

Dit jaar heb ik een trektocht van 21 dagen gedaan. Een maand op vakantie gaan zou geen probleem geweest zijn. Dan mag je geen vrije dagen ertussen nemen en moet je goed plannen.  En geluk dat je werkgever dat goedkeurt 🙂

Wettelijke vakantie is altijd 20 dagen voor bediende, bij de overheid een stuk meer. In principe is het zo dat je per 5 jaar bij 1 werkgever een extra dag krijgt.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Ola,

ik heb de indruk dat er meer IT’ers op de wereld rondlopen dan mensen, maar dat zal allicht een verkeerde indruk zijn.
    Iedereen doet natuurlijk wat hij het liefste heeft, maar ik kan me volledig vinden in het achterlaten van GSM, tablet en andere met ‘de buitenwereld connectiemiddelen’.
    Voor mij is een (verre) trektocht WEG ZIJN VAN ALLES/WEG VAN DE AUTO’S / WEG VAN DE VALLEI…
    Ik heb zelf al enkele keren een tocht gegidst… en dan vraag ik aan de deelnemers ‘die zo nodig moeten bellen naar huis’ om dat tussen een bepaald uur te doen ( vb 19 u00 en 20u 00) na het avondeten, buiten het zicht van de anderen EN MET DE BELOFTE VAN NIET TE VERTELLEN WAT ER AAN DE TELEFOON IS VERTELD, en al zeker niet met groot nieuws af te komen à la IN KORTEMARK HEEFT HET GEREGEND…. Die aanpak is tot nog toe altijd goed verlopen.
    Op een verre reis bel ik zowat drie keer per reis naar huis.
    Een keer om te zeggen dat we de trektocht starten.
    Eens middenin/ als dat lukt door de schaarse middelen, want ik heb dan geen GSM bij. En een keer om te zeggen dat we weer veilig zijn teruggekomen.
    Voor de rest laat ik kranten en internationaal nieuws ver achter me…
    Probeer het zo eens zou ik zeggen en je zal zien dat je 100 keer meer uitgerust thuis komt…
    Maar ja, Ignace is al 61 jaar en nog steeds actief als logopedist-wandelgids-muilezeldrijver-verteller. Ik ben zelfstandig en gun me elk jaar 3 à 5 weken vakantie en links en rechts nog wat dagen… Je kan toch nooit genoeg verdienen om 100 jaar te kunnen worden in een rusthuis… dus leef nu en sterf met de glimlach wetend ‘IK HEB GELEEFD’.

Jullie horen nog van me, wees maar zeker.
    En tot op de wandelbeurs in Antwerpen ( ik ben er op 28 februari) of op Reismarkt ( 8 maart/ voordracht om 11u00 over ‘Van laaglander tot bergbeklimmer’.

En nu als de bliksem aan het werk,

Jullie Ignace

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik zit ook met de hiervoor vermelde ADV dagen waardoor ik aan 32 dagen verlof kom met de officiële verlof erbij.
    Ik werk in een middenkader positie in een farmaceutisch bedrijf en er is maar 1 regel, mijn werk moet klaar zijn.
    Als ik lang op verlof ga probeer ik zoveel mogelijk op voorhand te regelen en anders te horen bij collega’s die het willen opvangen in die periode. Vlak voor de verlof en net erna doe je dan zoveel overuren om alles op te vangen, dit is wel een ongewenste bijwerking van verlof. (kader krijgt geen overuren vergoed dus ik ben er ook niet veel mee).
    Verder is de smartphone altijd aanwezig.

Maar ik geef toe dat ik ook wel liever wat meer zou willen reizen.

In het onderwijs gaan is een oplossing :-).

Woubeir
    Deelnemer

Pas op, het onderwijs LIJKT een oplossing met veel ‘verlof’, maar dat verlof ligt wel steeds vast bvb. probeer eens in het najaar een volledige, aaneengesloten maand te nemen ? 🙂

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Woubeir, je bent dus leerkracht?
    Om op je eerdere vraag te antwoorden; ik doe o.m. webdesign en app development, op projectbasis. Ik kan dan projecten meenemen (dan installeer ik me bv. een maand in Kuala Lumpur met mijn laptop) of ik kan tussendoor weg als er even geen werk is (met wat geluk enkele maanden). Misschien moet ik gewoon die knop omdraaien en durven een lange tijd onbereikbaar te zijn, om heerlijk te trekken.

Ik lees dat veel mensen het van hun vakantie moeten hebben. In een vorig leven werkte ik aan een universiteit. Daar kregen we 45 dagen verlof per jaar (ADV-dagen), ex. feestdagen. In tegenstelling tot het onderwijs vrij flexibel in te zetten.

Ik blijf benieuwd naar mensen die hun werk naar hun avonturiersleven gevormd hebben. Die misschien parttime werken om veel weg te kunnen. Of misschien een seizoensjob doen? Of zelfs gesponsord worden?
    Hoe doen de groten der aarde (knipoog!) als Debbie, Willem, Steve, Ivo, en Joery het bv?

Woubeir
    Deelnemer

@Sven

nee, ik ben geen leerkracht 🙂

Toevallig doe ik nu ook webdesign (alleen client-side en voorlopig geen geen serverside, databases en zo) dus ik kan me wel enigszins voorstellen wat je werk inhoudt. Voor mij is verlof verlof en ik durf gerust een maand of zo nemen en dan ben ik echt alleen voor dringende, familiale dingen bereikbaar.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

’t Is bij iedereen anders. Vroeger zat ik in de privé-sector met 25 dagen per jaar, nu hoor ik tot het graaggeziene legertje ambtenaren (uheum). Ik heb de eer en het genoegen om over 35 verlofdagen te beschikken. Sinds dit jaar kunnen we zelfs overuren recupereren (met weliswaar een maximum van 6 dagen per jaar + 3 als je minstens 3 weken verlof neemt in juli-augustus). Van al die dagen, zet ik ongeveer 12 dagen in om te gidsen.

Al jarenlang spendeer ik quasi al mijn verlof aan de bergen. Ik reis meestal vanaf de eerste vrije dag t.e.m. de laatste. Geen snipperdagen voor mij dus doorheen het jaar, en soms weegt dat ook wel eens. Maar ik kan toch al één dag per week thuiswerken, wat aangenaam is als je elke dag naar Brussel pendelt.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Heel sympathiek dat ik in het lijstje van de grote jongens ben gezet.
    Als je er mijn verslagen op naleest zijn die meestal max 14 dgn van huis.
    Monstertochten van 6 weken en meer zoals Willem en Joery nu bezig zijn,
    daar heb ik gewoon niet genoeg verlof voor.
    Er was eerst het plan om dit jaar de Pyreneeën over te steken.
    45 dagen bij elkaar schrapen zou heel wat goodwill van de collega’s en baas vragen
    (aan gewerkt door te pogen een “goede collega” te zijn binnen het team, door mij zelf flexibel op te stellen, eens een dienst overnemen als de collega thuis wil zijn enz.)
    In realiteit zou ik dan zelf ook compromissen moeten zoeken qua periode bv.
    Ik werk in de hulpverlening dus de deur sluiten kunnen we niet.
    Het team ook is aar beperkt qua aantal en dan moet er met elkaar afgesproken worden (“verlofspreiding”)
    en zou ik moeten schuiven met de ideale periode om de oversteek te realiseren (juli en augustus.)
    Iedereen wil dan wel een periode thuis zijn en zou het betekenen dat ik ten vroegste ergens midden augustus zou kunnen vertrekken.
    Goed,dat gaat niet door omdat ik er eerder voor gekozen heb om de dochter te gaan bezoeken die binnenkort naar de west-Kust van de VS gaat verhuizen.
    Ook al zijn de kinderen zelfstandig toch blijft het familiaal gebeuren zijn plaats opeisen.
    Ik ben ook getrouwd en mijn vrouw heeft toch een iets andere voorstelling hoe een gezamenlijk verlof eruit ziet.
    Op dit vlak moet ook aan goodwill worden gewerkt.
    Overuren maken die dan later opgepakt kunnen worden bestaat niet bij ons.
    Kan ik wel wat dagen bij elkaar zetten voor een uitstap.
    Ik heb 24 verlofdagen.(V-dagen genoemd)
    Die zie ik als buffer om tekorten aan te vullen.
    Ik ben 54 jaar en door eind loopbaanregeling krijg ik daarvoor 2 dagen per maand (die ik niet op mag sparen)-EL dagen genoemd
    De 38u regeling maakt dat ik iedere maand 1 dag (M dagen genoemd) verlof heb. Die moeten 3-maandelijks worden opgenomen.
    Ik werk ook geregeld weekends en feestdagen. De daarbij horende compensatiedagen zijn in beperkte mate flexibel te plannen.
    Dus om de drie maanden en in de overgang naar een nieuwe maand kunnen er wat dagen bij elkaar worden gezet zonder al te veel te moeten knabbelen aan de verlofdagen.
    Zonder (gewerkte) weekenddagen en feestdagen zijn dat periodiek : 3M+2EL+vrij weekend+2EL+1M=10 dgn
    Tot zover een wat mathematisch bericht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.