HOME FORUM Materiaal en techniek dwr bivi

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Even polsen…

Wie heeft er ervaringen met DWR bivy bags? Ik heb me namelijk onlangs een cuben Catenary A-frame tarp gemaakt. Daarbij moet nog een bivakzak. Ik vraag me echter af hoe de DWR  (durable water repellant) coatings op zakken zoals de MLD Superlight (momentum) of de Katabatic gear Bristlecone (pertex quantum) zich gedragen op lange termijn. Is het aangewezen om in tegenstelling tot de Amerikaanse gewoonte (dwr) een Waterproof-breathable (WPB) bivi te gebruiken? Ik ben van plan om hem zelf te maken. M50 of M90 van van thru-hiker, silnylon voor onderkant, en schoeller WPB membraan aan de footbox en hoofdeinde (tegen spatregen langs voor en achterkant van de tarp). Dus: hoe houdt de DWR coating op lange termijn?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Even polsen….
    of de ervaringen van het maken van de tarp gedeeld gaan worden 😉

Er loopt hier vast volk rond die iets kunnen vertellen over de veroudering van hun MLD bivy.
    Ik zou als ik jou was toch kiezen voor een M90 stof. Als je wil kan ik een klein lapje opsturen zodat je er eens aan kan voelen.
    Ik heb nog wat restjes liggen na het maken van mijn donsjas met materiaal van thru-hiker. Een M50 lijkt mij afgaand op het gewicht heel teer.
    Denk dat de duurzaamheid van de coating vooral te maken gaat hebben met hoe hij wordt gebruikt (vuil, vetten, wrijving ed) en dat de bivy geregeld eens gewassen, gedroogd en evt behandeld moet worden wil je dat hij blijft parelen (en dan nog zal het niet meer zijn hoe het ooit was)

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Mijn MLD soul bivy is aangekocht in 2007. Ik weet niet meer welk type momentum ze toen gebruikten. Vandaag gebruikt MLD een ietwat zwaardere versie, wellicht wat duurzamer zowel in scheursterkte als het DWR. Ik vind het momentum van mijn bivakzak alvast duurzaam genoeg wat scheursterkte betreft. Het DWR is een ander verhaal. Momenteel is die al langere tijd niet behandeld geweest en dan heb je dit: druppels lekken door de stof heen als een zeef. Regelmatig behandelen voor een deftige trip is wel nodig. Na een deftige tocht is het beste effect al wel verloren. Na behandeling blijft regen spray goed buiten, maar rechtstreekse regen op het momentum dringt onvermijdelijk door de stof heen.

andibeliz
    Deelnemer

update!

gisteren mijn bivakzak afgewerkt. ’t is toch geen momentum geworden, want het is de bedoeling om de tarp ook in minder gunstige weersomstandigheden te gebruiken.

Er is verluchting voorzien aan hoofd en benen en ik heb een plastieken latje geïntegreerd boven het muggengaas zodat het mooi ophangt.

voor de geïnteresseerden:

https://www.dropbox.com/sh/1hrhgs4xs6ccpk6/ryYt2QxMQC

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Dat ziet er verdomd mooi uit, eerlijk waar! Zeer net afgewerkt.

Welk materiaal heb je uiteindelijk gebruikt?

In hoeverre loopt het gaas bij de benen door en vanaf waar heb je uit/instapruimte?

En natuurlijk: hoeveel weegt dit meesterwerk?

andibeliz
    Deelnemer

http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-tent-fabric-silicone-PU-coated-55g-sqm-2nds::819.html

http://www.extremtextil.de/catalog/3-layer-laminate-bionic-membrane-ripstop::1058.html

dat zijn de materialen die gebruikt zijn. verder is er een 5c YKK rits, wat webbing, muggengaas en nog wat kleine prul.

Wat de instapruimte betreft: de onderste 70 cm van de rits is langs de achterkant afgewerkt met muggengaas, dus dat laat nog een 80-tal cm van de rits vrij om erin te kruipen. Ik heb het voor mezelf afgemeten en dat is ruim voldoende.

Totaal 470 gram. niet zo licht als een dwr bivakzak, maar dat gaf me niet genoeg vertrouwen in slecht weer + lange termijn van de coating.

😉 bedankt voor de complimenten trouwens!

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Erg mooi gemaakt! Dit is echt heel netjes afgewerkt. Strakke lijnen trekken met de naaimachine heb ik toch nog wel geregeld moeite mee.

Heb je de naden ook getaped?

Zelf had ik die Schoeller WPB bijna besteld om een regenbroek van te maken maar ik vond hem toch vrij zwaar. Als het goed is heeft Extremtextil over een week of twee weer “P-Lite” op voorraad.

Ben erg benieuwd naar hoe de bivakzak en tarp je gaan bevallen. Een update na het eerste gebruik lijkt me interessant!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.