HOME FORUM Materiaal en techniek Duoslaapmat

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Voor onze trekking in Noorwegen zijn wij nog op zoek naar een slaapmat.

Ik heb een slaapmatje van een tiental jaar terug, dat wel een vervanging kan gebruiken. Dus zijn we aan het overwegen om een duo slaapmat aan te schaffen. Hierover is echter bitter weinig informatie beschikbaar.

Na mijn zoektocht kom ik telkens terug op de Klymit Insulated Double V slaapmat, met een R-waarde van 4.4 en een gewicht van 1.47 kg (toch nog vrij zwaar…?).

https://www.klymit.com/insulated-double-v.html

Wat is jullie mening hierover? Beter 2 aparte slaapmatjes, of iemand ervaring met duo slaapmatjes?

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Als je met iemand op stap gaat en de impuls voelt om te gaan minnekozen voor het eerst omdat de omstandigheden daar dan rijp voor lijken (een persoonlijke ervaring van lang geleden 😉 kun je idd overwegen de zakken aan elkaar te ritsen en een grote mat gebruiken, maar praktisch is het niet, zeker niet als je regelmatig draait. je hebt eigenlijk net iets meer ruimte (dus gewicht) nodig dan.
    Ik heb zelf zeer goede ervaring met de Exped UL M (https://www.blackleaf.com/nl-NL/Exped-SynMat-UL-Lite-M-Slaapmat/bl3345441.htm? voor 109 euro). (450 gram, geen last gehad van koude aan de onderkant in de Hoge Kaukasus… wel bij andere kant van mn slaapzak).

Een groot matras heeft als ander nadeel dat bij een lek beiden plat liggen – ipv dat je je opoffert 😉 – het lek opspeuren is dan ook iets moeilijker… en misschien dat door de aard van je samenliggen dat matras ook eerder lek raakt…

Roos Muylaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 47

Er bestaan ook riempjes om twee enkele matrasjes aaneen te houden, een coupler kit. Thermarest en Exped hebben er oa zo eentje in hun gamma.

SofieB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Ondanks dat we 3 weken geleden getrouwd zijn, was er niks romantisch aan mijn vraag 🙂

De voordelen die ik zag waren

-slechts 1 matje op te bergen in de rugzak

-slechts 1 matje op te blazen en leeg te halen

-matje blijft netjes liggen in de tent, terwijl 2 matjes soms over elkaar gaan schuiven

We kijken nog even rond voor de matjes, Dank u voor de tips, en verdere tips zijn welkom!

Roos Muylaert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 47

Dag Sofie,

Bij jouw derde reden kan ik inkomen, maar de eerste twee zijn een soort van drogredenen.

Dat 1 matje is eigenlijk een mat dat je moet opbergen, en het is wel dubbel zo groot hé. In een rugzak kan dat een onhandig ding worden door het volume dat het inneemt. Een kleiner volume in elke rugzak kan daardoor praktischer zijn.

Dat 1 matje dat je moet opblazen en leeglaten. Je gaat evenveel moeten blazen hoor als bij twee aparte matjes. Het lijkt me eveneens onhandig om in jullie tentje zo’n groot oppervlak te moeten opblazen terwijl jullie erbij zitten en ook eventueel je bagage als het buiten regent. Het kan wel hilarische situaties opleveren, dat moet ik toegeven. Twee aparte matjes zijn dan ook praktischer bij het opblazen, lijkt me.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Hoewel ik mijn vriendin heel graag zie ben ik persoonlijk erg gekant tegen duo slaapmatjes, slaapzakken, bivy’s… In mijn ogen kan dit op tocht de relatie eerder bekoelen dan versterken 😀 Ik ga voor een goede nachtrust in mijn eigen stuk van de tent dan gewriemel met twee in één gehaal. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk 😉

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Hoi Sofie,

Ik en mijn vriendin gebruiken de Exped Hyperlite Symat Duo. Voor zover ik weet, is dit de enige écht lichtgewicht tweepersoons mat die er bestaat. Toen ik hoorde dat hij uitkwam, hebben we met smart gewacht en hem direct aangeschaft. Er bestaat ook een lichtgewicht hoeslaken voor de mat, mocht je dat fijn vinden. Wij gebruiken die zelf ook. Samen met de mat en het hoeslaken hebben we ook een tweepersoons donsdeken van Cumulus gekocht: de Comforter XL 700.

We zijn heel erg tevreden met dit tweepersoons systeem. Ik of mijn vriendin zal er nog wel eens een blogpost aan wijden, want er is inderdaad weinig over te vinden. De mat ligt erg comfortabel en een groot voordeel is dat hij twee luchtkamers heeft waardoor ik mijn kant wat harder kan opblazen dan de kant van mijn vriendin. Voor dat opblazen gebruiken we trouwens de Exped Schnozzle Bag waarmee het zo gepiept is en welke bovendien ook als drybag gebruikt kan worden. We zijn ook zeer te spreken over de tweepersoons deken. De dons kan in de breedte bewegen, dus we maken de kant van mijn vriendin altijd wat warmer dan mijn eigen kant. Het hele systeem komt aardig in de buurt van ‘thuis slapen’ en wij vinden het echt een enorm stuk beter dan twee losse matjes en dekens of slaapzaken. Bijkomend voordeel is ook nog dat het bij elkaar nóg iets lichter is dan onze individuele lichtgewicht slaapsystemen.

Slaapsystemen blijven erg persoonlijk, maar wij willen in ieder geval niet meer anders. Hopelijk heb je er nog wat aan!

Arend

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.