HOME FORUM Tussen pot en pint Droogt facebook hikingadvisor zijn eigen forum uit? (en willen we dit)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Net nu er toch weer wat leven op het forum komt wil ik even van gedachten wisselen of facebook een meerwaarde is voor de hikingadvisor site.
    Allereerst moet ik zeggen dat ik helemaal geen enkele blik heb kunnen werpen hoe het er momenteel aan toe gaat binnen dit gesloten forum maar ik had via via begrepen dat er toch wel wat activiteit is (en misschien wel meer als op het forum?).
    Zit ik hier te wachten op de eerste foto’s van het packraft weekend blijkt het dat die al op facebook te zien zijn.
    Het aantal ingeschreven leden is ook al merkelijk groter dan het aantal mensen dat zich hier op een officiële wijze hebben voorgesteld.
    Voor mij is een levend forum het kloppend hart van een site die mensen verenigt. Volgens mij kan het hart niet op twee plaatsen kloppen maar misschien ben ik mis en denken jullie, (hikingadvisor)facebook gebruikers er anders over?
    Is facebook niet een te vluchtig medium voor een site die probeert boeiende info te verzamelen voor een groep met een gezamenlijk doel?
    Facebook gebruiker, vertel mij iets over de drempel die je ervaart om eerder op de facebook pagina te reageren dan binnen het huidige forum.
    Moet een facebook pagina niet eerder een kanaal zijn dat mensen zoveel mogelijk doorsluist naar de site dan dat er gereageerd kan worden? (waarmee ik niet bedoel dat het een lege doos moet zijn maar een afbakening is misschien wel op zijn plaats)?
    Ben ik een dinosaurus die niet meegegaan is met zijn tijd en is er iemand die mij kan overtuigen om me toch maar lezend lid te maken?
    Want reageren, zo neem ik mij voor, dat blijf ik binnen het forum doen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik begrijp je bezorgdheid maar voorlopig blijft het hier drukker dan op de facebookgroep. Af en toe verwijs ik naar een interessant forumtopic op de facebookgroep en hoedanook worden ook alle nieuwe berichten daar vermeld, zodat ze automatisch doorklikken naar de website.

Sommige mensen stellen liever hun vraag via het forum, andere vinden de facebookgroep een stuk laagdrempeliger. Daar kan je niet onderuit. ’t Heeft voor mij geen zin om dan met het wijsvingertje af te komen dat ze de vraag op het forum moeten stellen. Hiking Advisor is er om mensen samen te brengen, waar dan ook. Sommige posten nooit iets en komen we gewoon naar een activiteit af, of zijn mee-lezers. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ook ben ik wel van deze tijd en bestaat mijn werk uit het online gebeuren, ben ik, in dit specifieke geval geen groot voorstander van Facebook, voor vluchtige vragen kan je er misschien terecht, maar het grootste nadeel bij Facebook vind ik, de ongestructureerdheid, iets wat een paar weken oud is kan je nauwelijks terug vinden (ja terugscrollen en alles lezen).

Het grote voordeel van het forum vind ik in dit geval dat er een zoekfunctie is en alles is redelijk gestructureerd is. Het medium Facebook is laagdrempelig (alhoewel je er zo de weg in kwijt raakt), misschien is het te combineren, hiermee bedoel ik: het mogelijk maken om je Facebook profiel te gebruiken om in te loggen op het forum, of gebruik te maken van een Facebook app waarin je eigenlijk gewoon dit forum gaat weergeven.

De “drempel”  bij een forum is ook vaak het registreren, waarom zou je deze niet weghalen door mensen met diverse profielen te laten inloggen i.p.v. te registreren, ik weet dat deze mogelijkheden bestaan…

Debbie
    Sleutelbeheerder

Luuk, ik ben natuurlijk niet op de hoogte van alle technische mogelijkheden. Een koppeling zou ideaal zijn.

Met het forum was het een bewuste keuze dat er geregistreerd moet worden. Zo weten we wie de vraag stelt (i.p.v. één of andere anonieme gebruiker) en krijgen mensen ietwat van een binding met het forum. Op Facebook is het inderdaad vluchtiger, maar ook daar weten we wie de vraag stelt aangezien je vertrekt vanaf een facebookprofiel natuurlijk.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Zelf ook bewust geen facebookgebruiker, het is dus aan de forumleden die dit wel zijn om te reageren. Maar als ik (nu) lees dat de foto’s van het packraftweekend bv enkel via facebook te bekijken zijn, zou ik als pure forumgebruiker toch ook wel graag de mogelijkheid hebben om de plaatjes te kunnen bekijken…

Debbie
    Sleutelbeheerder

Jullie hebben inderdaad gelijk! Maar ik heb slechts 4 foto’s tot nu toe ontvangen, en die had Steve dus al op de FB-groep geplaatst maar niet hier. Nu heb ik ze ook in een HA-fotoalbum gezet. Zie topic over het packraftweekend. Enne, ik reken uiteraard op jullie voor een verslagje aangezien ik er zelf niet bij kon zijn.

Ik doe mijn best om dit forum levendig te houden! En hoop uiteraard dat de meeste mensen hier hun vragen blijven posten en beantwoorden.

Facebook heeft het voordeel dat kleine nieuwsberichten vb. een interessant artikel, een leuk filmpje enz. daar makkelijker op gepost geraken. Maar ik bekijk met Steve of we dit in deze site ook kunnen visualiseren.

Laat gerust de suggesties en meningen komen. Helaas kunnen we er niet altijd op ingaan. Onze expertise en tijd kent zijn grenzen, maar lukt het nu niet, dan is het een idee voor de toekomst.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Jongens,

Ik ben van de jonge garde en al een paar jaar gebruiker van facebook. En het zal jullie misschien verbazen, maar ik was eerst hier op het forum lid (na het 2 maanden te overwegen…) en pas sinds kort ook op het gezichtenboek. Reden voor die lidmaking was het kunnen bekijken van de foto’s van de packraftdag…

Mijn ervaring met beide HA-media is dus eerder beperkt, maar ik denk dat ze elkaar niet uitsluiten en het deels een kwestie van voorkeur is. Ivo, het hart klopt volgens mij dus 2 x anders. Mijn voorkeur / gedacht: een forum is een manier om meer diepgaand op een onderwerp te kunnen doorbomen en zoals gezegd: het is ook zo veel handiger om terug te zoeken: ik ben er al uuuuuuuren mee zoet geweest. Het feit dat dit forum niet anoniem kan vind ik trouwens fijn. Af en toe is zo’n drempel niet slecht omdat je dan A) weet wie er praat en B) ik vermoed ook meer respectvol met elkaar omgaat.

Verder denk ik niet dat je het gebruik van beide media specifiek kan noch moet afgrenzen. In facebook zijn – als ik me niet vergis – geen echte categorieën die daar eventueel bij zouden kunnen helpen, hier gelukkig wel.

Tot slot denk ik niet dat je een dinosauriër bent Ivo. Moest ik niet gedacht hebben dat Steve  2746 packraftfoto’s op het gezichtenboek had gepost dan was ik allicht nog steeds geen kijkend lid daarvan. Immers, HA volgen op het gezichtenboek is weer 5 minuten langer op je stoel en dus toch ietsie minder buiten…

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Dit is een moeilijke topic. Er zijn nu eenmaal mensen die social media verslaafd zijn en dit forum maar niks vinden. Anderen zijn totaal niet geïnteresseerd in social media en houden het liefst van de gestructureerde, user-generated info van een forum.

Elk zijn dadda. Dat kun je gewoonweg niet forceren, ook al probeer je zoveel mogelijk toeters en bellen te integreren in dit forum hier. Van facebookers maak je geen actieve forumgebruikers en omgekeerd. Door het forum te optimaliseren (gemakkelijker inloggen met FB-profiel, gemakkelijker fotos sharen,…) ga je misschien wat meer mensen hier doen posten, maar vergeet het maar dat je ze allemaal naar hier gaat lokken.

Het forum biedt structuur en verzamelt gemakkelijk terug op te sporen info. Maar het vergt moeite van de gebruiker. Registeren, inloggen, topics aanmaken,… Foto’s en filmpjes toevoegen is al wat moeilijker en vergt wat stappen.

Dat kun je toch allemaal integreren in dit forum zodat die drempel verlaagt?

Ja, maar het vergt moeite/tijd van de webmasters om dit allemaal te integreren. HA is niks professioneel, wij doen dit ook maar als hobby. Prio ligt momenteel op automatiseren van invoer van reisverslagen (zie vroegere hiking-info.net) en content genereren op de site.

Het one-click voordeel van social media sharing (links, foto’s, youtube) werkt nu eenmaal laagdrempelig (heb ik zelf ook bezondigt met die fotos van Packraftingweekend). Liken, duimpje opsteken is ook een makkie in social media, al wat minder mooi te integreren in een forum.

HA kiest bewust om allebei de doelgroepen te bereiken. Soms missen de facebookers zeer interessante info van dit forum en soms missen forumleden eens wat info en foto’s van posts op facebook.

Iedereen gelukkig maken? A piece of cake! Reken maar van yes!

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Het forum en facebook zijn twee totaal verschillende media, net zoals de website van De Standaard en dit forum zeer weinig met elkaar gemeen hebben.

Dit forum biedt vooral een zekere anonimiteit en professionaliteit. Inhoudelijk is dit forum vele malen sterker dan facebook. Op facebook zullen mensen vooral lid willen worden, vermoed ik, om een nieuwsfeed te hebben enerzijds (dus het krijgen van updates, zoals een nieuw artikel dat gepost werd) en om contact te houden met hun wandelvrienden anderzijds (zoals ik, pas na eerst zowel de wandeling met Joery als met Debbie te hebben gedaan).

Als iemand een serieuze vraag zou stellen op facebook dat eigenlijk in dit forum thuishoort zal ik er ook niet (uitgebreid) op antwoorden, omdat ik me goed bewust ben van de vluchtigheid van dit medium. Ik zou dan veel energie verliezen in iets dat maar heel kort zichtbaar blijft.

Dus Ivo, ik denk dat je hier helemaal goed zit op forum.hikingadvisor.be, en dat je niets te vrezen hebt van facebook 🙂 En als het je kan geruststellen, ik ben MA in nieuwe media.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Deze site is misschien rustig vergeleken andere forums en social media. Maar de antwoorden en reacties op vragen zijn naar mijn mening veel meer gebaseerd op ervaring. Soms staan hier in één of twee antwoorden meer nuttige tips dan op andere forums waar soms wel pagina’s lang gereageerd wordt, maar het antwoord op je vraag svaak ver te zoeken is.

Maar ook door de vele zeer ervaren hikers, ervaar ik – als iets minder ervaren hiker- wel wat drempelvrees om hier op vragen te reageren. Misschien dat meer mensen dat hebben en daarom het forum wat stiller blijft in vergelijking met andere forums…?

Met facebook verder geen evaring, maar mijn voorkeur gaat uit naar gericht zoeken naar info en er niet door overspoeld worden. Dus voor mij is deze site perfect!

steve
    Sleutelbeheerder

Saskia,

Je slaat hier de nagel op de kop. Wat wij altijd gevreesd hebben, leg jij hier pijnlijk bloot.

Er zijn hier inderdaad een aantal zeer ervaren hikers actief die altijd met zeer duidelijke, grondige en correcte antwoorden komen. Soms komt al die expertise bedreigend over richting beginnende hikers, dat snap ik volledig.

“oei die weten zoveel, wat kan ik daar op zeggen”
    “ik durf niet antwoorden, want die kenners gaan mij hier de grond in boren”

Dat willen we juist vermijden, maar het is moeilijk…

De etiquette hier op het forum is er 1 van respect voor elkaars mening en uitleg, ook al is die niet volledig uitgediept. We hebben moderators die de zaken in het oog houden.

Wees dus aub nooit bevreesd om een antwoord te geven, ook al denk je dat een ander er veel meer over weet en die je zal overrulen.

Hiken is geen exacte wetenschap. Iedereen hier op dit forum doet het voor zijn hobby of passie, en spreekt vnl. uit ervaring. En iedereen ervaart het buitenleven nu eenmaal op zijn eigen manier.

Sven
    Deelnemer

Steve, ik ben toch blij dat het een beetje is zoals Saskia het beschrijft. Dat onderscheidt jullie van hiking.be – er is toch geen tweede hiking.be forum nodig? Ik vind het juist heel fijn dat ik hier direct antwoord krijg van ervaren mensen –  waar kan je dat nog vinden? Meestal alleen op twitter…

steve
    Sleutelbeheerder

Sven,

Het gevaar is dat mensen de stap gewoon niet meer zetten naar dit forum omdat ze het ervaren als een clubje nerds (excusez-moi le mot, ik ben er zelf ook een).

We willen juist bereiken dat beginnende hikers zich registreren en actief gaan mee babbelen ook al kennen ze er in het begin weinig van, maar die zaken groeien nu eenmaal. Die curve is er bij elk van ons geweest en is nog altijd groeiende.

Als alleen altijd maar dezelfde mensen antwoorden, dan krijg je als nieuweling snel het leerling-meester syndroom, waardoor de stap om actief te gaan deelnemen groot is. Kijk maar eens naar het merendeel van de disussies hier op het forum. Het start meestal met een vraag van een onervaren hiker, die zeer goed beantwoord wordt, maar soms ontaardt dit in een technische discussie, die voor beginners als bedreigend kan overkomen.

Pas op! Ik veroordeel alle ervaren mannen en vrouwen hier niet hoor. Ik stel gewoon vast en ben advocaat van de beginnersduivel.

Sven
    Deelnemer

En ik als beginner wil een ervaren nerd zoals jullie worden 🙂

Hiking.be, waar mensen een gps bespreken gewoon omdat ze goesting hebben om er een te kopen, is voor mij helemaal niet interessant. Ik zou niet willen dat dat hier ook begint.

Ik wil juist een forum met focus op efficiënt wandelen en met aandacht voor echte expedities (wat HA nu al perfect doet in mijn ogen).
    Maar goed, nu ben ik van de topic van het forum aan het wegwandelen. Dat ging over facebook!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een forum community is iets dat zijn eigen leven leidt en waar je niet zoveel aan kunt sturen. De naam van deze site “hiking advisor” en de welkomsttekst op de homepage laten duidelijk uitschijnen dat het de oprichters van de site vooral te doen is om informatie te bundelen als advies voor alle hikers, van beginners tot meer ervaren mensen. Dat is in hoofdzaak vooral een éénrichtingsverkeer van informatie en dus logisch dat beginners zich daarbij moeilijk in de discussie kunnen mengen afgezien van de vragen te lanceren, iets waar op zich ook al een drempelangst voor kan bestaan zoals blijkt. Aanvaard dat gewoon. Het doel van de site wordt hier hoe dan ook niet ondermijnt. Wees gerust dat er hier een hoop stilletjes wordt afgelezen en dat er heel wat mensen al veel mee verder geholpen zijn geweest, ook al hoor je ze niet.

Waar het hier vooral om gaat denk ik, is dat zowel jullie, Debbie en Steve, als anderen toch vrij regelmatig op facebook berichten posten zoals links naar een discussie ergens op iemand zijn blog, een eigen reisverslag, foto’s, of een vraag stellen enz. Net zoals nu die paar foto’s van de packraftdag. Daar is op zich niks mis mee, maar bedenk dat er altijd mensen zullen blijven die niet met de facebookwereld in zee willen gaan. Als die mensen dat vernemen dat ze iets missen komt dat ongelukkig over en dat is hier het probleem. Alles wat op facebook verschijnt hoeft hier nu niet ook gepost te worden, dat is zinloos, maar proberen te vermijden dat je bijvoorbeeld die foto’s van de packraftdag enkel op facebook zet is een kleinigheid om aan te denken de volgende keer.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.