HOME FORUM Materiaal en techniek Doorzakken bovenkant tunneltent bij regen

Tags: 

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Hoi
    Ik overweeg deze tunneltent aan te schaffen:
    http://www.spacsport.nl/uitgelicht/wild-country-blizzard-3-driepersoonstent_rood_20386.html
    Vroeger had ik een schijnbaar hele mooie tunneltent (met hogere midden-koepelstok – dus aflopend), maar bij regen vormde zich een ‘waterkuiltje’/ richel bovenop die ik met naspannen niet weg kon krijgen (maar mischien deed ik dat verkeerd, ook al probeerde ik van alles?).
    Heeft iemand hier ervaring mee? De tent ziet er  schitterend uit maar ik ben hier bang voor….
    Bedankt alvast!

Frank

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste Frank, Ik heb al meer dan 10jaar een Hilleberg Nallo 3personen en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Dit model loopt ook schuin af, dat helpt misschien ook wel om het doorzakken te vermijden bij hevige regen. Het correct opspannen van de tent is natuurlijk erg belangrijk. Als je belang hecht aan een laag gewicht blijft een tunneltent een prima keuze lijkt me. Als gewicht (en geld!) minder belangrijk zijn, kan je voor een stevigere constructie gaan. Maar zoals gezegd, een goede tunneltent gaat niet doorzakken van een geutje water.

vele groeten, Jan.

FrankB
    Deelnemer

Bedankt Jan
    Je had ook nooit last van een watergeultje? Het probleem was toen (met die Nomad tent, 3/4 persoons, 3,2 kilo) dat dit watergeultje tegen de binnen tent aankwam en het ging druppelen binnenin met condens (we kookten toen ook in de tent, plek zat daarvoor)…. niet eens zozeer lekken geloof ik… ik weet het niet meer precies…. het is al 30 jaar geleden het was toen de eerste grote tracking-tunneltent…. maar nat werd het wel. (hoe geweldig deze tent voor de rest ook was)… daarna heb ik altijd gekozen voor een koepeltent…

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste Frank,

Ik heb twee tunneltenten, naast de Hilleberg Nallo3 ook de Akto 1persoonstent (wat strikt genomen geen tunneltent is denk ik omdat er maar 1 boog is). Bij beiden heb ik geen probleem van contact tss binnen- en buitentent. Condens wel, ook omdat het 4-seizoenstenten zijn.

Condens is op zich een erg complex ding, afhankelijk van veel factoren en bij elke tent duurt het een tijdje om er mee te leren omgaan. Bij goed tentzeil zal het grootste deel van de condens langs de binnenkant van de buitentent naar beneden lopen, een deel zal vanboven op het binnenzeil druppelen, maar langs de buitenkant van de binnentent afdruppelen. In de praktijk heb ik weinig problemen met condens, het stoort me eigenlijk niet. Bij veel condens droog ik ’s morgens vluchtig de binnenkant van het buitenzeil met een zacht vaatdoekje omdat de binnen- en buitentent aan elkaar vasthangen.  Erg leuk bij winterkamperen is de rijm op de binnenkant van de binnentent. Als je recht gaat zitten “sneeuwt” het dan in je tent, altijd verfrissend bij het opstaan  😉

Mijn beperkt begrip van de fysica achter condens (warme waterdamp stijgt naar boven en condenseert vooral aan de bovenkant tegen de buitentent) doet me vermoeden dat een tent die goede ventilatiemogelijkheden heeft aan de bovenkant beter zal scoren op condens, en dit is in principe zowel toe te passen bij een koepeltent en een tunneltent. Ik zie niet meteen een reden waarom een tunneltent per definitie slechter zou scoren op condens dan een koepeltent, het hangt af van het individuele ontwerp van de tent, niet van het type, lijkt me.  Hoe dan ook is het een illusie te denken dat je condens kan vermijden door een betere ventilatie of betere constructie, je kan het wel beperken. Bij windstil-vochtig-kil weer is er geen helpen aan.

FrankB
    Deelnemer

Bedankt JPutte voor deze natuurkundige uitleg 😉 ik snap dat je geen last hebt van plooien aan de bovenkant waar het condens van afdruppelt. Die tunneltent waar ik naar verwijs is een lichtgewicht aanrader dus voor 3 personen wat jou betreft? Misschien lag het aan die Nomad… als eerste model (daarna is die uit productie genomen)… of aan de waterresistentie (3000 nylon meen ik) tegen regen / slechtere ventilatie ? Is er een betere optie voor (minder dan) €450,- met 3 kilo gewicht voor 3 personen en ruime voorrruimte ? (enkele grammen meer is geen bezwaar verdeeld over 3 personen de aankomende trektocht ;)… volgend jaar misschien wel als we met z’n 2-en zouden gaan)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Eigenlijk moet je vooral kijken naar hoe het tentdoek zich precies gedraagt, en dat zie je enkel maar door kritisch te kijken als de tent opgezet staat. Vandaar het belang van tentenshows…en een kritische kijk. Bij onze semi-geodetische tent (Lightwave G2 Mountain) hebben we hetzelfde voor dat water blijft staan. Het tentdoek is daar zo goed als vlak en water hoopt zich dus op. Maar omdat ze het tentdoek sterk ondersteund wordt door de verschillende bogen, duurt het wat langer voor het problematisch wordt en de binnentent raakt. Het is voldoende om gewoon even de arm te strekken en het water (of de sneeuw) te evacueren. Bij tunneltenten waarbij de ruimte tussen 2 boogstokken groot is en de tent vrij breed is (vb. voor 3-4 personen die naast elkaar kunnen liggen), kan je vaak zien dat de buitenstof in het hoogste punt vrij vlak verloopt. En dan heb je dus kans dat daar het water blijft staan.

Wat de condens betreft, belangrijk is dat er voldoende ventilatiemogelijkheden zijn om het ietwat te kunnen beperken. Lees zeker dit artikel eens door.

FrankB
    Deelnemer

Hoe moet je kritisch kijken Debbie? Waar moet je op letten? … ik heb geen idee…
    voor die tunneltent had ik een nauwe 2 persoons 1,9 kilo  klassieke stokken tentje met luifeltje  en voldoende kookruimte waar ik zeer tevreden over was  bij onze zware trektocht over (op) de Breche de Roland in de Pyreneeën…..maar die is inmiddels te oud (lekkend) en te klein voor 3 personen… en wat meer ‘speelruimte’ is ook wel erg prettig bij regen… wat denk je van de tent die ik hierboven voorstel?(van een serieuze bergsportzaak).. het water ‘evacueren’ als je wil slapen lijkt me lastig voor je nachtrust bij zware regen… (in die omstandigheden heb ik het nooit goed droog kunnen houden, het ‘voordeel’ dat de binnentent aan de buitentent vast kan blijven zitten  en samen af te breken is lijkt me relatief als die buitentent nat is… dat je eerst de buitentent kan opzetten lijkt me absolute voorwaarde – je ziet een fors aantal tenten te koop waarbij je eerst de binnentent moet opzetten)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Frank, lees eerst het artikel want daar staan alle tips in. 🙂

Als je tent nat is geworden omdat het water op je tent bleef staan, dan waren je tentdoek of je naden lek. En een tent kan je altijd zelf terug behandelen, als het een silnylon is.

Als je gewend bent je tent op te zetten, is eerst een binnentent opzetten, zeker geen ramp. Bij onze tent is dat ook zo.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Het is bekend dat nylon tentdoek uitrekt wanneer het vochtig wordt en bij opdrogen dan weer in de oorspronkelijke vorm terugkomt. Wanneer het doek  dus gaat rekken en doorzakken bij regen en je gaat het meteen opspannen, dan zou je het bij het opdrogen de lijnen juist weer snel moeten ontspannen. Wanneer dit niet gebeurt(meestal dus), dan loop je de kans dat het nylon tentdoek blijvend ietwat uit model wordt gerekt en ziedaar zo ontstaat het beruchte gootje. Dat gootje kan zich later weer ongewenst met water vullen. Dit komt vooral voor bij  horizontale overspanningen van 1 meter of meer.

Een manier om dit te voorkomen is dat je een stuk elastiek van ong. 30 cm aan de tentlijn vastzet.( De lengte hangt natuurlijk wel af van de rekbaarheid). Bij normaal aanspannen van de tentlijnen zou dit de ongewenste effecten kunnen tegengaan.

FrankB
    Deelnemer

Bedankt voor deze tips!
    ps elastieken bij de haringen ben ik gewend… bij de tentlijnen is nieuw voor mij… (bij een ruime tunneltent is de overspanning >1 meter)… overigens kreeg ik dat gootje toendertijd niet (goed) weggespannen tijdens de regen zelf…

FrankB
    Deelnemer

hi Debbie e.a.
    we gaan met z’n 3-en naar de Kaukasus.
    ik ga nu voor de goedkoopste opties, omdat dit toch een hoop geld scheelt.

Welke zou jij (jullie) kiezen?
    De beste kwaliteit tentdoek of véél meer ruimte?
    https://www.obelink.nl/vango-mistral-300.html
    (
    grotere waterdichtheid – 5000 tot 10.000, wind/koude bestendigheid)
    of
    https://www.decathlon.nl/tent-quickhiker-ultralight-iiii-id_8243148.html
    (
    veel meer ruimte, doek 3000, 600 gram meer)

Voor déze vakantie maakt het meergewicht niet zoveel uit…

FrankB
    Deelnemer

deze is het geworden – de Coleman Caucasus 3 – voor 190 euro

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.