HOME FORUM Materiaal en techniek Donsjas

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@Debbie

ken je het gewicht van die jas ?

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ha Debbie, bedankt voor deze info. Tot welke temperatuur ongeveer blijf je er warm in?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hij weegt 734 gram. Ik gebruik hem in het hooggebergte, dus ja, tot -15°C zeker?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1014

Voor je als vrouw instinctief het vrouwenmodel kiest is het een goed gedacht om de man-vrouw versies te vergelijken.
    Begin van het jaar is daar op backpackinglight een topic over geweest.

florisvda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Bij Decathlon hebben ze (sinds kort?) ook een assortiment aan donsjassen:

http://nl.decathlon.be/C-1045481-donsjassen-en-bodywarmers/N-427212-type~donsjassen/N-427211-geslacht~heren#

Er worden nergens een fill power rating van de gebruikte dons vermeld. Ik vermoed dat de 800, 900, 1000 aanduiding niet op fill power slaat.

Zelf heb ik de Quechua forclaz 800 xxlight donsjas gekocht (linkje), weegt 310 gram voor 111 gram donsvulling. Ik zou er niet mee naar het hooggebergte trekken maar ik vermoed dat deze bij temperaturen tot -5C wel voldoende isolerend zal zijn voor mij. In tegenstelling tot duurdere donsjassen van b.v. RAB zit er volgens mij ook wel geen DWR op de decathlon jassen. Volgende week kan ik de jas uittesten, ben benieuwd.

Woubeir
    Bijdrager

Voor je als vrouw instinctief het vrouwenmodel kiest is het een goed gedacht om de man-vrouw versies te vergelijken.
    Begin van het jaar is daar op backpackinglight een topic over geweest.

Kort de essentie: het vrouwenmodel valt vaak tegen.

Zelf heb ik de Quechua forclaz 800 xxlight donsjas gekocht (linkje), weegt 310 gram voor 111 gram donsvulling. Ik zou er niet mee naar het hooggebergte trekken maar ik vermoed dat deze bij temperaturen tot -5C wel voldoende isolerend zal zijn voor mij.

Gebaseerd op die 85/15 schat ik zo rond de 600 FP en een voorzichtige thermoneutrale temperatuur rond de 2-2,5 °C. Voorzichtig omdat bvb. een jas die in mijn rekenwerk ± -1,5 °C geeft, ikzelf tot ± -10 nog comfortabel vindt.  Maar liever voorzichtig dan te optimistisch.

In tegenstelling tot duurdere donsjassen van b.v. RAB zit er volgens mij ook wel geen DWR op de decathlon jassen.

Die DWR kan je zelf nog aanbrengen.

Sven
    Bijdrager

Ik heb nu de Rab Neutrino Endurance op het oog. Is dat een goede keuze voor het bivak bij wintertrekkings bij -15°C (T°2,5)? Onder de donsjas zou ik een woolpower 200 dragen en eventueel een hooded fleece + woolpower bivakmuts.

Ik denk nu in eerste instantie aan het dekken van temperaturen tussen 0 en -15 , maar misschien is het verstandiger om al aan een jas voor -25°C (T°2,5) te gaan denken, om zo geen 2 keer te moeten dokken voor een dure jas. Of is dat een andere categorie?
    -25°C (T°2,5) vind ik pas potentieel interessant over een jaar of 2, maar misschien ook helemaal niet.

Ik heb ook een sterke voorkeur voor ultralichtgewicht hiken. Natuurlijk niet ten koste van mogelijke onderkoeling. In dat opzicht is de Rab Infinity een interessant model, maar hij zou erg fragiel zijn?

Ik las met veel interesse de geweldige avonturen van Joery (solo) en van Joery, Ivo en Veerle in winters scandinavië. Ik ben best benieuwd welke donsjas jullie toen meenamen, welke minimumtemperatuur jullie ermee getrotseerd hebben, en of het comfortabel was bij die temperaturen. Van Joery in Sarek las ik dat hij het koud had bij het noorderlicht (-21°), maar met welke jas was dat? En met welk slaapmatje?

Sven
    Bijdrager

Massimo, ik lees eerder in deze draad dat jij een ME Xero hebt. Met ongeveer hetzelfde vulgewicht als de RAB Neutrino die ik op het oog heb. Ik ben onder de indruk van de verhouding dons/totaalgewicht. Wat is jouw ervaring hiermee? Is de ‘Helium’-tijk niet te fragiel? Welke temperaturen heb je ermee gedaan en was het comfortabel?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1014

Sven,

een antwoord op de soort donsjas uit ons sarek verhaal.
    Het koudste moment zal rond de -24°C hebben gezeten, dat was in de ochtend bij het opstaan.
    Dat duurt dan maar even en wat later in de actieve fase had ik de donsjas al niet meer nodig door stijgende temperaturen en de inspanning.
    Zelf had ik een whitney
    van Thru-hiker bij. Ik vind op de site niet meer terug hoeveel dons hij erbij geleverd heeft.
    Zelf de juiste cijfers vergeten (daarvoor zou ik naar mijn patroon moeten kijken maar dat heb ik niet bij de hand).
    Eigenlijk moet je je vooral de vraag stellen wanneer je hem wil inzetten. Blijf je ‘savonds nog lang buiten de tent om het poollicht te fotograferen of ben je iemand die als het eind van de dag er staat aan te komen en het wordt kouder, de slaapzak op gaat zoeken (zoals ik deze keer in het sarekverhaal).
    In het eerste geval heb je best wat meer dons bij. In het andere geval moet, als de donsjas niet meer volstaat, de slaapzak worden opgezocht.
    Verder droeg ik een VBL en dat maakt ook een heel groot verschil.
    (wat ik echt aan moet raden als je hem ook bij inspanning wil dragen en zeker als je een ‘ultra’ licht tocht ambieert.)
    Bij donsjasssen zonder baffles (‘doorgestikt’) moet er zoals eerder waarschijnlijk al gezegd, best een windstopper over. Blijft de vraag of de windstopper die je bij hebt, of de gtx jas voldoende ruim is zonder dat de dons gecompresseerd geraakt.
    Variabelen genoeg om vooral twijfel te zaaien.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Sven,

Heb geen last gehad van fragiliteit van het materiaal. Het is precies wat je kan verwachten van een 30gr/m2 tijk en als je er niet mee door de bossen loopt kan je er een lichte rugzak best even op dragen of mee de skilift in, maar gekker dan dat moet je het niet maken. Heb er twee avonden mee bij het vuur gezeten en dat ging ook prima, al zal ik je dat laatste nooit aanraden met wat voor UL materiaal dan ook… 🙂

Daarnaast valt mij op dat waterdicht materiaal een beetje onzinnig lijkt bij een dergelijke jas. De naden zijn nooit waterdicht en je moet zo’n jas gewoon niet in de regen dragen (in tegendeel tot wat het modebeeld doet vermoeden). Scheelt dat bij de temperaturen dat je de jas wil dragen het eigenlijk ook niet meer regent 🙂 De DWR coating van de jas is prima om een knoei ongelukje te weerstaan.

Verdere bevindingen. De kwaliteit en het gewicht uitstekend, al lekken veel ME producten met dit soort tijken wel wat dons. Niets om je functioneel zorgen over te maken, maar in verhouding tot een aantal andere fabrikanten is het wel wat meer. Heb hem inmiddels geupgrade voor dezelfde jas met kap en hogere nek (om aan te geven dat (in mijn ogen) de enige betere jas in z’n segment gewoon dezelfde jas met kap is… 🙂 ) Hoofd en nek goed warm houden scheelt meer dan 50-100 gram dons is mijn ervaring gebleken. Ik heb deze jas gedragen bij -15 met enkel een t-shirt eronder, was prima. Ik heb deze jas gedragen tijdens een tocht met een paar dagen dichte mist (ofwel hoge luchtvochtigheid), slechts -5, maar toen had ik het toch al wat koud af en toe.

Hoewel ik mij 100% aansluit achter de gedachte van Ivo zijn opmerking omtrent wind en constructie, moet ik ook toegeven dat ik twee wintertochten heb gemaakt waarbij het op storm kracht waaide bij vriestemperaturen, maar ik heb er weinig last van gehad.

Wanneer ik temperaturen onder -15 verwacht ga ik niet meer met een stitch through jas op pad, maar eerder iets als dit:
    http://www.mountain-equipment.co.uk/k7-jacket

Anderszijds ga ik vanuit mijn eigen UL gedrevenheid absoluut niet met bovenstaande jas op pad bij temperaturen tussen -5 en -15 en heb ik het dan uitstekend in mijn Xero.

Als ik je wat mag aanraden naast de Xero. Mocht je op zoek zijn naar een jas als de Xero, maar dan met een wat sterkere tijk (zowel in water bestendigheid als slijtage) dan zou je eens kunnen kijken naar de ME Vega:
    http://www.mountain-equipment.co.uk/vega-jacket

Hoop dat je hier weer wat verder mee komt en houd in gedachten dat de temperaturen dus heel erg afhankelijk zijn van weersomstandigheden, metabolisme, etc. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Woubeir
    Bijdrager

Waar denk je aan qua prijs ? Want men kan wel iets voorstellen, maar als de vraagprijs daarvoor te hoog is …

Sven
    Bijdrager

Prijs is iets relatiefs hé. Hangt ervan af hoe breed inzetbaar, hoe duurzaam, hoe lichtgewicht, etc. Ik probeer kosten tegen baten af te wegen. Ik ben wel benieuwd naar wat je zou voorstellen.

Woubeir
    Bijdrager

Geen specifieke voorstellen, maar heet het zin iets van 500 à 600 € of meer voor te stellen als je bvb.  rond de 400 € max. uit te geven ?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als je donskledij zoekt voor je bovenlichaam om aan te trekken tijdens bivak of pauzes onderweg waarbij alles zo breed mogelijk inzetbaar moet zijn van temperaturen rond het vriespunt tot strenge (maar geen extreme) wintervorst, dan kies je best voor een combinatie donsvest + donsjas. Het donsvest is inzetbaar op 3-seizoenstochten of wintertochten waarbij het niet te hard vriest als je geen te sterke koukleum bent. De donsjas gebruik je standaard bij wintertochten waarop het matig tot streng vriest. Tijdens tochten met strenge vorst of wanneer je ’s nachts het noorderlicht wil bekijken neem je beiden mee en draag je je donsjas boven je donsvest.

Deze strategie is economischer dan voor elk temperatuurbereik een aparte donsjas aan te kopen.

Ik heb nu de Rab Neutrino Enduranceop het oog. Is dat een goede keuze voor het bivak bij wintertrekkings bij -15°C (T°2,5)? Onder de donsjas zou ik een woolpower 200 dragen en eventueel een hooded fleece + woolpower bivakmuts.
    Ik denk nu in eerste instantie aan het dekken van temperaturen tussen 0 en -15 , maar misschien is het verstandiger om al aan een jas voor -25°C (T°2,5) te gaan denken, om zo geen 2 keer te moeten dokken voor een dure jas. Of is dat een andere categorie?
    -25°C (T°2,5) vind ik pas potentieel interessant over een jaar of 2, maar misschien ook helemaal niet.

Dus Sven, kies je nu best voor een goede donsjas en neem je daar later eventueel een donsvest bij als je richting -25°c wil gaan. De Rab Neutrino Endurance lijkt me een goede keuze voor jou en je beoogde temperatuuromstandigheden. Wel erop letten dat je je donsjas niet te klein aankoopt als je er later nog een donsvest onder wil kunnen dragen.

Woubeir
    Bijdrager

+1 m.b.t. de strategie.

Inderdaad de jas ruim genoeg kopen (maar ook niet te ruim) als er later nog een donsvest moet onder kunnen al kan dons wel wat compressie hebben.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.