HOME FORUM Materiaal en techniek Donsjas

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Al eens naar de donsjassen van het Franse Valandré gekeken. Valandré heeft ook zeer goede reputatie als het gaat over donsproducten.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Dank voor de tip, heb de Nederlandse importeur een e-mail gestuurd, kan de producten hier namelijk nergens terugvinden.

Cumulus gebeld. Mij werd verteld dat ze niet per definitie tegen de levende pluk zijn (naar hun zeggen zijn er manieren om dit diervriendelijk te doen) maar dat ze vanwege de marktvraag geen levende pluk dons gebruiken.

Ik ben er nog niet over uit, ik vermoed dat ik de jas nodig heb voor temperaturen van -5 tot -20 en dat ik met een Cumulus niet voldoende isolatie heb. Laat het nog wel weten zodra ik wat gekocht heb.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1014

Ook bij RAB zie ik vulcijfers verschijnen.
    http://rab.uk.com/products/mens-clothing/down.html
    Ik denk niet dat er adviezen te vinden zijn qua vulgewicht en temperatuursbereik omdat dat volgens mij door de activiteit een te dynamisch gegeven is.
    Met slaapzakken hebben ze al een probleem om richtlijnen te geven.
    De praktijkervaring blijft nog relatief beperkt maar ik zou vooral gokken om zo flexibel mogelijk aan de start te verschijnen en dan zal naast een donsjas ook een windstopper, een fleece en een VBL in de rugzak verdwijnen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De donsjas van Cumulus is eerder voor 3-seizoensgebruik, om een echte winterjas te zijn heeft die te weinig donsvulling. Vanaf ongeveer 200 à 250g donsvulling kan je spreken over een winterdonsjas. Maar zoals gezegd, hier zijn geen klokvaste cijfers te geven als regel. De ene heeft het sneller koud dan de andere of pauzeert drie maal zo lang, enz. Voor sommige mensen zal een donsjas als die van Cumulus nog wel voldoen in de winter, maar om er bijvoorbeeld in Lapland mee urenlang naar het noorderlicht te staan staren zal iedereen het koud krijgen met slechts 120g donsvulling.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Alpkit zou ik ook eens checken.
    Zelf heb ik een jas van tnf. Zo een summit serie ding, veel isolatie voor weinig gewicht met dito prijs. De huidige toepassing is onder mijn motorjas.
    Ik zou geen donsjas met kap meer kopen. Dat ding zit meestal in de weg. En een muts heb ik toch altijd bij.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bergkonijn, ik kan me inbeelden dat een kap bij motorrijden niet handig is, maar bij winterbivakkeren is het, wat mij betreft, een absolute must. TNF maakt diverse soorten jassen in de Summit Serie, je zal wat preciezer moeten zijn welk model je precies hebt. 🙂

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Euhhh, het staat niet op de jas wel model dat het is. Wel 800 voor de dons fill, Amerikaanse maat. Op de moment verkopen ze dit model niet meer.
    Is de zwarte jas midden op de zetel: http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/2729537894/in/set-72157626469387660

Voor op de motor is de kap er inderdaad teveel aan. Maar dat gebengel voel ik niet tussen alle andere indrukken door 🙂

massimo
    Bijdrager

Ik ben er inmiddels over uit dat ik tot -5 eigenlijk weinig behoefte heb aan een donsjas. Ongetwijfeld prettig maar je moet er ook weer mee sjouwen en zodra het te koud voor fleece & windjack wordt dan kruip ik in m’n slaapzak.

Het is mij echt te doen om serieuze wintertochten te ondernemen. Zoals Dzjow noemt, Noorderlicht kijken in winters Lapland. Helaas is de hier op het forum aangeboden Neutrino Plus mij aan de neus voorbij gegaan, dus ik zoek nog even verder.

Iemand die weet waar ze Valandre verkopen? Ik heb de distri gemailed, maar antwoord met geen adressen gekregen.

massimo
    Bijdrager

Heb recent een leuke aanbieding gevonden en gekocht.

ME Xero jacket. 430 gram, waarvan 230 gram dons @ 750 CUIN EU. 150 euro.

Welliswaar stitch through en geen kap, maar het gewicht en de prijs maken een hoop goed.

Ik kan inmiddels een showroom beginnen met al dat ME spul… Maar ik ben er eigenlijk erg tevreden over, al moet ik zeggen dat de UL tijk van deze jas op het eerste gezicht wel gevoeliger lijkt om dons te lekken dan bijv Pertex Quantum.

Binnenkort uittesten, zal review plaatsen zodra hij wat koude heeft meegemaakt.

Iedereen dank voor de hulp.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Zeer interessante discussie was dit. Ik zit nog met veel technische vragen ivm winterjassen… Ze zijn duur, dus ik bereid dit liefst goed voor.

–> Deze jassen wegen ongeveer evenveel; Cumulus Climalite en Cumulus Incredilite.
    – Dat dons beter isoleert dan climashield is duidelijk. Maar hoe groot is dat verschil nu bij pakweg deze jassen?
    – Tot welke temperatuur zijn ze bij droog en windstil weer plusminus in te zetten op bivak?
    – En, ik weet dat de incredilite (115 gram dons) mijn slaapzak minstens 4 graden zal opwaarderen, maar hoe zit dat bij de climalite (120 gram climashield) ?

–> Isoleert primaloft beter dan climashield?

–> Hoeveel gram donsvulling (EU 800 cuin) heb je nodig in een donsjas voor een bivak waar de verwachte T°2,5 ongeveer -15°C bedraagt? (bv de Nordmarka in februari)

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Dat dons beter isoleert dan climashield is duidelijk. Maar hoe groot is dat verschil nu bij pakweg deze jassen?

Voor deze  twee jassen misschien een graad of 5 (maar hangt af van persoon tot persoon)

Tot welke temperatuur zijn ze bij droog en windstil weer plusminus in te zetten op bivak?

± 0 voor de dons en 5 voor de Climashield (maar hangt weer af van persoon tot persoon bvb. een dons waarbij ik op -1,5°C uitkom, kan ik gebruiken tot -10, maar voor mijn vrouw is dat uitgesloten 🙂 )

Isoleert primaloft beter dan climashield?

Welke Primaloft want je hebt er verschillende ?

Hoeveel gram donsvulling (EU 800 cuin) heb je nodig in een donsjas voor een bivak waar de verwachte T°2,5 ongeveer -15°C bedraagt? (bv de Nordmarka in februari)

Ongeveer 230 gram.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Bedankt Woubeir!

Toevallig zonet een Yeti Snow Viper in de aanbieding gezien voor maar 100 euro (van 350 €). Helaas wel een vrouwenmodel (large), maar hij past redelijk goed, alleen onderaan wat te breed (heupen). Behalve dat ik er vast wat onnozel mee sta, is de jas technisch interessant? Ik kan er nauwelijks reviews over vinden, en ook het vulgewicht is nergens te zien.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Sven vroeg zich af welk model ik heb van donsjas. Ik weet het niet meer precies, maar als ik naar het huidige gamma kijk van Mountain Hardwear dan lijkt het erop dat ik de voorloper van dit model heb. Omdat het de laatste van een reeks was, heb ik fikse korting gekregen van de buitensportzaak (K2 in Antwerpen).

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@Debbie

zonder of met capuchon ?

zonder ± 150 g dons

met ± 180 g dons

Debbie
    Sleutelbeheerder

Met capuchon. Aangezien ik het model niet meer weet, weet ik ook niet hoeveel dons erin zit. Ik moet het houden bij ‘de jas is warm en dik’. 🙂

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.