HOME FORUM Materiaal en techniek Donsjas

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Met de winter en sneeuw weer voor de deur ben ik mij aan het oriënteren op een goede isolerende jas. Mijn voorkeur gaat uit naar dons, ivm extra warmte en lager gewicht en pakbaarheid.

Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en het gaat om een hoop geld. Zodoende probeer ik mij een beetje in te lezen op waar ik op moet letten. Zouden jullie mij willen verlichten met jullie praktijkervaringen en kennis?

Heb het winterkledij topic even doorgenomen, maar hoop hier wat meer specifieke details en ervaringen te vinden over praktische ‘features’ zoals een kap, baffles, materiaalgebruik, etc.

Ben heel benieuwd, alvast bedankt!

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Voor wat het waard is, in de Hema hebben ze een lichtgewicht donsjas voor 40 €. Ik schat zo’n 100g eendendons, 250 totaalgewicht. Helaas niet bekend hoe vriendelijk ze geweest zijn met die eendjes…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Eigenlijk vrij simpel, de hoeveelheid donsvulling bepaalt uiteraard de temperatuursomstandigheden tot waarin de donsjas je aangenaam warm houdt. Sommige fabrikanten geven je hier wel een leidraad in. Het materiaal van de buitentijk bepaalt verder in welke omstandigheden je de jas wil dragen. Pertex Shield is voor expeditiegebruik (lees je draagt de jas terwijl je een pulka trekt) of waarbij je de jas zou moeten dragen in nat weer (natte sneeuw / sleet / regen). Pertex Quantum zit aan het andere uiteinde, goed voor in de tent of rond de bivak zover het droog weer blijft, om te dragen tijdens een tocht buiten de bivak daarvoor is het tijkmateriaal niet genoeg tegen bestand. Pertex Microlight is wat duurzamer dan Quantum en kan je als het nodig is ook eens dragen buiten de bivak zolang het droog blijft en niet te winderig is. Pertex Endurance zit dan trapje onder Shield, is winddicht en houdt beperkt water buiten, kan je dus dragen in stormweer zolang het niet te nat wordt. Bij fabricanten die geen Pertex gebruiken kom je natuurlijk ook (een gedeelte van) die tijkcategoriën terug tegen afhankelijk van welk type nylon of polyester wordt gebruikt. In de praktijk denk ik niet dat je een donsjas meteen elders dan rond de bivak zult gaan dragen dus Pertex Shield en ook Endurance heb je in principe niet meteen nodig.

De features op de jas en het verdere design, dat is natuurlijk eerder persoonlijke voorkeur. Als het design van de kap belangrijk voor je is kan je best eerst proberen te passen of eens goed foto’s of reviews proberen na te gaan.

Baffles constructie is bij donsjassen vrijwel altijd stitch-through constructie. Bij echte warme donsjassen gaat men over op box walls. De grootte van de donskamers wordt uiteraard bepaald door de hoeveelheid donsvulling en elke fabricant zou hier in principe wel kundig mee om weten te gaan dus baffle constructie lijkt me niet zo echt iets om je hoofd over te gaan breken.

massimo
    Bijdrager

@ Sven

Ik ga even kijken bij de HEMA, zag ook bij V&D voor 50 euro donsjassen voorbij komen. Altijd aardig om hiermee te ontdekken hoe je zo’n jas gebruikt en wat je zoekt bij een latere aanschaf van een ‘echte’ outdoor donsjas.

Ik deel je mening wat betreft het leed voor de geplukte dieren, ik koop bij voorkeur een jas die van ‘diervriendelijk’ geplukte dons gemaakt is. Ik zal even laten weten voor andere geintresseerden of dit het geval is bij deze jas. (al verwacht ik van niet)

@ Dzjow

Zoals altijd een gedetailleerde reactie, mijn dank voor deze schat aan informatie.

Is Shield of Endurance niet wat dubbelop? Ik kan mij voorstellen dat je natte omstandigheden of bij veel wind een wind/waterjack draagt over je donsjas…? Op deze manier kan je lagen naar behoefte aanbrengen en verwijderen om transpiratie optimaal te laten ontsnappen. Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb het bij activiteit snel warm (daarna integendeel) en transpireer veel en zodoende draag ik bij voorkeur een isolerende laag die goed ademt / doorwaait, zodoende lijkt het (evt aanvullend) dragen van een regenjas mij een passende oplossing om goed te kunnen aanpassen. Zoals jij al stelt verwacht ik de jas inderdaad veelal in en om de bivak te gaan dragen. Maar ik had gehoopt mijn fleece thuis te kunnen laten en bij koudere omstandigheden de jas ook te kunnen dragen tijdens activiteit.

Speelt transpiratie verder nog een grote rol in de keuze van een isolatiejas? Of dit volledig voorkomen met VBL? (klinkt op zich logisch)

Verder vraag ik mij af bij wat voor temperaturen anderen hun isolatiejas meenemen en over hoeveel vulling we het dan hebben.

Is een kap overigens niet wat dubbelop met een muts en een col? (ook dit lijkt mij flexibeler dan altijd een kap hebben hangen, of mis ik iets?)

Bedankt tot zover.

massimo
    Bijdrager

Overigens zie ik door de bomen het bos niet, zoveel aanbod… Pagina’s vol.

Aanbevelingen welkom! 🙂

Dzjow
    Moderator

Kijk eens bij PHD om een idee te krijgen over temperatuur rating afhankelijk van vulgewicht (en rekening houdend met de cuin waarde).

Is Shield of Endurance niet wat dubbelop? Ik kan mij voorstellen dat je natte omstandigheden of bij veel wind een wind/waterjack draagt over je donsjas…? Op deze manier kan je lagen naar behoefte aanbrengen en verwijderen om transpiratie optimaal te laten ontsnappen. Of zie ik dit verkeerd?

Wanneer ga je überhaupt je donsjas dragen buiten de bivak? Als je geen vrij statische activiteit doet zoals bijvoorbeeld ijsklimmen, de Everest niet gaat beklimmen, met een pulka Antarctica gaat doorkruisen, kan ik me alleen maar inbeelden dat je die donsjas nog gaat aantrekken tijdens een pauze. Met de lichtste donsjasjes, daar zou je je regenjas nog wel over moeten kunnen aantrekken. Voor een winterdonsjas die je meeneemt op wintertrekking in Scandinavië zal dat uiteraard niet meer lukken. Uiteraard beginnen de ultralichte tijken zoals Pertex Quantum in extremere omstandigheden nadeliger te werken vermits zij niet 100% winddicht zijn en al helemaal niet waterbestendig zodat je er niet te lang mee in sneeuwval of storm moet gaan staan. Op serieuze wintertrekkings waar sneeuwstormen een reeële kans maken ben je dus wel degelijk goed af met een tijk uit Endurance of gelijkwaardig materiaal. Ik hoop dat dat duidelijk is.

Maar ik had gehoopt mijn fleece thuis te kunnen laten en bij koudere omstandigheden de jas ook te kunnen dragen tijdens activiteit.

Een donsjas draag je best niet samen met een rugzak. Dat is niet goed voor het dons en je riskeert de stiksels te gaan beschadigen. Wil je toch een rugzak dragen met een donsjas, kijk dan specifiek uit naar één waarvoor hier aandacht aan is besteed. Montane bijvoorbeeld heeft wel een donsjas met synthetische vulling in de donsjas op de cruciale plaatsen daar waar wrijving plaats grijpt bij het dragen met een rugzak. Ik vind het een moeilijke redenering om een fleece te willen vervangen door een donsjas op een wintertrekking. Je moet al een redelijk dunne donsjas nemen om bij activiteit niet te gaan zweten en eenmaal je inactief bent tijdens een pauze zit je met een donsjas die eigenlijk te dun is en krijg je het toch koud…

Speelt transpiratie verder nog een grote rol in de keuze van een isolatiejas? Of dit volledig voorkomen met VBL?

Zonder VBL moet je vooral duidelijk transpireren vooraleer dat een probleem kan gaan vormen denk ik. Slaap je in je slaapzak met je donsjas aan zal je net zoals bij het dons in een slaapzak belangrijk zijn om zo weinig mogelijk te transpireren in je slaap. Eenmaal je uit je slaapzak komt bevriest immers eventuele vocht (gedeeltelijk) in je donsjas.

Is een kap overigens niet wat dubbelop met een muts en een col? (ook dit lijkt mij flexibeler dan altijd een kap hebben hangen, of mis ik iets?)

Een donskap is alleszinds erg aangenaam, maar die draag je uiteraard niet constant zodat muts/balaclava of ander winterhoofdeksel toch nodig blijft. Als je de donsjas wil combineren in een slaapsysteem met een quilt is een kap zeker een must.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Misschien nuttig om mee nemen. Ivo (mijn man) draagt op de bivakplaats een licht jasje van natuurlijk dons die hij over een hoody jas van primaloft (die hij ook overdag kan aandoen) trekt. Hij is erg tevreden over die combinatie.
    Een voldoende warme én aansluitende kap is trouwens een must bij een donsjas. Ik draag die wel constant op de bivakplaats. Pakken warmer!

Ik heb destijds een donsjas van Mountain Hardwear gekocht in de K2 in Antwerpen aan verminderde prijs omdat die het laatste exemplaar was. Van al die plukpraktijken had ik toen niet echt weet. Maar het is wel goed uitkijken om een betaalbare en degelijke donsjas te vinden. Ik zou hoedanook eens rondkijken want ik kan me moeilijk voorstellen dat die jas van de Hema gaat voldoen.

massimo
    Bijdrager

Dzjow,

Duidelijke antwoorden, ik begrijp het helemaal. Overigens zijn de jassen erg lichtgewicht van PHD! Als ik de cijfers mag geloven is het gewicht van de tijk verwaarloosbaar en bestaat het gewicht nagenoeg 100% uit dons.

Even bij HEMA gekeken, was niet vergelijkbaar met de Berghaus / Patagonia jassen die ik gezien heb, maar voor 40 euro veel waar voor je geld. Naar verwachting was er niets bekend over de oorsprong van de dons. (en daarmee vallen ze voor mij af)

Heb verder een Berghaus Scafell en Patagonia hi-loft Down Sweater Hoody geprobeerd, vraag mij af of deze jassen toereikend zijn voor een bivak waarbij het kwik vroeg in de avond al -tot 5 of -10 is gedaald. Ook valt het mij op dat bepaalde specificaties niet (hoeveelheid donsvulling) of wazig (fabrikanten die specificeren dat de CUIN waarde van het gebruikte dons ergens tussen 600 en 800 ligt) benoemd worden.

Iemand die weet of de zogenaamde “hydrodown” enigszins werkt als geadverteerd? Klinkt mij te mooi om waar te zijn…

Overigens hebben beide jassen geen Pertex tijk, zit er veel verschil tussen een naamloze polyester tijk en de pertex varianten? Is dit in de winkel te beoordelen? (ik probeer nu met de mond op de stof erdoor heen te blazen om de winddichtheid te bepalen)

massimo
    Bijdrager

Debbie,

Ik had verwacht dat een merk als Mountain Hardwear wel een degelijke dons policy hanteert. Bij zowel de Berghaus als Patagonia producten stond er niets in de labels vermeld over de dons oorsprong.

De verkoopmederwerkers vertelden daarentegen dat Bever geen levende pluk producten verkoopt, maar het blijft apart dat dit niet vermeld wordt door de fabrikant, zoals Mountain Equipment met al hun donsproducten netjes doet. Maar ik weet niet of hun jassen mij zo trekken en daarnaast zijn ze in Nederland vrijwel nergens te proberen.

EDIT:

Mountain Hardwear beweerd dat alleen leveranciers gebruikt worden die contractueel geen levende pluk dons mogen gebruiken.

Dzjow
    Moderator

Als ik de cijfers mag geloven is het gewicht van de tijk verwaarloosbaar en bestaat het gewicht nagenoeg 100% uit dons.

Het gewicht dat in die tabel staat is het totaal gewicht van het item, geen vulgewicht. Het vulgewicht bij een donsjas ligt typisch in de orde 35-50% van het totaal gewicht van de jas.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ik heb geen aandelen in Cumulus maar net als onze slaapzakken ben ik ook heel erg tevreden met mijn Cumulus Incredilite donsjas. Voor € 154,- heb je een Pertex Quantum Endurance tijk en 120 gram 850 cuin dons. Verder geen overbodige extra’s waardoor het gewicht erg laag blijft.

Voor een vergelijkbare prijs ben ik bij een Bever nog nooit een jas tegengekomen van vergelijkbaar gewicht en kwaliteit.

massimo
    Bijdrager

Goede tip!

Toch blijft het mij compleet onduidelijk welke temperaturen je nu precies aankan met welke jas. Bij 9/10 jassen die ik kan vinden geeft de fabrikant geen vulgewicht op. De door Dzjow aangedragen link van PHD geeft alleen totaalgewicht, geen vulgewicht.

Iemand die meer weet over de dons ethiek van Cumulus? Kan hier op hun website niets over terugvinden…?

massimo
    Bijdrager

Inmiddels er achter dat een globale schatting te maken is door het gewicht van de tijk terug te rekenen en te kijken hoeveel gewicht er over blijft voor de donsvulling.

Zo is Quantum Endurance zo’n 32 gram per vierkante meter, in vergelijking tot de polyester tijk van Patagonia met zo’n 47,5 gram per vierkante meter. Bij een zelfde hoeveelheid tijk kom ik dan op een minder dan zelfde hoeveelheid dons:

344 – 120 = 224 (totaal Cumulus – vulling Cumulus = tijk Cumulus)
    224 * 1.5 = 336 (tijk Cumulus * factor tijkgewicht Patagonia = totaalgewicht Patagonia zonder vulling)
    445 – 336 = 109 (totaal Patagonia – totaal Patagonia zonder vulling = vulling Patagonia)

Als mijn hersenspinsel klopt… Zelfs wanneer Patagonia 10% minder tijk gebruikt zou hebben is de Cumulus lichter bij eenzelfde hoeveelheid donsvulling. Dus hopelijk ga ik vernemen dat Cumulus de dons uit degelijke bronnen haalt en dat maat M weer spoedig voorhanden is…

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ik heb Cumulus een keer gemaild en gevraagd naar de oorsprong van hun dons. Dit kreeg ik als antwoord:

“The down is taken from 2 biggest Polish down suppliers. They both claim and certify that the down is taken from dead animals.”

Mijn jas weegt trouwens 363 gram in maat L en ik heb jammergenoeg niet de Endurance versie want die was er toen nog niet.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Massimo, ikzelf heb de bedenking dat als donsjassen toch met een stitch-through techniek genaaid worden, dit op zich meteen de zwakste schakel is. De kwaliteit van dons gaat niet veel invloed hebben op de koude zones die op deze naden ontstaan. Ik ben dus een beetje skeptisch naar duurdere uitvoeringen van een donsjas toe, voor zover ze stitch-through gemaakt worden.
    Heb je tussenschotten (zoals in de baffles van een slaapzak) dan valt mijn skeptisme weg. Ik weet niet of je iets aan mijn gedachtengang hebt, maar ik wou het je toch ff meegeven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.