HOME FORUM Materiaal en techniek donsen slaapzak opvullen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo,

Ik moet dringend mijn donzen slaapzak (die al 13 jaar oud is maar al heel goed gediend heeft in verschillende omstandigheden) laten bijvullen voor een wintertrekking naar Noorwegen.

Ik heb al even gegoogled maar heb vooral in Nederland firma’s gevonden die dat voor jou doen. Bestaan er ook in BelgiĆ«?

Met wat hulp van mijn handige mama zou ik het ook zelf kunnen doen. Hebben jullie tips om hier aan te beginnen? Waar vind ik dons en hoeveel zou ik nodig hebben? De slaapzak is al heel plat geworden dus kan wel wat vulsel gebruiken.

Ik zou hem dan meteen ook eens willen laten wassen, tot nu toe nog heel weinig gedaan uit schrik om de kwaliteit te verminderen. Zijn ook hiervoor tips?

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

De praktijk heeft uitgewezen dat je met een wasmachine en een voldoende grote droogkast perfect je eigen slaapzak kan wassen.
    Verschillende leden op dit forum (incluis mezelf) zijn jouw al voorgegaan
    Om een handvat te geven:

Ik zou eerst deze stap zetten.
    Je zal merken dat je slaapzak veel meer “puff” heeft dan voordien
    Als hij nog voldoende isoleert voor de tocht die je wil lopen zou ik nog even wachten met het bijvullen.
    Zelf heb ik mijn slaapzak al eens bijgevuld.
    Dons kan je kopen bij extremtextil maar bekijk eerst de binnenkant van de slaapzak eens
    en probeer uit te zoeken waar de openingen zijn die de fabrikant heeft gebruikt om dons toe te voegen.
    Ik vond het niet evident om een geschikte plek te zoeken waar ik de stiksels kon openen,
    dons toe te voegen en daarna weer dicht te stikken.
    Hoeveel dons?
    Ik denk dat je voor jezelf een aantal gram dons moet vastleggen die je wil gebruiken om die dan verhoudingsgewijs met de grote van het compartiment gaat verdelen over de delen die je wil opwaarderen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.