HOME FORUM Materiaal en techniek Dons slaapzak & rugzak

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hallo iedereen

In februari ga ik met 2 vrienden voor het eerst op wintertrekking. Na wat ervaring opgedaan te hebben in de zomer proberen we het nu eens in de winter. Hoogstwaarschijnlijk doen we een deel van de GR 5 in de Vogezen. – 15°C is dus niet uitgesloten 🙂

Nu een paar vraagjes. Ik ben zeker van plan om voor een donsslaapzak te gaan, maar veel weet ik er ook niet over. De TNF superlight lijkt me wel interessant. Iemand ervaring of andere voorstellen?

Mijn vorige rugzak heeft op de een vorige tocht begeven, de Lowa Alpine Cerro Torre 65:85 lijkt mij een goede vervanging. De Osprey 70 spreekt mij ook wel aan, al zitten we dan wel een prijsklasse hoger.. Iemand raad?

Merci al voor de reacties!

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Kijk hier even voor een slaapzak.
    http://www.sleepingbags-cumulus.com/

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Hallo Jonas,
    Die slaapzak van TNF lijkt me af te raden. Geen topkwaliteit dons en daardoor dus al veel te zwaar. De Cumulus Panyam 600 zou het zeker goed doen, maar een extra lange zal wel speciaal uit Polen moeten komen en ik weet niet of dat op tijd lukt. Ik raad aan de Lowland/Birdland Serai 600 Extra XTR II die momenteel voordelig staat bij outdorado.com (winkel in Harderwijk NL).
    In vind de rugzakken van Osprey veruit superieur. Maar bedoel je nu de Aether 70 of de Argon 70? Ik denk dat laatste de beste is voor beladingen boven de 20 kg.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Jonas,
    bijkomende vraag:
    Heb je al een slaapzak voor niet winterse toestanden of moet één slaapzak inzetbaar zijn voor de vier seizoenen?
    Of zoek je een winterslaapzak?
    Ik vond dat in de beginjaren van het kamperen een moeilijke zaak. Beginnend met een hobby is het altijd een evenwicht zoeken. Niemand begint, tenzij heel kapitaalkrachtig met de aankoop van twee slaapzakken.
    Een tent en een rugzak kan, als je niet te ver van huis gaat, meestal wel volstaan.
    Een gewone cumulus zal voor jouw lengte te kort zijn. Toen ik nav jouw vraag die slaapzak van TNF op ging zoeken had ik dezelfde bedenking als boelo (dag boelo;-))
    Erg moeilijk om een inschatting te maken waar je de volgende jaren naar toe wil gaan.
    Zelf ben ik niet iemand die de winter als ‘voorkeursseizoen’ zie. Ik weet niet hoe dat voor jou zit.
    Als je, beetje voortbordurend op de keuze van Boelo, een lowland wil overwegen is het misschien een idee om in de K2 een lowland glacier XTR te huren voor februari om je een idee te vormen van zijn kwaliteit.
    Hopelijk wordt het dan koud genoeg.
    Een rugzak, tja, met jouw (rug?)lengte zal je moeten gaan passen of die stabilisatieriempjes hoog genoeg boven de schouders eindigen anders zal hij nooit goed gaan dragen.
    Bij een rugzak moet je ook weer een inschatting maken hoe je tochten van de komende jaren er ongeveer uit gaan zien kwestie gewicht wat je mee wil nemen.
    Ik draag het gewicht liever op de heupen en ik gruwel van het idee dat er veel gewicht op de schouders komt. Hij zal dus een of ander frame moeten hebben.
    Ik vind het niet vreemd dat heel wat vragen over ‘een goede rugzak, slaapzak, tent’ gaan. Die samen met de schoenen de ‘essentie’ uitmaken van een gemiddelde tocht

Jonas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Eerst en vooral, bedankt al voor de leerrijke reacties!

@ boelo: ik bedoel idd de Argon

@ ivovm: ik ga voor een echte winterslaapzak. Ik ben 1m90 en het moet een rugzak zijn geschikt voor meerdaagse tochten met de tent

ivovm
    Sleutelbeheerder

“naast het onderwerp”
    Welkom Jonas, dacht Jonas1984 voor mij te hebben.
    (waarvan ik wist dat die zeker geen 190cm was)
    Een cumulus past jou dus wel.
    Ik denk nog eens na of ik iets kan toevoegen.
    Anders moet je je eens voorstellen.
    https://forum.hikingadvisor.be/forum/forums/stel-u-zelf-voor/

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Deze thread zal misschien al nuttig zijn: https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/winterslaapzak/.

Jonas1984
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

wel verwarrend al die grote Jonas’sen 🙂

Mijn keuze is trouwens op de Cumulus gevallen, alleen nog niet besteld -> ik wacht op de 13e maand :-D. De cumulus lijkt mij wel verdacht laag geprijsd. De Paynam 600 heeft 450gr dons van uitstekende kwaliteit, weegt in totaal zo’n 830gr en kost 239 €. een slaapzak met gelijkaardige specificaties zoals Rab Quantum 600, WM Alpinlite kosten bijna het dubbele. Ofwel zijn de waardes van Cumulus serieus overschat, ofwel zijn ze terecht, maar dan stel ik mij de vraag waarom dat merk niet wijd verspreid is in de bergsport sector?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jonas190cm
    geef het maar mee voor wat het waard is.
    Zag dat er vandaag een winterslaapzak wordt aangeboden op hiking-site
    http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=9702
    Berichten op hiking-site leren mij dat dit een slaapzak is uit 2006. Dit hoeft geen nadeel te zijn voor een donszak.(heb vanuit het verleden wat connectie met hiking-site en ook met cubeman en blijkbaar was ik ook aanwezig bij de doop van zijn slaapzak)
    Type vind ik niet meer terug op demmenie sport en afgaand op de cijfers is het niet de
    http://www.demmeniesport.eu/exp-6800m-ce-12cm-extreem-mn55-mn55-zwart-zwart.html

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Hallo Jonas,
    Sorry ook ik had je voor de reus Jonas aangezien. Maar er moet iets in je informatie misgelopen zijn. De Cumulus Panyam 600 heeft dus ook 600 gr dons, weegt ong. 1 kg en kost ook zeker meer dan 239 euro, wat mij ook al een gegeven van de Panyam 450 lijkt te zijn.
    En het lijkt me dat 600 gr dons wel minimaal nodig is voor jouw plannen.

Jonas1984
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Hey Boelo,

ik ben dan ook reus Jonas (199 cm) maar ik had even het topic van andere Jonas gebruikt voor die vraag over de Cumulus. Zeer verwarrend allemaal :-).

Ik had het idd over de Paynam 450 maar het verschil in prijs tussen de Paynam 450 en 600 is slechts 30,00 €. Als ik er een stuk aan laat zetten voor aan 230 cm te komen dan zou er nog eens 35€ extra kosten bijkomen. Dat is nog altijd veel minder dan vergelijkbare modellen bij topmerken zoals RAB, PHD, WM, … .

Vandaar dat ik wat twijfel of de vermelde prestaties wel waargemaakt gaan kunnen worden.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Voor zover ik me kan herinneren, heeft ooit Joery zich vragen gesteld over het productieproces van Cumulus (manier waarop het dons wordt geplukt).
    Wat meer info: http://plazilla.com/de-doodskreten-uit-een-donzen-dekbed

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.