HOME FORUM Materiaal en techniek dons slaapzak perikelen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1025

Bij ons laatste medewerkersweekend van hikingadvisor werd nog maar eens duidelijk dat condensatie soms gewoon niet te vermijden is. Het was een open hemel, weinig wind en de temperatuur zakte flink. We stonden op een bivakweide zonder beschutting van bomen. We hebben het in de marge even over gehad wanneer je wel een bivakzak toe zou passen onder een tarp die in principe genoeg beschutting geeft. ik hoorde Joery twee criteria opsommen die hij belangrijk vindt: om je te beschermen tegen de insekten of om het afkoelingseffekt van de wind te beperken.

Twee artikels mocht je ze niet kennen als leesvoer

http://fliphtml5.com/oggq/tcdn/basic/

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Ivo,

geef eens wat meer details anders (dus niet alleen het weer, maar ook de slaapuitrusting) want zo is het moeilijk te bepalen of en hoe het kon vermeden worden ?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Zie ook pagina 11 van dit document (kopje “condensation”) door Colin Ibbotson

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Ga dit ook met wat meer interesse volgen omdat ik ook wil overschakelen naar tarp en twijfel tussen bivakzak/ binnentent.

Onlangs nog kunnen testen in een worst case scenario.

Open hemel,geen beschutting, tarp, noodbivakzak (dus niks ademend en redelijk krap) en te warme donzen slaapzak en lichte vorst.

Dus ik was al zeker dat ik condens zou hebben op voorhand (was maar voor 1 nacht en zelfs al zou ik redelijk wat loft verliezen ik zou geen kou mogen hebben)

Maar was toch een verrassing om te ontdekken hoe nat die slaapzak wel was tegen de ochtend. Denk dat na 2 dergelijke nachten mijn slaapzak compleet waardeloos zou zijn.

Woubeir
    Deelnemer

Ik denk dat je al deels dit kan ondervangen door je skills te verbeteren en door telkens een geschikt(ere) keuze van materiaal te doen. Bvb. je kan telkens voor een tarp gaan en dat bespaart enorm op gewicht, maar dat heeft weer andere nadelen, zeker als je niet de nodige skills hebt, en daar moet je je best van bewust zijn en er mee om kunnen.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik ben gegaan voor de endurance buitenlaang voor mijn donzen slaapzak.
    Misschien door een uitzonderlijke situatie of door gebrek aan kennis en een foute keuze ten gevolge.

Mijn reden voor te gaan voor de endurance buitenlaag is dat ik met een grote hond kampeer met lang haar.
    Als het regent of vochtig is buiten, is die zijn pels echt nat. Alles waar die tegen ligt krijgt dan natte plekken en die wordt niet droog tijdens de nacht.
    Hij ligt in de tent vaak tegen de slaapzak aan of schuurt er langs. Bij mijn synthetische boeit mij dit niet zoveel maar ik dacht dat het voor de donzen misschien interessant is als deze er tegen kan dat hij er tegen ligt. Alleen een DWR doet niet zoveel tege deze natte druk.
    Ik gebruik om deze reden de donzen ook om hem in te dekken even als hij het te koud heeft even (meestal door gebrek aan eten en nat zijnde en dus maar een korte nood voor deze oplossing) en niet de synthetische die mee is (de vriendin heeft mijn donzen momenteel ingepikt).
    Verder zweet ik altijd echt enorm, dus voor langere periodes bij echt koude temperaturen waar de loft van de dons niet nat mag worden door zweet zou ik toch met een VBL moeten werken.

Ik heb hetgeen valandre schreef gelezen. In hun situatie klopt dit volledig. Zij gaan voor insane lage temperaturen. Maar veel mensen hebben ook een donsslaapzak met comfort rond de 0°C. Dan is nattigheid niet uit te sluiten en is hun uitleg ook iets minder toepasselijk.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bjorn, met een noodbivakzak was dat te voorspellen, ik zou die onder mijn mat gelegd hebben en het zelfs niet geprobeerd hebben.

Ik heb al in heel wat vochtige condities gebivakkeerd met een tarp, maar nog nooit in de problemen gekomen. Ik gebruik altijd een bivakzak, eentje die vooral heel goed ademend en niet zo waterdicht is. De Superlight bivy van MLD is en blijft een dure bivakzak maar wel een goeie om onder een tarp te gebruiken, vind ik.

Misschien stel ik me ook wat minder vragen. Wat condens is nu eenmaal de realiteit en zolang het beheersbaar blijft, is er geen probleem.

bjodes
    Sleutelbeheerder

Voordat ik overkom als een complete leek of amateur:

Was dus vooral een experiment waarvan ik heel bewust wist dat dit een condensfeest zou zijn, was vooral nieuwsgierig hoe nat nat zou zijn.

Ook weet ik van mezelf dat ik met momenten nogal wat vocht produceer en nu weet ik ook dat het bij slapen nog altijd het geval is (nu weet ik dat als ik wil gaan slapen in heel koude omstandigheden ik best naar VBL kan gaan)

Dit was voor een 1 malige overnachting in open lucht , op een tocht zou ik dergelijke zaken nooit doen. En zeer last minute dus in rugzak gestoken wat ik had liggen (anders had ik bvb een zeil meegenomen voor op de grond te leggen)

@Debbie
    : Die optie heb ik bewust niet gekozen, ik lig niet echt stil en zou al over the place kunnen eindigen en zag het niet zitten om met m’n slaapzak op nat gras met hier en daar wat aarde te gaan liggen.

En jup weet dat je fan bent van je MLD bivy en als ik met het goed herinner was mijn slaapzak tijdens het lenteweekend ook aan de klamme kant.

Mijn ervaring leert dat ik vaak iets meer zweet en warmer heb dan mijn medemens, mss is het je al opgevallen hoe weinig ik m’n jas draag of mijn afkeer voor regenbroeken ( hint Queyras 🙂 ). Terwijl iedereen nog vrolijk met een fleece en een goretex jas rondloopt ben ik mij al kapot aan het zweten  in mijn thermisch ondergoed.

Wat maakt dat alles met waterdichte ademende materialen moeilijker ligt en alle materialen voor mij persoonlijk verre van ademend aanvoelen.

Iemand ervaringen met eVent bivakzakken, volgens de links zouden die een stuk beter zijn tegen de condensatie (maar wegen ook een pak meer).

Interessante vraag voor Ivo  :-):

Hoeveel gram zou een slaapzak meer wegen indien gebruikt in een mindere ademende maar lichtere bivak zak na een week?

Woubeir
    Deelnemer

@Bjodes

… (nu weet ik dat als ik wil gaan slapen in heel koude omstandigheden ik best naar VBL kan gaan) …

Het kan heel koud zijn en kurkdroog bvb. al bij -18 °C geslapen en opgestaan met geen druppel condens en een zere keel door de droge lucht.

bjodes
    Sleutelbeheerder

@Woubeir

Ik denk dan eerder aan mijn zweet dat zich vast zal zetten in de slaapzak zelf.

Woubeir
    Deelnemer

@Bjodes

uiteraard. Ik ben ook nogal een zweter (al wandelend draag ik alleen onder 0 een fleece. En thermisch ondergoed, wat is dat eigenlijk ? 🙂 ). Maar zelfs dan is een VBL niet automatisch noodzakelijk.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bjorn, als de de MLD-bivakzak al wat dampig vond, dan weet ik bijna zeker dat een eVent-bivakzak zeker niet gaat voldoen. Die is namelijk een pak waterdichter en dus is het ademvermogen ook minder.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Welke maat heb je in de MLD-bivakzak Debbie… Ik volg de topic met belangstellig maar ben er nog niet echt uit wat het gaat worden 🙂

Op het eerste zicht lijk ik dat stukje grondzeil te missen, maar misschien is dat na een paar keer proberen wel bijgesteld en wordt het alsnog de bivakzak. Ben er nog niet uit.

Dit weekend dan voorlopig maar onder de tarp op een stuk plastic.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1025

Met al ons geleuter over materialen vrees ik dat we eerder mensen tegenhouden dan stimuleren om hun ‘veilig’ huis te verlaten voor een overnachting onder de sterren. Laat u daar niet in vangen en verlaat jullie ‘klimaatgeregelde vertrekken’. Je gaat in ons Belgenland echt niet dood bij een beetje ‘ontbering’ als er in de details toch iets niet in orde zou zijn op materiaal vlak.(op voorwaarde dat het nog niet echt aan het vriezen is/en dan nog)

Om terug te keren op het thema. Tijdens ons lenteweekend heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn shelter (tramplite copie) zo zwaar was van nattigheid, zowel langs buiten als langs binnen. Ik had een quilt bij met ongeveer 300 gr dons. Een geluk dat Debby mij mijn tyvek bivakzak heeft teruggegeven. Hij was meer dan nodig om de nattigheid op mijn slaapzaktijk te vermijden van de condensdruppels die langs binnen hingen. Er was geen nattigheid op te merken tussen de tyvek en de buitenkant van de slaapzak. Die tyvek heeft op dat moment goed zijn werk gedaan. Het afgelopen jaar heb ik beweerd dat tyvek toch niet zo goed damp doorlaat dan eerst gedacht (na een ervaring toen ik in de Pyreneeën onder open hemel geconfronteerd werd met condensdruppels tussen de twee eerstgenoemde lagen) Ik moet dat herzien. Veel heeft te maken op welke manier je het materiaal gebruikt. Ik had nu een laag (onder de vorm van een silnylon zeil) tussen mijn slaapsysteem en de open hemel die de klappen heeft opgevangen. Joery sliep met eenzelfde soort bivakzak als Debby maar lag onder de open hemel, zonder zeil tussen hem en de hemel. Hij had ijsopbouw tussen zijn slaapzak en bivakzak. Ook met een eVent laag zouden er volgens mij gelijksoortige problemen optreden. Zo vlug er zich water vormt langs de binnenkant door de afkoeling van de bivakzak (of in extremere omstandigheden, wanneer de condens aanvriest), geraken de porieën die damp door moeten laten ook verstopt en stopt een dergelijke bivakzak met ademen.

Woubeir
    Deelnemer

Eigenlijk moet je er van uitgaan dat condens nooit helemaal uitgesloten kan worden. Het is gewoon een fysisch feit, niet meer en niet minder. Nu, meestal is dat ook geen probleem; genoeg condens al gezien op het buitenzeil van onze tent en vaak echt is dat kletsnat. Nog nooit heeft dat mij tegen gehouden; nu niet, maar ook als beginner niet. Ofwel schijnt dan het zonnetje al ’s morgens en kan het drogen. Of het kan drogen als onderweg de zon schijnt. Maar ook zonder zon kan het al wat drogen. Slechts uitzonderlijk is de condens, het weer, … van die aard dat het problematisch wordt. Nu, problematisch wil niet zeggen ‘onoplosbaar’. Heel vaak tot meestal kan je het toch voldoende aanpakken met een dosis kennis, vaardigheden en creativiteit. Dat het van die aard is dat het echt onoplosbaar wordt, heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Dat het hier (en op andere fora, blogs, … ) soms lijkt op een gigantisch probleem is omdat we nu overstelpt worden met informatie. In de dagen zonder internet of toen internet nog jong was, werd er amper gesproken over een condensprobleem bij het backpacken.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.