HOME FORUM Materiaal en techniek Dons en dierenwelzijn

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Op dit forum staan regelmatig posts over donsjassen, -slaapzakken en ander producten met dons. Een argument dat ik echter nog niet gezien heb is dierenwelzijn (misschien is het wel al aan bod gekomen,  ik lees natuurlijk ook niet alles).

Ik ben daar beginnen op letten enkele jaren geleden, toen Ikea door gebruikersacties gedwongen werd om een donsdeken van Chinese makelij uit zijn gamma te halen, omdat de dieren levend geplukt werden.

Sindsdien check ik even de website voor ik iets koop. En heel wat merken geven uitleg over  welke EU, WWF of andere ‘responsible down production’ standaarden zij hanteren. En sommigen zwijgen …

Iedereen doet hiermee natuurlijk wat hij wil, maar voor mij zijn prijs en warmte niet de enige argumenten om van de winter te genieten.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Het zijn, helaas, niet alleen de ganzen/eenden die lijden.
    Het ethische aspect geldt niet alleen voor de dons. Dat geldt voor alle (outdoor)kledij, – spullen, -voeding enz. Wat zijn de werkomstandigheden in de ateliers waar kledij wordt gemaakt? Wat zijn de arbeidsvoorwaarden voor sommige bijzonder lowbudget vliegmaatschappijen? Wat zijn de milieugevolgen van alle synthetische/chemisch bewerkte stoffen ? enz….

Hoe goedkoper de producten, hoe sneller je je die vraag kan stellen en dan moet ieder voor zich maar uitmaken hoe hij/zij hiermee omgaat.
    Bewustzijn is in elk geval een eerste stap.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Als je aan dergelijke zaken denkt moet je eens naar Klattermusen kijken.
    Die maken hun kledij met het milieu meer in het achterhoofd.

Ze behoren wel tot een prijsklasse boven zaken zoals Haglofs, Bergans, Arcteryx en dus ver boven TNF en jack wolfskin.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Gansjes doden om hun dons is ook niet echt diervriendelijk…
    En synthetische slaapzakken zorgen voor meer plastic in ons milieu en dus voor meer verstikte beestjes.

Hoe dan ook, Patagonia spant zich in voor roofmoord ipv levend plukken; http://www.patagonia.com/us/patagonia.go?assetid=37607

Oordeel zelf maar wat het beste is. Ik trek het mij niet meer aan. Het is allemaal marketing. Zolang we ons maar goed voelen en geld uitgeven.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.