HOME FORUM Wandelgebieden Dolomieten of Alpi Marittime Park

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

Onze laatste trekking was in Ijsland, nu willen we naar de Frans-Italiaanse Alpen. Heeft iemand ervaring met wildkamperen in de Dolomieten ?

Wij wilden in de Dolomieten een weekje gaan trekken en wild kamperen maar nu las ik dat dit niet toegelaten is.

Als alternatief vond ik het Alpi Maritime Park waar je de „Alta Via dei Re” in een weekje kan lopen. Wildkamperen lijkt hier gemakkelijker.

Is het in het algemeen gemakkelijk om aan drinkbaar water te komen en kan je in de refugio’s een licht maaltijd nemen als je er niet verblijft ?

Alle praktische info is welkom.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wildkamperen is inderdaad geen probleem in de Maritieme Alpen. Water is quasi altijd te bekomen aan berghutten, en een maaltijd ook als je tenminste op de ‘gewone’ lunchuren komt (het zijn geen hotels en de waarden hebben een strikt dagschema). Ik bivakkeer bijna altijd aan een meertje of riviertje zodat ik niet met water hoef te zeulen. Als het om te koken is, zuiver ik niet. Om er drinkwater van te maken, gebruik ik Micropur Forte, maar een waterfilter is ook een alternatief.

In de Dolomieten heb ik enkel nog maar een huttentocht gedaan. Het is een echt kalksteengebergte, dus je vindt vooral water in de valleien (tussen de bergmassieven) maar minder makkelijk in de bergen zelf. Bivakkeren mag er inderdaad niet, maar op afgelegen plekken of in de bossen ga je wellicht niet in de problemen komen. Zelf verkies ik in de Dolomieten om wandelen met via ferrata’s te combineren, en dan is een lichtere rugzak wel handiger.

Groeten,

Debbie

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.