HOME FORUM Wandelgebieden Dolomieten Alta Via 3 Aangepast – Begaanbaar zonder klettersteigset?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

We hebben einde augustus gepland om de Alta Via 3 af te stappen in de Dolomieten maar omdat we liever geen klettersteigset meedragen hebben we het parcours wat aangepast om de moeilijke zones te ontwijken. Vooral voor de langere klettersteig-zones in het massief van Sorapiss zullen we helemaal uitwijken. Op de Tabacco kaarten resten er ons echter nog enkele kortere klettersteigpassages waarover we geen informatie vinden. Wie kan bevestigen dat deze ook zonder beveiliging uitvoerbaar zijn?

Details van ons parcours vind je op Google Maps Alta Via 3 waar de onbekende klettersteigzones gemarkeerd zijn.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Paul, ik kan je niet meteen helpen maar ik heb je vraag gepost op de facebookgroep.

Mag ik vragen waarom je geen via ferrataset wenst mee te dragen? In de veronderstelling dat je in hutten gaat slapen, zou je rugzakgewicht toch vrij beheersbaar moeten zijn. Een zitgordel, een helm en via ferraset zijn eerder volumineus dan zwaar als je ze niet gebruikt. En de Dolomieten zijn nu eenmaal fantastisch terrein voor het combineren van wandelen en via ferrata’s.

HikingPaul
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Bedankt Debbie! We hebben overwogen om het op de ‘echte’ manier te doen en de ferrateset mee te dragen en je doet ons weer twijfelen maar omdat buiten het Sorapiss massief er maar zeer beperkte beveiligde passages zijn lijkt ons het extra gewicht toch overdreven. Vooral ook omdat we het wandelen verkiezen boven het technische aspect. Ondertussen hebben we ook ergens gevonden op een website dat de monte Piana & monte Piano best doenbaar zijn dus blijven enkel de korte passages aan Dürrenstein nog onduidelijk.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Persoonlijk zou ik niet twijfelen en de via ferrataset meenemen. Dat hoort er nu eenmaal bij als je naar de Dolomieten gaat en op onbekend terrein op stap gaat. Als het terrein glad ligt, ben je blij dat je zo’n set mee hebt, al is het maar op één passage. We werden ook soms eens raar aangekeken door andere wandelaars als we ons op sommige passages inklikten terwijl het strikt genomen niet nodig was.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.