HOME FORUM Tussen pot en pint Discussie/ervaringen: Materialen aanschaffen, nauwelijks shops in NL/BE

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Het valt mij op dat er zowel in Nederland als in Belgie, er weinig (web)shops zijn waar MYOG/DIY materialen besteld kunnen worden. Materialen als ripstop nylon (zowel met en zonder coating) komen regelmatig langs, maar een goede shop hiervoor is in NL& BE volgens mij niet te vinden. De dichtstbijzijnde shop is in Duitsland (extremtextil).

Nu kan ik mij haast niet voorstellen dat de vraag naar dergelijke materialen  in NL of BE niet groot genoeg is om een shop(je) hiervoor te openen. Ik vraag me af waar jullie de grens trekken om in het buitenland te bestellen. Doen jullie dit puur op basis van prijs? Of zouden jullie dit ook doen als de prijs een kleine fractie hoger is? Om een voorbeeld te noemen: Ripstop sillicone gecoated nylon a € 6,95 de meter in Duitsland, in NL/BE € 7,95. In hoeverre staat bij jullie NL-talige support en ondersteuning in het vaandel? Is dit iets waar jullie veel waarde aan hechten?

Nu wil ik niet direct sugereren dat ik een webshop zou willen openen, maar het gebrek hieraan valt mij wel op. Ik vraag me dus af, hebben deze shops in NL/BE geen bestaansrecht, puur vanwege prijs, of is er geen nog niemand aan begonnen? De marges op dit soort materialen zijn ook niet erg groot, wat ook mee zal spelen.
    Speelt de kwaliteit van de verkrijgbare materialen hierin ook een rol?

Ik zie dit meer als een open discussie, ik ben gewoon erg benieuwd naar jullie meningen hierover.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Zeker niet omwille van de prijs.
    Ik wil best een lokale handelaar steunen.
    Het probleem lokaal is dat je er niet alles vindt om een project af te werken.
    (denk aan waterdichte rits, linelocks, tentstokken…)
    Dan moet je toch nog opnieuw bestellen en dan zijn het de portkosten die door gaan wegen.
    Extremtextil is de enige hier in de buurt die een A tot Z aanbod heeft (ook al is het aanbod van stoffen soms erg variabel omdat ze vooral restanten opkopen)
    Ik pik er de twee bekendste Nederlandstalige uit die op dit moment in mijn hoofd zitten
    https://www.radicaldesign.nl/grondstoffen.html
    https://www.esvocampingshop.com/nl/tentdoek/
    Anderen mogen het lijstje Nederlandstalige leveranciers aanvullen.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Awel, das eigenlijk wel een gat in de markt.
    Nu iets in het Europees ‘buitenland’ bestellen is niet zo een ramp. Zolang het maar verstaanbaar blijft. Engelse site is een noodzaak. Kwestie dat mijn Frans en Duits niet zo denderend is. En mijn Spaans, Italiaans, Bulgaars, Pools, Deens, Zweeds,… etc. onbestaande zijn. Er moet minimum een goede productbeschrijving bijzijn. En een representatief fotoke. En tekening zegt meer dan 1000 woorden.
    Wat ook belangrijk is is een goede navigatie / zoekfunctie. Zodoende dat je vlot de producten vind. Zie bijvoorbeeld de coolblue site.
    Vlotte betalingsmogelijkheid. Krediet kaart heeft altijd de voorkeur. Dan moet je als consument niet bang zijn van een niet-levering om whatever reden. Je trekt dan gewoon het geld van de kredietkaart terug en de verkoper moet bewijzen of er een levering heeft plaatsgevonden.
    Nu of er een voldoende grote markt voor is om een financieel leefbaar bedrijf op te richten in het Nederlandstalige taalgebied; geen idee. Beter zal waarschijnlijk zijn een breder publiek aan te spreken, niet alleen wandelaars maar sportmensen in het algemeen. Of beginnen in de garage als bijverdienste.

Grenzen zijn er zeker. Extra import en btw voor spullen uit vb. US. Als particulier doe ik dat niet behalve voor het vrijgesteld bedrag en als ik het echt niet anders kan vinden in Europa.
    Niet de juiste betaalmogelijkheden. Als er vooraf overgeschreven moet worden dan laat je het best met tracking nummer verzenden. Is duurder maar ik heb al meerdere dingen zo niet aangekregen. En dan reageert de verkoper ineens niet meer …

In de UK vind je wel redelijk wat. Maar waarschijnlijk omdat je meestal de zoekterm in het Engels ingeeft. Duitse websites reageren daar niet op. Zo heb ik al scheerlijn-blokkeer-dingen en reflecterende scheerlijn gekocht over de plas. Titanium tentpiketten. Op aanraden van Ivo bij onze Duitse vrienden neopreen. Die site kwam niet naar boven bij het zoeken naar dat materiaal.

Luuk
    Deelnemer

Dank voor jullie antwoorden.

Ik snap dat een ’totaalaanbod’ gewenst is. Ik vraag me alleen af of dit altijd haalbaar is. Het overwegen waard, is, de verzendkosten laag houden (of gratis vanaf een bepaald bedrag). Dan verlaag je de drempel om bij meerdere shops te bestellen. Zoals Ivo al aangeeft, is ook het aanbod bij extremtextil variabel (zeker met stoffen). Blijkbaar is het ook voor hun lastig om een stabiele aanvoer te houden (of ze willen dit niet, dat kan ook nog natuurlijk).

Betalingsmogelijkheden ben ik het zeker mee eens. sowieso vind ik dat je veel opties moet bieden.

Goede productfoto’s, eigenschappen en omschrijvingen, zijn naar mijn mening essentieel. Fijn te zien dat dat voor jullie ook geld.

@ivo de esvocamping shop verkoopt alleen relatief ‘zware’ materialen, het lichte nylon, is eigenlijk nog steeds niet superlicht.  Maar wel een gerenomeerd merk, althans, in Nederland.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik maak ook vooral gebruik van Extremtextil. Groot aanbod maar de stoffen willen inderdaad nog weleens variëren. Je kan wel altijd gratis samples bestellen.

Voor hele specifieke dingen kan eBay ook vaak uitkomst bieden. Pasgeleden bijvoorbeeld een clipje besteld in een maat die ze bij Extremtextil niet hadden. Dan wordt het voor 2 euro vanuit China of Hong Kong naar je toegestuurd. In het verleden ook weleens silnylon besteld via eBay.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Ook een interessante zaak is http://www.shelby.fi Dat is een Amerikaanse hiker die ooit in Finland is blijven hangen en behalve materialen ook artikelen van de betere merken(Hilleberg, Klattermusen enz.) verkoopt. Als je in het Engels mailt, zal de taal geen probleem zijn.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Wat misschien ook meespeelt: wanneer je alles op één plaats bestelt, moet je maar één keer thuis zijn om een pakketje in ontvangst te nemen. Of het maar één keer aan je buren vragen om de handtekening te zetten.

Luuk
    Deelnemer

Dank allen voor de input. Mijn ervaring is dat sommige handige items, alleen in de VS te verkrijgen zijn, en deze alleen tegen hoge tarieven naar deze kant van de oceaan te krijgen zijn (kunnen de leveranciers ook niks aan doen).

Misschien loont het wel om eens een enquete op te zetten, om alle informatie inzichtelijk te krijgen….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.