HOME FORUM Materiaal en techniek Decathlon schoenen kwaliteit

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

We gaan binnenkort wandelschoenen kopen. Vrij zeker dat we voor AB (Amid) schoenen gaan. De echte merken kosten vaak € 100 – € 250, met gemerkte technieken zoals gore-tex enzo. In de decathlon is het echter € 15 – € 90. Ze hebben dan ook dingen zoals hun eigen techniek van membraan (novadry bv) , EVA over hele voet,…

Natuurlijk geloof ik niet dat deze dezelfde kwaliteit kunnen hebben, maar tot welke maten is het prijsverschil gewoon merknaam en nietmeer kwaliteit? Is het waard om zo’n schoenen van de decathlon te overwegen? We dachten eraan de meeste dingen in de decathlon te kopen (tshirt, softshell, broek) maar wel goed te investeren in een degelijke wandelschoen.

Daarnaast ook dezelfde vraag over wandelsokken. Zal wel niet veel verschil in zitten tussen een € 8 wandelsok of een van € 20?

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

Veel hangt er vanaf wat je gaat doen en hoe “betrouwbaar” je materiaal moet zijn. Als je voor 8 dagen de bergen (hooggebergte) in trekt dan moet je voor 100% op je materiaal kunnen rekenen. Er is niks zo vervelend als schoenen te hebben waar de zool van loskomt (ik heb het al meegemaakt en dan zit je daar met je groepje ergens op een berg), of waar het bovenmateriaal van scheurt op het einde van de eerste dag, of een rugzak waar een draagriem van los scheurt.

Decatlon materiaal is over het algemeen goed, en de lage prijs komt voor een deel door massaproductie. Ik heb ook nogal wat Deactlon materiaal (vooral kleding) en ben daar meestal te vreden over (behalve fietsbroeken).

Zit je in de series 500/700/900 dan heb je gewoonlijk goed materiaal (sommige schoenen hebben een vibram zool), de low-end spullen (series 50/100) met een echt lage prijs zijn dikwijls minder betrouwbaar of niet geschikt voor bepaalde activiteiten.   Wil echter eens een dagje gaan wandelen op de limburgse hei, dan kunnen schoenen van 20 € ook voldoen, net zoals die van in de Aldi  (als je een beetje modale voeten hebt) en je niks inzit me een blaar of zo. Schoenen is heel persoonlijk en zit die schoen van Decatlon goed voor je, dan kan je daar gerust voor gaan.

Decatlon kleding is over het algemeen ook goed (ze hebben evengoed spullen in Merino wol)

De tenten hebben een ietwat minder goed reputatie, maar opnieuw, perfect voor een weekje aan de zee of een trekking in de ardennen in de zomer.

Over de rugzakken zullen de meningen wel verdeeld zijn omdat dat opnieuw heel persoonlijk is.

Bij de wandelstokken zit het verschil in het gewicht, het handvat en de mechaniek om de delen vast te zetten als je de stokken op lengte maakt.

Tot slot. Ook grote merken kunnen wel eens de mist ingaan. bepaalde modellen van wandelschoenen van bekende merken zoals Lowa of Meind van omstreeks 2000 maakten gebruik van een “eva” tussenzool die na ongeveer 3 a 5 jaar volledig verpulverde (productie fout bij dezelfde toeleverancier). De Vibram zool was perfect, de bovenschoen was nog perfect, maar de zool viel gewoon van de schoen doordat de tussenzool uit mekaar viel. Zowel Meindl als Lowa wilden echter geen garantie geven en herzolen koste al gauw 90 €. Dus ook grote (en dure merken) kunnen al wel eens de mist in gaan.

Als laatste: zowat alle grote merken maken tegenwoordig goedkopere “massa” producten om meer consumenten aan te spreken. Afhankelijk van wat je precies wil gaan doen kan dit materiaal perfect voldoen. Zodra je in meer extreme situaties gaat terecht komen, of je hebt brede voeten, of een hoge wreef, of …  moet je misschien naar ander materiaal uitkijken.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het belangrijkste aan schoenen is nog altijd dat ze goed passen, waar je ze ook koopt.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Eerste regel met schoenen; ze moeten passen. Ook op een helling mag je teen niet tegen het de neus van de schoen schuiven. Hier maakt het gene zak uit welk merk van schoen het is.

Dan komt de kwaliteit van de schoen naar boven. Als je op geaccidenteerd terrein gaat lopen, bv. op steenplaat van 40gr helling met een afgrond van 300m ernaast, dan wil je dat de kwaliteit van de zool goed is. Ook wanneer het regent of ijzelt. Vibram is het enigste materiaal wat voldoet. Als je daarentegen in de Ardennen op wandelpaden blijft is dit van minder belang. Aan jou de keuze wat je wil doen.

Als een schoen van de Decathlon je bevalt, dan test de schoen uit. Ook als de schoen van een gerenommeerd merk komt test je deze best uit voor je op de ‘echte’ tocht gaat. Mocht er toch iets naar boven komen wat je in de winkel niet gemerkt hebt dan is dat geen ramp. Je kan direct naar huis. Op de echte tocht met een probleem kampen kan betekenen dat je vakantie afgelopen is.

Mijn laatste set schoenen komen ook van de Decathlon. Wel van het merk Lowa.

Woubeir
    Deelnemer

Vibram is het enigste materiaal wat voldoet.

Heel simplistisch. Want je hebt allerlei soorten Vibram-rubbers en profielen en de ene is perfect voor jouw gebruik en de andere niet. En ik loop al bijna 10 jaar rond zonder Vibram-zolen zonder probleem op de steilste afdalingen, ook in nat weer.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Vibram is het materiaal wat gebruikt wordt als zool van klimschoenen omwille van de grip dat het geeft.
    Ik wil wel eens zien of dit te doen is zonder een klimschoen / bergschoen met vibram zool:
    IMG_1777
    Dat bedoel ik met geaccidenteerd terrein. Mijn ervaring is dat ik zonder vibram zool nogal rap op mijn gezicht lig.

Het hangt er allemaal vanaf wat je wil doen en hoe veilig je jou daarbij wil voelen. Dat is een vraag die ieder voor zich moet beantwoorden.

Woubeir
    Deelnemer

Euh, Five Ten is toch wel een gevestigde waarde in de klimschoenwereld en gebruikt Stealth-rubber. 🙂

EDIT: Boreal en Evolv op het eerste zicht ook al niet.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

@Skalders

Ik heb mijn eerste trekking schoenen bij de Lidl gekocht paar jaar geleden, na 2 trektochten zo versleten als de hel en veel blaren gelopen…

Had 2 paar gekocht dus die moesten eerst allemaal verslijten…

Ik heb daarna bij Decathlon de Forclaz 500 Novadry gekocht, voor 50 euro, en ik moet zeggen…

Ik loop er nog op rond, ze zaten alsof ik ze al ingelopen had, nooit blaren mee gehad.
    Ik ben er heel tevreden over, ze zitten enorm goed en voor die prijs….

Terwijl ik bij AS enkele dure merken geprobeerd had, zaten deze 2x beter! En ik heb nog steeds geen spijt van!
    Al enkele honderden kms mee gelopen!

Ja kan ze in de wasmachine steken zonder problemen!

Gr,

Kenny

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

@Serrel

“De tenten hebben een ietwat minder goed reputatie, maar opnieuw, perfect voor een weekje aan de zee of een trekking in de ardennen in de zomer.”

Daar moet ik je wel wat op tegenspreken.
    Ik heb er 2, de T2 prohiker en de Quickhiker Pro2 En deze zijn echt wel van goede kwaliteit en duurzaam.
    Deze tentjes hebben al veel gezien oa de Montblanc, Corsica, ect… En nog nooit problemen mee gehad.

Deze wegen maar 1900gr en kosten +/- 150 euro, prijs/kwaliteit mag je echt niet over klagen.

Maar das misschien iedereen zijn eigen mening 🙂

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.