HOME FORUM Materiaal en techniek Exped Orion II Extreme

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Van een kennis kan ik voordelig een nieuwe Exped Orion II Extreme aanschaffen. Met als enige nadeel het forse gewicht (3kg) was ik overtuigd van de stormvestendigdheid, ruimte, 2 deuren, 4-seizoenen en ontwerp van de tent. Echter zie ik net dat de tent slechts een waterkolom heeft van 1500mm. Dit lijkt mij behoorlijk laag! Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand mij een even stormproof, ruim (liefst lichter) tentje aanraden? Na weken zoeken ben ik de weg even kwijt in tentenland!

Het gaat om een tentje voor 50/50 solo/duo. De eerste echte tocht ermee moet in Noorwegen zijn tijdens een trekking. Dus ik vrees/verwacht aardig wat regen en wind. Ik wil niet wakker moeten liggen en wil dus een goed tentje hebben, maar geef het liefst niet té veel uit aangezien mijn budget niet zover rijkt! (Lees Hilleberg, Helsport).

Bij voorbaat dank voor de informatie en/of tips!

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik heb zelf de orion II extreme en ben er heel tevreden mee. Op die waterkolom moet je je niet blindstaren. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad (woon zelf in Noorwegen). Belangrijk is om je tentdoek goed aan te spannen.

Voor de rest een ruime, stabiele tent, gemakkelijk op te zetten. Rekening houdende met de eigenschappen is 3kg niet overdreven.

Als wintertent ook goed bruikbaar maar vermits het tentdoek niet helemaal tot bendeden komt moet je bij sterke wind/sneeuw wel een muurtje voorzien rond je tent.

Groeten

Jelle

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

1500 mm is net voldoende om waterdicht zijn volgens de internationale norm. Je kan echter ook droog zitten bij regen die overeenkomt met een waterkolom van 500 mm. Maar vergeet niet dat die mm gewoon een conversie is van druk. Mogelijk wordt de druk op je zeil nooit hoger dan bvb. 1000 mm in heel de gebruikstijd en is 1500 mm voldoende. Maar wordt die toch eens 2000 mm, dan kan het een heel nare ervaring worden.

Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat het aantal mm tot soms gehalveerd wordt over de gebruiksduur van die tent.

Dus, je moet niet alleen de ervaring lezen van personen met die tent, maar vooral ook in welke omstandigheden die ervaringen hebben plaatsgevonden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.