HOME FORUM Materiaal en techniek De eeuwige twijfelaar… Therm-A-Rest NeoAir XLite vs Thermarest Neo Air XTherm

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hallo,

Het antwoord op mijn vraag ‘Therm-A-Rest NeoAir XLite vs Thermarest Neo Air XTherm’, zou door mezelf snel moeten kunnen beantwoord worden.

– Ga je in de winter bivakkeren? : Het antwoord daarop is momenteel ‘neen’. Maar wie weet ooit…

– Ben je een koude slaper uberhaupt? : ja

En dan begint de twijfel…

– De XTherm zou beter tegen een harde ondergrond kunnen als je hem moet opblazen etc.

– De XTherm zou te warm zijn voor sommigen in de volle zommer, en het aanschaffen van 2 slaapmappen zie ik nu ook niet echt zitten…

– De XLite zou voldoende zijn tot aan 0 graden, meer dan voldoende zijn en lager dan die temperaturen zie ik mezelf niet direct gaan hiken.

Momenteel toer ik nog rond in gans België, nog geen echte bergen voor mij zeg maar. Maar dit zou met der tijd wel de bedoeling zijn.

Als ik kijk naar het budget, zou ik dan gewoon 50 euro bijbetalen voor die extra R-waarde en betere bescherming tegen scherpe objecten?

Bedankt voor jullie advies alvast.

Groet,

Ward

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Met material van de XTherm onderaan is 70d ipv 30d bij de XLite.  Dat vermindert het risico’s op lekken. “Te warm” lijkt me sterk. Desnoods slaap je in je lakenzak zonder slaapzak als de temperatuur 15+ is.

Of dat alles je 50 € meer waard is…

Ik leg steeds dit onder mijn slaapmatje:

https://www.amazon.com/MMdex-Waterproof-Aluminum-Sleeping-Mattress/dp/B01GCSP5CQ

de variant van 1 x 2 m. Kan je vinden voor ca 3 euro in een kampeerzaak.  Extra bescherming en reflectie van de warme door de Alu coating.  Je kan het ook tussen je slaapmatje en slaapzak leggen voor extra isolatie mocht het ooit kouder zijn dan O° C.

ward0
    Bijdrager

@Serrel: dus de XLite kopen volgens jou? + zo’n matje kopen voor bescherming tegen de scherpe ondergrond.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Ward,

Ik heb beide matjes in huis. We zijn met 2 in ons huishouden waarvan ik de winterkampeerder ben.
    Als we samen weggaan in zomersere omstandigheden doen we dus beide matjes mee.
    Volgens mij voel je geen verschil in warmere temperaturen op de winterversie, daar moet je zeker geen schrik van hebben. Die versie weegt gewoon meer, lees iets teveel als je als grammenjager enkel in de zomer weggaat.

Maar zoals je zegt, weet je nooit. Ik ben zelf ook ooit gestart met de aankoop van een 4 seizoensmat, niet wetende waarom ik in de winter zou gaan kamperen. Dat heb ik redelijk snel ontdekt (maar das een ander verhaal).

De service van Thermarest is uitstekend. Ik had zelf 1 van de eerste xtherms in huis. Deze winter begon de mat plots wat lucht te verliezen ’s nachts, wat uiteraard niet de bedoeling is. Geen gaatje gevonden en dus naar de winkel waar ik het matje gekocht had (K2) voor herstelling. Als het matje lucht verliest via het ventiel of de naden dan geeft Thermarest een nieuwe. Dat was  blijkbaar het geval. Nu heb ik dus een nieuwe versie in huis en die lijkt me iets robuuster dan de eerste, ook de pompzak is nu veel beter.

Ik heb nog nooit een extra matje gelegd omwille van bescherming, enkel voor extra isolatie.

ward0
    Bijdrager

Dag Veerle,

Bedankt voor je input, dus die 70d of 30d maakt niet zoveel uit.

Gewoon beslissen of ik een grammenjager ben of niet 🙂

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Ward,

natuurlijk wil ik eigenlijk je twijfels niet vergroten, maar ik wil je wijzen op het volgende matje: Klymit Insulated Static V lite. Die heb ik onlangs gekocht bij greenline voor een prijs die 50 -80 euro beneden de thermarests ligt . Ik heb het matje nog niet echt getest, alleen zo op de grond voel je al het weldadige effect van de warmte-reflectie. De R-waarde is 4,4 en het gewicht 555 gram en het materiaal 30D. Er is een zwaardere versie van 70D, 150 gram meer en 10 euro goedkoper. Het vullen gaat met opblazen of met de uitstekende ZAYO handpump die door backpackinglight forum was aanbevolen. Die pompzakken vind ik maar een enorm gepruts. Denk er maar eens over na…

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Aanvullinkje: ik bedoelde greenline.de.com uit het Duitse Rostock.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.