HOME FORUM Wandelgebieden Danny GR 221 MALLORCA

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Wij zijn van plan om in september de GR 221 te doen en hadden graag wat extra info / ervaringen ontvangen

Hoe is het weder inde tweede helft van september

-> buiten slapen zonder tent mogelijk?

-> vindt je vlot water  (bronnen of beekjes met opvangbekkens)

Is er voldoende mogelijkheid om onderweg voedsel en water te kopen -> zijn  er winkels in de dorpen die je passeert

-> hoe staan de mensen tegenover wandelaars

Wat is de gemiddelde afstand / tijd die je per kan overbruggen rekening houden dat we geen ervaring hebben maar een “relatieve” normale conditie hebben

Is deze route druk belopen?  wij kunnen er maar een gedeelte van lopen (6 dagen) wat is het meest aangeraden gedeelte

Hoe betrouwbaar (stipt) is het openbaar vervoer (bussen)

Bestaat er Nederlandse lectuur over deze GR route?

Daar we geen ervaring hebben  met rondtrekken is alle info welkom

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Op onze Spanje-pagina vind je alvast een interessant reisverslag.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey Danny,

Heb er zelf geen ervaring mee maar hier kan je alvast veel info vinden (btw alles in het engels wel):

http://www.gr221.info/gr221%20english.htm

http://www.bergwijzer.be/reportage/de-gr-221-door-de-serra-de-tramuntana-in-mallorca

En hier echt wel veel info:

http://www.conselldemallorca.net/media/24690/GUIA_GR_221_ANG.pdf

Mvg

Bjorn

dullaertd
    Deelnemer

Danny,

Wij hebben in de paasvakantie van dit jaar het gehele traject van de GR221 afgelegd.

Het is een relatief nieuwe route en dat vertaald zich dan ook soms in het ontbreken van een duidelijke markering, daarom zou ik je aanraden om meer naar het einde toe in te pikken (indien je niet het volledige traject wil afleggen). Zeker de eerste 2 dagen waren voor ons zelfs met GPS zoeken naar het juiste pad. Soms zijn er ook punten/paden die afgezet werden door lokale bewoners en dan opnieuw vrijgemaakt werden door de verantwoordelijke van deze route, wat je soms doet twijfelen of je nog steeds op het correcte pad zit.

Bussen reden steeds stipt, maar worden heel frequent gebruikt waardoor er niet steeds voldoende plaats is! Geen idee of dit in september ook nog het geval zou zijn.

Hetzelfde geldt voor sommige delen van de route die heel veel dagjestoeristen aantrekken en zo heel druk bewandeld worden, op andere stukken kom je dan weer uren geen ziel tegen.

Uitgezonderd van de eerste 2 dagen kom je steeds wel langs een stadje waar je eventueel voedsel en water kan verkrijgen. Langs de route zijn er ook sporadisch bronnen te vinden. Beekjes met opvangbekkens zijn er ook, maar hier zou ik persoonlijk niet van drinken.

Wildkamperen is in Spanje bij wet verboden, maar er zijn voldoende plaatsen om dit ongemerkt zonder het hinderen van andere personen/dieren/natuur te kunnen doen. De lokale bevolking beseft ook dat dit wordt gedaan al is het strikt genomen niet toegestaan! Alvorens je tent op te slaan wacht je dan best ook tot de zon onder is. Enkel bij het klooster in Lluc is er een camping plaats voorzien.

Gemiddelde afstand/tijd per dag is vrees ik iets heel persoonlijk en kan ik moeilijk advies in geven. Wel wil ik zeker meegeven dat ik zeer veel plezier heb gehaald uit mijn wandelstokken daar het soms uren aan een stuk dalen was, wat enorm belastend is voor knieën en gewrichten, zeker indien je wat bagage meezeult.

Wij gebruikte volgend boekje als gids: http://www.bol.com/nl/p/trekking-through-mallorca/1001004006496178/. Wel in het engels, maar alle dagetappes worden hierin duidelijk beschreven. Enig minpunt is dat er vanuit gegaan wordt dat je in de beschikbare hostels overnacht en er dus voor zorgt dat elke etappe eindigt in een stadje, wat het dan weer bemoeilijkt om een plekje te vinden voor je tent.

Laat maar weten indien je nog specifieke dingen wenst te weten en alvast veel plezier gewenst!

Davy

danny
    Deelnemer

Hey Davy

de route wordt meestal beschreven vertrekkende vanuit het oosten naar het noorden, daar er schijnbaar problemen zijn bij het vertrek dachten we deze in omgekeerde richting te doen daar we ze niet volledig kunnen doen en hierdoor het probleemgedeelte vermijden.

-> zijn de aanduidingen in beide richtingen aangegeven?

-> welk gedeelte vind je een absolute aanrader dat we zeker niet mogen missen

->welk deel heb je afgelegd de eerste 2 dagen

-> welk gedeelte kwam je veel toeristen tegen (zouden dit trachten te vermijden of omzeilen indien mogelijk)

dank u voor de interessante informatie

dullaertd
    Deelnemer

Danny,

Routes zijn meestal te volgen aan de hand van steenmannetjes, of de bordjes ook in 2 richtingen staan ontglipt me nu even, maar met het nodige kaartmateriaal zou dit geen probleem mogen geven.

De paden tussen Deia en Lluc vonden wij het mooist, ook al omdat deze hoger gelegen zijn dan andere delen. Dit maakt ook echter dat dit de meer bezochte routes zijn door dagjesmensen. Helaas is dit het midden van de hele route en vrees ik dat je hier moeilijk zal rond kunnen.

Heb er nog even de kaart bijgehaald, en herrinnerde me dat de laatste etappe, of indien je hem omgekeerd stapt de eerste, vooral bestond uit asfalt en niet echt aangenaam was.

Onze eerste etappes waren tussen Port d’Antrax en Estellencs. Slechter aangegeven maar hierdoor veel minder belopen door andere mensen. Ook water vinden is hier iets moeilijker.

bart67
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Dag Danny,

De uitgeverij Alpina heeft de GR221 op 3 mooie kaarten gezet met schaal 1/25000, wat ik zeker zou aanraden om te kopen. Deze route is fraai omdat je de bergen én de zee continu kan combineren. Ook de eeuwenoude olijfbomen onderweg zijn prachtig. Ik vond de hele route verrassend omdat ik dit niet verwachtte op een eiland als Mallorca. Ik had de indruk dat – ondanks goede bewegwijzering –  Mallorca niet echt op trekkers is voorzien. De enige camping bij het klooster van Lluc is maar een miserabel prakje en verder is het inderdaad wildkamperen onderweg. Als de houten wijzers of de steenmannetjes er niet zijn, kan je met de kaarten steeds vlot je weg vinden; nooit een probleem gehad!

Rond Soller en Lluc zijn er vaak dagjesmensen die wandelen, maar een toeristisch dorp geeft je anderzijds de mogelijkheid om goed eens proviand in te slaan. Toch ben je op de GR221 nooit echt ver van de beschaving. Daarom vind ik de GR221 wel een aanrader voor beginnende trekkers.

Als je van noord naar zuid loopt, heb je de ganse route de zon in je gezicht…ik vond andersom daarom aangenamer. Hier en daar loop je op het zuidelijke deel via privéterrein ( lees: stukken berg die in privé-bezit zijn van rijke buitenlanders) en die hebben het niet zo met passerende wandelaars. Alhoewel je officieel verder mag lopen, durven ze je wel afschrikken met bordjes. Bevoorrading is buiten de eerste 2 dagen eigenlijk geen probleem, maar water moet je wel genoeg voorzien “s ochtends. De bronnen onderweg zijn wel bruikbaar als je het water kookt om je avondmaal mee te bereiden, maar om onderweg je bidon aan te vullen niet. Het zijn vaak ingemetste plassen waar de nodige vliegen rond vliegen. Water vragen aan locals ( of zelfs toeristen ) was nooit een probleem, maar zoek even op hoe het in het Spaans klinkt…dat scheelt een hoop goede wil 🙂

Ten slotte zou ik je zeker afraden om de kloof Torrent de Pareis  ( via een zijpad van de GR 221) mee te pikken: dit is zeer zwaar om je doen met een grote rugzak. Wil je toch naar het fraaie strand aan de mondig van de kloof, zijn er veel bussen die helemaal op-én neer rijden…maar je zal er naast de Middelandse Zee ook een mensenzee tegen komen.

Nielsver
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hey allemaal,

ik zou volgende week naar Mallorca vertrekken om de GR221 te wandelen. Het is een last minute beslissing waardoor ik geen tijd meer heb om een deftige gids te bestellen in het buitenland (levertermijn 5 werkdagen tot 2 weken).

Is er iemand waarvan ik een exemplaar zou mogen lenen of die me een winkel kan geven in Nederland/Beglië waar ik er één zou kunnen vinden?

Alvast bedankt!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.