HOME FORUM Materiaal en techniek condensatie in de tent

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Ik ging onlangs voor de eerste keer kamperen in een expeditietent (coleman nashoba expedition 2). En ’s morgens hadden we ontzettend veel last van condens tegen de binnen- en buitentent. Het was ’s nachts wel redelijk koud, dus hadden we onze sneeuwflappen uitgerold. De volgende dagen hadden we deze terug opgerold, om zo iets meer luchtcirculatie te bekomen (ook alle andere ventilatiekanalen stonden open). Er was inderdaad al wel wat verbetering, maar toch nog niet veel.

Nu vroeg ik me af of jullie weten of het normaal is bij zo’n tent, of dat het komt omdat het een tent is van mindere kwaliteit (Coleman…), zodat ik voor de volgende trip alvast voorbereidingen kan treffen. Alvast bedankt voor tips & hints!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Wim,
    er is niets mis met je tent.
    Het heeft alles met wetten van de fysica te maken die hier op aarde gelden.
    Soms niet te vermijden soms kan je de condensatie beperken door maatregelen.
    Ventileren is een belangrijke.
    Er is een Engelstalig artikel dat dit vrij uitgebreid bespreekt en advies geeft.
    Normaal een van die artikels op backpackinglight die in principe onleesbaar zijn als je geen lidgeld hebt betaald.

Klik om toegang te krijgen tot condensation-article.pdf

florisvda
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Dit is het artikel in kwestie: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/single_wall_shelters_condensation_factors_tips.html “Backpacking Light Condensation in Single-walled Shelters: Contributing Factors and Tips for Reduction”. Je kunt het artikel eenmalig aankopen t.w.v 5 USD.

Zelfs met voldoende ventilatie is er nog altijd de dauw waardoor de tent ook nat wordt, althans dat heb ik gisteren nog ondervonden.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik zie dat eastonmountainproducts het artikel heeft verwijderd (wat mij niet verwonderd). Jammer omdat het een goed overzicht gaf. Teveel ruchtbaarheid gekregen?
    Misschien moet ik het eens samenvatten.
    Nog op een andere plek gevonden (zo lang het duurt)
    http://kampungtoys.com/2013/06/09/condensation-in-single-walled-shelters-contributing-factors-and-tips-for-reduction/

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik zou me er niet direct zorgen over maken. Ik weet niet hoe de omstandigheden waren maar als het bijvoorbeeld windstil is en/of je staat laag en vlakbij water heb je in elke tent wel condens.

Zo’n expeditietent is in principe ontworpen voor vrij extreme omstandigheden (sneeuw, harde wind) dus onder normale omstandigheden is de ventilatie niet optimaal en zou ik alles zo veel mogelijk open zetten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.