HOME FORUM Materiaal en techniek Condensatie en zo…: ervaringen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Even aan het twijfelen geweest of ik het bij de reeds bestaande topics plaats (VBL, slaapzak, bivak zak)
    Ik wil jullie, voor wat het waard is mijn ervaring meegeven . Eergisteren teruggekeerd van een tweedaagse in de Ardennen. Ik sliep onder een trailstar (enkel zeil) , exped down mat, tyvek bivak zak, dons slaapzak.
    Het klaarde uit in de nacht, daardoor veel uitstraling en een verlaging van de temperatuur , geen wind waardoor er zowel langs de binnen en de buitenkant een laagje ijs werd gevormd. De temperatuur op de grond onder het zeil was -4°C. Onder het zeil geen rijp maar wel de rest van de weide
    https://picasaweb.google.com/114978298530178500004/Gr571#5858459533174908802
    Tot daar toe geen probleem maar ik was toch maar weer eens erg verrast over de hoeveelheid ijs en water er zich had gevormd tussen de bivak zak en de slaapzak door de eigen waterdamp produktie. De sokken die ik in een plastiek zak tussen bivak zak en slaapzak had gestoken waren ook bevroren. Ik ging ervan uit dat zo kort tegen de romp het niet zou vriezen. Fout gedacht
    Ik droeg geen VBL. Dit had het ‘onheil’ kunnen beperken. Tegelijk zit ik mij te bedenken dat in dergelijke omstandigheden die bivak zak de condensatie op en in de slaapzak alleen maar heeft vergroot.
    Er was geen wind en er zou dus ook geen warmte uit de slaapzak worden getrokken. Tegelijk droog weer en een bivak zak eigenlijk overbodig. Door de condensatie langs de binnenkant van de bivakzak is het ademend vermogen er alleen maar rampzaliger op geworden. Grote twijfels over het nut van gtx bivakzakken en andere bij koude.
    Wat denken jullie? Zien jullie nog wat elementen die binnen dit condensatie verhaal meespelen?
    Kleur van de bivak zak bv?
    Ik vond een backpackinglight artikel dat normaal gezien enkel te lezen valt als je lid bent.
    Boeiende lectuur : http://www.eastonmountainproducts.com/pdf/condensation-article.pdf

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Ook ik ben erg geïnteresseerde in hoe dit optimaal aangepakt kan worden. Ik hike nog niet lang en heb eigenlijk alleen in vries temperaturen gelegen, op 1 keer na. Verbaasd was ik toen ik voor het eerst met ‘rijst’ (bevroren condensdruppels) in de tijk van m’n slaapzak wakker werd.

Als ik vluchtig door het artikel heen kijk (uitgebreid artikel!) en ik kijk naar wat Dzjow heeft opgemerkt in het topic ‘advies slaapzak’ dan lijkt het mij de kunst om bewust te bepalen waar de condensatie gaat ontstaan en dat zo te doen dat het je naar de hand staat.

Ik volg met interesse, leerzame materie.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Bij het gebruik van een tarp zijn de windstille nachten met wolkenloze hemel altijd de nachten die het meeste condensatie veroorzaken is ook mijn ervaring. Op zulke nachten kan het belangrijk zijn om je bivakplek goed te kiezen. Midden in een weide gaan staan is zeker niet de beste keuze. Bivakkeren onder een boom of in een bos (liefst met bladerdek, naaldbomen in de winter), zo droog mogelijke grond (geen gras of ander groene onderbegroeiing), een helling kiezen die naar het zuiden tot naar het westen is gericht straalt ’s nachts meer warmte uit (met minder kans op condensvorming) dan een helling die minder of slechts vroeg op de dag vollere zon heeft gezien, enz kunnen allemaal meer helpen dan je misschien zou vermoeden. Je had dus wellicht al een betere bivakplek kunnen uitkiezen.

Dat gezegd zijnde weer eens het bewijs dat je wel redelijk kunt transpireren in je slaap. Enkele vraagjes: was de hoeveelheid condens ongeveer hetzelfde op de zijkanten van je slaapzak als de bovenkant of was er hier een duidelijk verschil? Was er condens rond het gebied van je hoofd door je adem? In welke richting lag je onder je trailstar met je voeten? Naar de ingang toe? Het antwoord op die vragen kan een beter idee geven hoe radiatieve straling zich gedraagt onder de trailstar. De kleur van je bivakzak of de tijk van je slaapzak zou een rol kunnen spelen, maar je zou dit duidelijk moeten kunnen nameten met een infraroodthermometer om een beter beeld op te krijgen hoe sterk dat een effect kan hebben. De beste strategie om die condensvorming te voorkomen in zo’n situatie is naar mijn ervaring ZONDER BIVAKZAK slapen. Ik had vroeger ook wel eens wat ijs op de slaapzak als ik in de bivakzak onder een tarp sliep in gelijkaardige omstandigheden, maar nog nooit zo erg als lijkt uit jou beschrijving. Tegenwoordig rol ik de bivakzak niet uit als ik merk dat er een windstille nacht lijkt te gaan volgen (tenzij er muggen of midges zijn). Zonder bivakzak heb ik in omstandigheden met vorst en wolkenloze hemel nu nog niet vaak meer gebivakkeerd maar voorlopig heeft me dat ook geen condens meer opgeleverd op de slaapzak zelf voor zover ik mij kan herinneren. Condens of rijm op de tarp zelf daar erger ik me niet aan (onder een afgesloten single wall shelter is dat daarentegen vaak een ander verhaal).

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Food for thought: hoeveel wil je rekening houden met condens qua bivakplek?

Mits je de mogelijkheid hebt om je spullen te drogen: lekker op dat open weiland gaan staan! Een sterrenhemel en uitzicht ipv een donker dennenbos,…

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Even terug naar het slaapsysteem i.p.v. de bivakplek:

Als het echt koud wordt, kan het dauwpunt (het punt waarop je transpiratie van damp terug vloeibaar wordt, en vervolgens bevriest) ergens binnen in je slaapzak komen te liggen. Wanneer het ook overdag blijft vriezen, is het resultaat na enkele nachten een slaapzak vol ijs, die (zeker bij dons) een heel deel warmte verliest. Zo ben ik ooit na een week wintertrekking thuisgekomen met een slaapzak die 2 kilo meer woog dan bij vertrek, en die met geen mogelijkheid meer in zijn stuffzak te krijgen was.

Tegenwoordig gebruik ik voor wintercamping, bij pakweg -10 en kouder twee slaapzakken: een goede dons, en een veel lichtere synthetische die waterafstotend is (pertex) en die ik als over-slaapzak gebruik. Het ijs vormt zich dan tussen de twee slaapzakken, en kan ’s ochtends eraf geklopt worden.

Het is mooi meegenomen dat een gewone, goede dons slaapzak plus een lichte synthetische behoorlijk wat goedkoper zijn dan een donzen expeditie-vier-seizoenen slaapzak.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Het esthetische bij de keuze van je bivakplek is natuurlijk ook belangrijk. Dat is dan de afweging die je altijd moet maken. Bij mij persoonlijk staat een weiland toch vrij onderaan mijn lijstje wat dat betreft. Door aan de rand van een bos te bivakkeren combineer je de twee.

Op wintertrekking is een synthetische quilt over je slaapzak gebruiken inderdaad een oplossing, net als jezelf in een vapor barrier stoppen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

@Joery
    ->”Enkele vraagjes: was de hoeveelheid condens ongeveer hetzelfde op de zijkanten van je slaapzak als de bovenkant of was er hier een duidelijk verschil? Was er condens rond het gebied van je hoofd door je adem? In welke richting lag je onder je trailstar met je voeten? Naar de ingang toe? Het antwoord op die vragen kan een beter idee geven hoe radiatieve straling zich gedraagt onder de trailstar.”

Over de hoeveelheid condens opzij of boven kan ik weinig vertellen. Het voeteinde van de slaapzak en de bivakzak waren compleet aan elkaar geplakt door een flinterdun laagje ijs. Ik sliep met het hoofd richting uitgang. Rondom mijn hoofd was er geen verschil. Ik probeer er altijd op te letten dat ik uitadem in de vrije ruimte en niet tegen de slaapzak
    Het is nieuwe info voor mij om te horen dat de oriëntering van de helling en de hoeveelheid zon inval gedurende de dag zoveel invloed heeft.
    Andere vraag: wie neemt de moeite om zowel binnenkant en buitenkant door te maken of het ijs af te borstelen alvorens in te pakken? Tijdens de tochten die ik tot nu toe heb gelopen heb ik mij steeds beperkt tot “uitslaan en wapperen” om zoveel mogelijk vocht af te schudden en te hopen dat ik gedurende de dag tijdens een pauze of bij het aankomen op de kampplaats de tent zo snel mogelijk op te zetten. Ik kan mij voorstellen dat er tochten zijn waar je minutieus alle vocht moet verwijderen.
    Dat is dan een activiteit die toch heel wat tijd/discipline vergt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.