HOME FORUM Materiaal en techniek Condens in de tent

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Na wat gegrasduin op verschillende outdoor sites, besliste ik deze zomer om een BIG AGNES Scout UL2 plus aan te kopen.

Vele reviews waren heel lovend, stevig, ultralicht (932 gr), voldoende en goed uitgedachte ruimte binnenin, gemakkelijk op te slaan en af te breken, 3-seizoenen getest en waardig bevonden, prijs/kwaliteit het einde.  En dit blijkt bijna allemaal wel te kloppen.

Alleen ervaar ik heel wat condens binnenin de tent. Door zijn lichtgewicht betreft het natuurlijk een enkelvoudig tentzeil, maar aan beide (rechtopstaande) zijkanten zijn er grote stukken in muggengaas verwerkt, uiteraard weggestopt achter het aflopend tentzeil. (ong 200 x 20 cm aan beide zijden). Waar ik aanvankelijk dacht dat dit dus voor een heel goede ventilatie zou zorgen, blijkt dit volgens mij nu ook de dauw en vocht in de tent te brengen, in zodanig erge mate dat mijn (donzen) slaapzak vorige week tijdens een trektochtje door het heuvelland zelfs vochtig werd en dus heel mat minder isoleerde. De druppels dauw stonden op mijn slaapzak! De binnenzijde van mijn tent was druipnat en druppels vielen van het dak in de tent, op mijn gezicht, enz…

Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben en enig idee over hoe ik dit probleem kan voorkomen, zonder een nieuwe tent aan te kopen. Zoniet word ik veroordeeld tot enkel trekken in de mooiste zomerse dagen…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Een nieuwe tent zal niet helpen.
    Soms gewoon niet te voorkomen en moet je ermee leren leven ondanks
    dat je nauwgezet voor jezelf alle preventieve maatregelen hebt overlopen.
    Klassiek geef ik het volgende artikel mee om te begrijpen waar het over gaat.
    De middagpauze kan soms een goed moment zijn om de slaapzak of tent te luchten.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

ivovm heeft gelijk. Mijn Hilleberg heeft dit ook. Met het verschil dat de condens op de binnentent valt en (tenzij je hier tegen stoot) ook niets op jezelf krijgt.

Hier op de site staat er ook wat: https://forum.hikingadvisor.be/2015/04/25/hoe-kies-je-een-bivakplek/

Rik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt voor alle info. Ik kan er alleszins mee verder, en ben al blij dat het niet aan een foute  constructie van de tent ligt !!

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Vorige week sprak ik iemand met een gloednieuwe Hilleberg tent. Hij gaf aan erg veel condensatie te hebben met zijn Hillie ondanks de goede ventilatie. Het interessante: hij meende dat nieuwe tenten altijd meer condenseren dan als ze al enige tijd in gebruik zijn.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Deze zomer een jongen ontmoet in de Alpen die  kampeerde onder een tarp. Gewoon een rechthoekige die van de grond stond.  Zelfs hij had last van condens, op zowel de binnenkant als de buitenkant van zijn tarp (en ook op zijn slaapzak, waar hij wat minder blij mee was). Mijn conclusie,  er zijn van die nachten dat alles zeiknat is van de condens, dus ook je tent.  Ik ben erg blij met mij Akto, ook veel condens maar in de binnentent blijft alles droog.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.