HOME FORUM Materiaal en techniek compressiekousen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van compressiekousen als hulpmiddel met recovery na een dag stappen?

In de lente ga ik in Spanje een tocht van 1400km maken. Ik heb daar 2 tot 2,5 maanden voor. Ik ben wat aan het kijken naar kleine dingen die mij daarbij kunnen helpen, en zo kwam ik oa uit bij compressiekousen. Die zouden helpen bij het afvoeren van vocht en afvalstoffen om zo het herstel van de onderbenen na een tocht te helpen bevorderen. Ik vraag me af vanaf wanneer het werkzaam is. Zijn die kousen reeds effectief wanneer je iedere dag rond de 25km stapt, 2 maanden lang (ik)? Of heeft dit vooral nut wanneer je ultra marathon trail runner speedhiker bent (dat zijn de artikels die ik gelezen heb)?

Groeten, Roos

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Al heb ik er geen ervaring mee, er valt toch wel iets over te zeggen. De extra belasting  op je benen plus de extra versnelling door het bewegen zijn wel deels te vergelijken met diezelfde  zaken bij het trailrunnen. Alleen is daar het extra mee te dragen gewicht kleiner, maar de versnelling van de beweging juist weer groter.

Overigens zijn er ook mensen die aanbevelen om de compressiekleding te dragen tijdens het sporten of juist erna of ook wel  beide. Misschien kan je eens informeren bij b.v. trailrunshop Scarabee in Valkenswaard(NL maar vlak bij België) die al jarenlange ervaring met compressie-kleding heeft.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

idd best informeren.  Dan meten ze ook  je onderbeen om de beste maat te selecteren (al zijn er niet zoveel maten denk ik).  Voor zover ik onthouden heb; er zijn twee soorten, die tijdens de inspanning en de recovery.  Ik heb enkel de ‘inspanning’, vooral gebruikt toen ik nog marathons liep met veel asfalt en in een stevig tempo.

laatste jaren is dat stevig tempo wat weggevallen 🙁

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Dankjewel voor de info!

Compressiekousen tijdens de inspanning zie ik niet direct zitten om puur praktische redenen. Namelijk dat ik graag met merino sokken wandel. Synthetische kousen stinken al na 1 dag. En ik draag Altra trailrunners omdat die veel ruimte bieden aan de tenen, en daarin compressiekousen dragen, lijkt me, heft dat voordeel op doordat ze zo spannen. Ik zou ook kunnen kiezen voor ‘calf-tubes’ tijdens de inspanning, maar mijn (misschien ongegronde) intuïtie zegt me dat het vocht in de voeten minder gemakkelijk afgevoerd kan worden doordat het wat gevangen zit door de compressie-tube erboven. Dus kom ik uit bij compressiekousen vlak na de inspanning om te helpen bij het herstel.

Ik zal eens gaan informeren bij Runners’ Lab hier in Gent. Daar verkopen ze ook redelijk wat compressie dingen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.