HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Combineren slaapzakken

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik vraag mij af tot welke temperatuur het veilig is om mijn slaapzakken te combineren in de winter. Ik heb een TNF Gold Kazoo en een overstuffed Cumulus quilt 250 (300 gr dons). De quilt past in de gold kazoo (ruime slaapzak). Hier kan je lezen hoe warm/koud ik slaap.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het is tricky om daar een waarde op te kleven, maar ik kom uit op ongeveer -20°C (en uit voorzichtigheid zou ik daar nog een paar graden af willen doen tot pakweg -18 of -17°).

Sven
    Deelnemer

Super Woubeir, hartelijk bedankt voor je berekening! De vogezen moeten deze winter dus haalbaar zijn hiermee? Ik vergat nog te melden dat ik een Xtherm matje mee zal hebben.

Woubeir
    Deelnemer

Heb je die Xtherm al kunnen gebruiken bij echt lage temperaturen want die R van 5,7 is eigenlijk bedrieglijk  ?

Sven
    Deelnemer

Oei?! Bron? Ik heb hem nog niet echt gebruikt, maar is wel aangekocht voor zijn R-waarde… Nu voel ik me gefopt. Hoeveel is de R-waarde effectief?

Woubeir
    Deelnemer

Neenee, het gaat niet alleen over de Xtherm, maar eigenlijk over een R-waarde bij elke mat. Die R-waarde is eigenlijk nooit bedoeld voor slaapmatten, er is geen standaard (zoals bij slaapzakken) en iedereen test dus maar zoals hij wil en de R-waarde geldt eigenlijk alleen voor testcondities. En als je weet dat Therm-a-Rest al zijn matjes test bij alleen ongeveer 4°C…

Ga je slapen in een tent of onder een tarp ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik weet niet of ik zelf zo diep zou gaan.

Ik verklaar mij:

hoeveel dons heb je nodig om een comfortwaarde van 2°C (TNF gold kazoo slaapzak) te krijgen?

Laten we royaal doen: 300 gr

tel daar nog eens de 300 gr bij van de quilt

Welke comfort temperatuur mag je verwachten van 600 gr dons?

Ik heb er de site van valandre eens op nageslagen. Een medium bloody mary zit in de buurt.

De comfortwaarde van een bloody mary wordt afgeklokt op -5,4°C met een limit comfort van -12°C

Woubeir
    Deelnemer

Ivo, je hebt gelijk. Ik heb verkeerd gekeken.

De Gold Kazoo heeft een kleine 400g dons en de quilt 300g. Maar rekening houdend met het verschil in gebruikte fill power, kom ik op pakweg -15°C limiet of -9°C comfort.

Sven
    Deelnemer

Ah, woubeir, waar zat je verkeerd dan? En op welke temperatuur kom je nu uit voor mij persoonlijk? Mag je trouwens rekenen met een hilleberg akto + woolpower 200 ondergoed + patagonia ultralight down hoody

Woubeir
    Deelnemer

De hoeveelheid dons van de Gold Kazoo.

Met kledij wordt het natuurlijk nog iets ingewikkelder, maar kom ik uit op ongeveer -25°C limiet en -15°C comfort. Jij gaat best dan voor jezelf kunnen uitmaken wat best bij jou past.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Het blijft een lastig thema om daar adviezen over te geven, gewoon omwille van de variatie aan mensen, hun metabolisme en het subjectieve rond beleving  van koude en warmte en dat de fabrikant ook niet altijd even duidelijk is. Gebruik van natuurlijke producten zoals dons maakt het omwille van de verschillen in kwaliteit het nog een stuk complexer.

Het is al een wat ouder  artikel en ik weet niet of de situatie nu verbeterd is maar zelfs de EN13537 rating was voor discussie vatbaar naargelang wie de test deed. Bij de reactie lees je ook een regel Combined Rating = Lower Rated Bag – [(75 – Higher Rated Bag) / 2] die iemand voor zz had gemaakt voor het combineren van twee slaapzakken. Laatst heeft een belg 😉 die eens voorgelegd op BPL maar ze zijn er ook niet uitgeraakt. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat een degelijk artikel met slaapzak advies nog altijd ligt te slapen in een schuif op hikingadvisor. Ooit gaat het er wel komen.

Mocht iemand weet hebben waar je voor een schappelijke prijs een koelruimte af kan huren waar je veilig in zou kunnen verblijven, gedurende een nacht, kan je dat adres altijd achter laten. Ik zou het een goede HA aktiviteit vinden om op die manier in de praktijk eens aan de lijve te ervaren hoeveel isolatie je nodig hebt om je comfortabel te voelen. Als je dat met een geleende slaapzak zou kunnen doen bespaart het toch heel wat kopzorgen bij de aankoop. In april tijdens het lenteweekend zullen de temperaturen alweer te mild zijn voor een dergelijke try-out sessie.

Woubeir
    Deelnemer

Ivo,

+1 en 🙂

Om toch een herberekening te geven: na bijstellen kom ik met kledij op -18°C limiet en -9°C comfort (maar zoals Ivo zegt het is geen exacte wetenschap). De tent zal nog zorgen voor een iets warmer klimaat, maar verwacht er niet te veel van.

EDIT: gebruik de formule in Ivo zijn post NOOIT. Ik weet waarom en ik denk Ivo ook.

Een voorbeeldje misschien. Als je daarin twee slaapzakken van 0°C invult, krijg je -35.

Sven
    Deelnemer

Terug van de vogezen. Het is maar tot -4 gegaan. De quilt volstond op zich.
    Er lag meters sneeuw, afgraven was geen optie. Daarop tent (Akto), erin een xTherm matje (die voelde toch een beetje fris aan). Had de basislaag aan plus daarover de woolpower 200 set.
    Dat was een van de betere nachten. Blijf mijn hoofd breken over de xTherm. Toch maar een schuimmatje erover doen? Wat als het -15 wordt? Of moet die mat toch gewoon eerst opwarmen? Want is eigenlijk vooral als ik er pas oplig dat ik opmerk dat het een beetje fris is.

Een veel minder goede nacht was de eerste (toen ging het tot -2 en sneeuwde het 20 cm. ) en had ik beide slaapzakken gecombineerd (de Gold Kazoo aan de buitenkant). Het werd erg klam in de tent.  Maar ik had goed geslapen, buiten die paar keer dat het dak doorzakte door de verse sneeuw, en ik het dak moest afkloppen (vanbinnenuit). Het uiteinde van de slaapzakken had ik afgeschermd met mijn “ademende” regenjas.

s’Avonds, toen ik in een refuge rust nam (puur toevallig, afwisseling) en mijn Gold Kazoo uit de waterdichte zak uitpakte bleek al het dons nat te zijn en bleek ik echt een platte slaapzak te hebben. Tegen het licht houdend zag ik dat al het dons samengeklit was tot een kleine propje – één tot enkele per baan. (Bij de quilt was dit probleem niet opgetreden, die was helemaal droog.) Dat had ik bij het inpakken s’ochtends niet opgemerkt (ik was toen ook een beetje gehaast). Alhoewel het niet warm was in de refuge (+10 à +15) was de slaapzak tot mijn verwondering na een uur toch weer terug vol loft, en voelde hij niet langer vochtig aan.

Wat betekent dit, en hoe rampzalig is dit verschijnsel in winterse omstandigheden wanneer er geen refuges zijn en geen zon om de slaapzak te drogen? Volstaat lichaamswarmte dan? Wat heb ik eigenlijk fout gedaan dat het zover is kunnen komen dat ik een platte slaapzak had? Welke lessen heb ik hieruit te trekken?

Woubeir
    Deelnemer

Ik weet niet of je direct iets fout hebt gedaan. Lijkt me gewoon zowat de slechts mogelijke omstandigheden qua weer die je had. Rond 0 is altijd tricky. Dan liever direct rond -15.

Lichaamswarmte gebruiken om de slaapzak te drogen, lijkt mij de laatste optie als er geen andere meer is. Die warmte ga je zelf nodig hebben. Dat je pas gemerkt hebt bij het uitpakken dat de Gold Kazoo echt nat was, doet mij vermoeden dat het daar vrij ongemerkt al zat voor het inpakken en dat het comprimeren het hem gedaan heeft.

Voor mezelf zou ik dan de donsquilt nemen en daarover een synthetische quilt. Die kan beter tegen nattigheid en droogt sneller.

Die Xtherm is in theorie zeker genoeg; zelf de Xlite zou net hebben moeten volstaan in theorie. Maar de praktijk kan dus anders zijn, zoals ik ergens al vreesde. Schuimmatje als extra is een optie, maar bij een NeoAir nooit erboven aangezien die voor een groot deel werkt op warmtereflectie en zo blok je die af.

Sven
    Deelnemer

Kan dat zo snel gaan, op 1 nacht een platte slaapzak hebben? Misschien had een bivakzak (van Pertex Endurance) wel geholpen?

Ik vraag me nog altijd af waar het vocht vandaan kwam. Onder het gewicht van de sneeuw kwam het tentzeil wel heel laag, waarschijnlijk toch tot op de slaapzak. En het voelde ook alsof de sneeuw op het zeil zelf alles van verluchting weghaalde. Moet ik het daar zoeken?

Ik ging ook met half vochtige kleding slapen, die was de volgende dag dan ook kurkdroog. Misschien lag het dauwpunt in de tweede slaapzak, en had ik maar 1 slaapzak mogen gebruiken?

Misschien had ik niet in het bos moeten staan. (tent op de foto’s is een andere nacht en daar was het meer open). De bomen vol sneeuw, daar kan het vocht misschien niet goed verdampen?

Er is niet in de tent gekookt geweest, en ik stond ook niet in een dalletje waar water zou kunnen stromen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.