HOME FORUM Wandelgebieden Chartreuse eind juni

Tags: 

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Hi all

Ik ken jullie site al lang, heb hier al veel opgestoken over vorige tochten en materiaal, waarvoor dank. Maar heb enkele specifieke vragen.

Ik zou de laatste week van juni de Tour de Chartreuse willen maken. Ik volg het liefst gemarkeerde paden, dus de GR gids van Chartreuse ligt hier naast me. Aangezien het m’n eerste tocht alleen is (vorige tochten altijd met (een) vriend(en), hoopte ik te weten te komen of dit een goed idee is? Ik heb vooral ervaring met verlengde weekend tochten in de Ardennen, een tocht in IJsland, twee tochten in Roemenië en veel wandelingen in België.

Ikzelf slaap liefst in gites of op campings vanwege sociaal contact en ook wel het comfort, en omdat ik hou van de sfeer in dorpjes langs een route. Maar ik denk dat dit in de Chartreuse waarschijnlijk wat tegenvalt. Ik heb het verslag van Debbie gelezen, maar ik wil niet op voorhand reserveren. Zal dit eind juni een probleem zijn om van dorp naar dorp te wandelen?

Weet ook iemand of de Tour de Chartreuse langs een van de sangles loopt?

Bedankt! 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bregt, niet twijfelen en gewoon gaan. Dat is een hele goeie tocht om mee te beginnen. Er liggen geen ‘sangles’ langs de route, daarvoor zal je moeten afwijken.

Eind juni is het nog rustig in de Chartreuse, wat niet betekent dat er bepaalde overnachtingsplaatsen niet kunnen volzet zijn omdat er vb. een groep zit. Maar aangezien je ook campings overweegt, ga ik er vanuit dat je ook een tent bij hebt dus je bent flexibel genoeg. In het slechtste geval kampeer je eens wild.

Check goed dat de watervoorzieningsmogelijkheden want het is een kalksteengebergte.

Bregt
    Deelnemer

Zou het voor La Scia nodig zijn om te reserveren? Want dat ligt wat tussen twee grotere plaatsen in.

Ik denk dat ik de eerste van de OpPad besproken sangles zal proberen…

Klik om toegang te krijgen tot op2-2008-wandelen-chartreuse-info.pdf

Bedankt voor de motivatie! 🙂

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Bregt,

Net als Debbie ga ik ervan uit dat je je tent meeneemt? Toen wij in 2012 de tweede helft van juni gingen, waren de campings nog niet druk bezet. Daar vind je dus zeker plek. In de dorpen waar geen camping is, maar wel een gîte kan je je tent waarschijnlijk wel ergens kwijt in een tuin of bij een boer, moest de gîte volzet zijn. En verder kan ik wildkamperen op de hoogplateau’s en/of toppen eigenlijk alleen maar aanraden. Hoewel je maar een halve dag verwijderd bent van de beschaving, krijg je toch al een echt hooggebergte gevoel. Wel genoeg water voorzien, want bronnen zijn schaars.

Als je zeker bent dat je ter hoogte van La Scia wil overnachten, dan zou ik inderdaad overwegen te reserveren. Al was het maar voor je gemoedsrust. Of zoek anders nu al op basis van de kaart een goed plekje voor een bivak, zodat je een back-up plan hebt, moest het volzet zijn…

Op http://braemoor.co.uk/chartreuse/ kan je misschien nog wat extra wandelinfo en alternatieve routes vinden. De door de ANWB beschreven sangles staan er zeker ook in. Probeer die routes niet in de andere richting te lopen dan ze beschreven staan, de kans dat je dan de toegang tot de juiste sangle vindt is klein.

Debbie
    Sleutelbeheerder

In La Scia was er weinig volk toen we er begin juli sliepen, dus wellicht is het geen probleem om daar nog plaats te hebben. Reserveren wordt wel overal geapprecieerd, zeker als je er ook wenst te eten (die mensen moeten zich ook organiseren).

Bregt
    Deelnemer

Bedankt allen.

Met het ongeval in Corsica in het achterhoofd zien sommige familieleden het niet zitten dat ik alleen op stap ga. Ik gok dat het eind juni beter weer zal zijn, maar op zich weet je dat nooit en daarmee overtuig ik niemand natuurlijk. M’n tocht is natuurlijk niet zo uitdagend is als de GR20.

In Roemenië heb ik ook eens geluk gehad doordat een ferm onweer snel opkwam. Een Roemeense vriend wist gelukkig een schuilhut zijn (Bucegi) maar we hebben toch 10 minuten voor ons leven gerent in hevige regen en bliksem om doorweekt aan te komen, maar met zicht een spectaculair schouwspel aan de hemel. Ik voelde mij tot we konden schuilen niet op mijn gemak.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bregt, je moet je niet onnodig laten bang maken door familieleden die wellicht nog nooit in de bergen geweest zijn. Vroeg of laat komt iedereen in een onweer terecht, je wordt er beter mee vertrouwd anders blijf je beter thuis. Wees gewoon waakzaam: let op de weerberichten, luister naar de raad van de lokale toerismebureaus/huttenwaarden, kijk naar wat zich boven je hoofd afspeelt en maak je eigen doordachte beslissingen. Bij een onweer, zorg gewoon dat je laag genoeg bent (dus niet boven op bergkammen, graten, toppen, hoogplateaus) en dat je niet bij alleenstaande bomen of rotsen gaat staan. Verder loop je gewoon rustig door of – als het onweer werkelijk heel dichtbij is en je zit helemaal onbeschut (ook niet in een bos) – ga dan op je rugzak zitten met de voeten dicht bijeen. En niet alle schuilplaatsen zijn even veilig dus blijf je beter waar je bent.

Bregt
    Deelnemer

Ik vertrek woensdag. Het weer ziet er momenteel fantastisch uit.

Nog een vraagje, is het nodig om veel cash mee te hebben, of is geld afhalen in de 3 grote dorpjes mogelijk?

Bedankt!

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

In Saint-Pierre d’Entremont heb je zeker een supermarktje, een postkantoor en verschillende bar/restaurants. Ik kan het me niet meer herinneren, maar het zou me verbazen moest er geen bankautomaat zijn.

De dorpjes zijn niet heel groot, dus je zou eens in Google Streetview een wandelingetje kunnen doen door de hoofdstraat, dan weet je het zeker 🙂

Bregt
    Deelnemer

Tocht vroegtijdig moeten afbreken wegens val en serieus last van linkervoet (na de val nog 2u moeten afdalen). Bezoek aan dokter en ziekenhuis, en kreeg rust voorgeschoteld. Ik ben dan maar naar huis teruggekeerd. Zo’n hele dag niks doen, is niks voor mij. Samen met de gigantische vertragingen met de TGV (zowel op heen en terugreis, samen net geen 5u vertraging) moet dit wel de zieligste trip zijn die ik ooit gemaak heb.

Prachtige streek wel, ik was onder de indruk. Het zicht vanop de Charmant Som was fantastisch. Ik zag de Mont Blanc. Volgende keer beter. Ideale streek om alleen te hiken. Gelukkig had ik m’n tent mee want in Le Sappey was behalve de camping alles nog gesloten bvb. Twee gîtes gedaan en beide erg leuk. Jammer van het weinige wandelen. Ik moet wel es teruggaan. 🙂

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ai da’s minder… en de zomer moet nog beginnen.

Zeker terugkeren. Want het is er zo mooi. Ook de Vercors iets zuidelijker is zeer de moeite.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.