HOME FORUM Wandelgebieden Cape Wrath Trail

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Berichten
  • Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Bedankt voor je reactie, Koen. Wat betreft het kilometervreten is het inderdaad de bedoeling om een van de komende weken te beginnen met dit op te bouwen, zowel qua gewicht als qua afstand. Het is ook sowieso de bedoeling om, zoals Arne al suggereerde, de etappe van de GR573 tussen Eupen en de Botrange eens te verkennen. Dit zou een goeie 28 km moeten zijn met een relatief vergelijkbare ondergrond. Een weekend (Franse) Ardennen staat ook nog op het programma.

    Het is trouwens sowieso de bedoeling om nog een paar keer terug te keren naar Schotland. Ik zou het trail (als ik succesvol ben toch) nog eens willen afleggen tijdens de winter binnen een paar jaren. Ook de munros en bepaalde gebieden die ik aan me moet laten voorbijgaan, zou ik graag nog eens met een bezoekje verblijden. Ook de Cairngorms staan nog op m’n to do list trouwens.

    Het contact met het thuisfront gebeurt sowieso ook telefonisch. Ik heb vier of vijf plaatsen onderweg waar ik zeker ben van de mogelijkheid om te telefoneren (openbare telefoons mostly). Die ga ik sowieso gebruiken om een laatste stand van zaken door te geven.

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Het contact met het thuisfront gebeurt sowieso ook telefonisch. Ik heb vier of vijf plaatsen onderweg waar ik zeker ben van de mogelijkheid om te telefoneren (openbare telefoons mostly).

    Maar zelf dus dan moet je de achterblijvers dus inprenten dat je hen niet kan contacteren omwille van bvb. geen bereik, buiten gebruik, … en dat dat daarom niet automatisch iets negatiefs wil betekenen.

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Uiteraard, ben ik ook volledig akkoord mee. 🙂

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Na alle suggesties hier overlopen te hebben, kom ik op volgende materiaallijst uit.

    • Bottom x 2: 360g
    • Top x 2: 330g
    • Light fleece: 345g
    • Afzipbare wandelbroek: 340g
    • Softshell jas: 485g
    • Regenbroek: 127g
    • Windshell: 150g
    • Regenjas: 192g
    • Kousen x 2: 128g
    • Schoenen: 1640g
    • Rugzak: 2580g
    • Hoofdzaklamp: 97g
    • Magnesiumstick: 52g
    • Zakmes: 74g
    • Waterfilter: 115g
    • Handdoek x 2: 380g
    • Slaapzak: 1120g
    • Slaapmat: 620g
    • Camelbag: 360g
    • Stoof: 113g
    • Spork x 2: 20g
    • Gaiters: 300g
    • Muts: 56g
    • Pet: 70g
    • Handschoenen: 94g
    • Tent: 1800g
    • Kookset: 166g
    • Neck gaiter: 110g
    • Emergency blanket: 47g
    • Maps & guide: 354g
    • Kompas: 50g
    • TOTAAL: 12675g

    Aangezien ik mijn schoenen en wat basiskledij sowieso tijdens het wandelen altijd aanheb, ga ik ervan uit dat dit de facto 10-10,5kg op m’n rug wordt. Daar komt dan uiteraard nog eten, EHBO-kit, zeep, vuilzak en een paar andere futiliteiten bij maar ik hoop de facto wel onder 12kg basis te blijven. Ik begin dit weekend met het samenstellen van mijn menu, voor de eerste zes dagen + 2 dagen noodrantsoen, wel niet echt een idee wat te verwachten van mijn herbevoorradingspunten.

    Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

    Een paar opmerkingen op je gearlist, om je wat gewicht te besparen.

    Light fleece: een 100-weight fleece is in jouw geval meer als voldoende en weegt snel 100 gram minder.

    Persoonlijk zie ik het nut van zowel een softshell als een windshell in Schotland niet in. Ik zou de softshell thuislaten. Maar dat is persoonlijk.

    Twee handdoeken? Zelf neem ik een klein handdoekje mee, dat weegt amper 19g. Maar één handdoek van 40 op 80 moet volstaan? Daar kun je makkelijk 250 gram besparen. Dat zijn een hoop Snickers 😉

    Een Camelbag vind ik persoonlijk een hoop gedoe op een trektocht, zeker naar onderhoud toe. Ik geef de voorkeur aan 2 Platypus-flessen van 1L (28 g per exemplaar). Tijdens het wandelen heb ik voldoende aan 1L (aan water geen gebrek in Schotland), voor kamp voorzie ik 2L.

    74 g voor een zakmes; een Victorinox Classic is alles wat je nodig hebt en dat voor 21 gram.

    Is er een reden waarom je 2 sporks meeneemt?

    Dan zou ik het nog kunnen hebben over het gewicht van de grote 3 (slaapsysteem, rugzak & shelter) maar dat gaat misschien te ver en wordt snel te duur.

    Bovenstaande zijn enkel suggesties gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Ieder heeft z’n eigen systeem maar 10 kilo basisgewicht vind ik vrij veel voor zo’n trip.

     

     

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Light fleece: een 100-weight fleece is in jouw geval meer als voldoende en weegt snel 100 gram minder.

    Ik heb hier een Polartec 100-fleece liggen en die weegt 428 gram.

    Nu, anderzijds, neem fleece van … laten we zeggen … 150g/m² (en geloof me, dat is niet veel).

    Neem 1,5 m² nodig dus 1,5 x 150 = 225 gram. Nog wat ritsen en zo erbij en voor je het weet zit je aan 300 gram.

    Persoonlijk zie ik het nut van zowel een softshell als een windshell in Schotland niet in. Ik zou de softshell thuislaten. Maar dat is persoonlijk.

    Als ik mij niet vergis is, dient die hier, met z’n Polartec Alpha, als isolerende laag. Ik zou die eigenlijk niet snel als softshell gebruiken.

    Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

    Neem 1,5 m² nodig dus 1,5 x 150 = 225 gram. Nog wat ritsen en zo erbij en voor je het weet zit je aan 300 gram.

    Hangt uiteraard, zoals je zelf zegt, af van het model en van de maat. Mijn 100-fleece weegt 219 gram maar heeft geen zakken en een korte rits.

    Als ik mij niet vergis is, dient die hier, met z’n Polartec Alpha, als isolerende laag. Ik zou die eigenlijk niet snel als softshell gebruiken.

    Je hebt gelijk. Ik zie geen isolerende laag. Excuses in dat geval.

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Hangt uiteraard, zoals je zelf zegt, af van het model en van de maat.

    Natuurlijk. Maar gewoon maar om aan te geven dat je dus niet zomaar eender welke 100-weight kan nemen en makkelijk zo 100 gram bespaart. Dat kan een pak minder zijn of zelfs meer wegen.

    Een synthetische jas (eventueel gevuld Climashield Apex) lijkt me dan een beter alternatief.

    Veel succes om een jas met minstens 100g/m² Apex te vinden. 🙂

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Wat betreft het mentale aspect, denk ik dat het nog wel zal meevallen. Als ik naar je route kijk en owv je tactiek voor voeding, ga je regelmatig nog wel iemand tegenkomen. Geen steden, geen grote dorpen,… maar al wel eens iemand om een praatje tegen te slaan. En de Schotten gaan dat graag genoeg doen. Ze hebben een gouden hart.
    Ik wil je daarentegen meer waarschuwen voor het fysieke aspect. Zelfs met een meer eenvoudige tocht, zal je enorm onder de indruk geraken van Schotland. Bij jou speelt er echter meer mee dan Schotland alleen. Je hebt blijkbaar iets te bewijzen. (Ik hoop dat dit tegenover jezelf is en niet tegenover andere mensen.) Je gaat moeten oppassen dat je eerlijk blijft tegenover jezelf en dat je niet een soort van Cape-fever ontwikkelt, waardoor je je fysiek helemaal gaat opblazen. Je gaat niet voor 1à2 dagen weg. Je gaat voor 3 weken weg. Je moet altijd reserves hebben (tenzij misschien voor het laatste sprintje tot de Cape:) Als je na week 1 geen overbelasting voelt, moet je niet zot beginnen doen, want na week 2 komt week 3 nog. Als je toch 3 reserve-dagen hebt, zou ik mij proberen te houden aan een nieuw schema, waarbij je gebruik maakt van ALLE beschikbare tijd. Mijn ervaring met reserve-dagen is dat je schrik hebt van ze later nodig te hebben en ze daardoor niet opneemt. Als er iets misloopt en je moet inhalen op je schema, wandel je gewoon een paar dagen een stuk verder dan gepland. En dan loop je ook niet rond met noodrantsoenen waar je uiteindelijk dan misschien niets mee hebt gedaan. (Als je ze al meepakt tot aan het einde van de tocht en niet na week 1 opeet of achterlaat).

    En zoals iedereen hier zegt: zo licht mogelijke bepakking. Ik ook zou die camelbak thuislaten. De al voorgestelde Platypus-flessen zijn super. Geen twee handdoeken. Handschoenen die nat worden, zijn nutteloos. Neck-gaiter? Heeft geen enkele laag een kraag? Weeg ook nog even je GSM (en lader?). Ga je foto’s nemen met je GSM? Je gaat je spullen nog waterdicht moeten maken in je rugzak.
    Leg al je gerief uitgespreid over de vloer van je living. Neem een goeie whiskey en denk er eens goed over na. Veel plezanter dan televisie 🙂 Een mens heeft niet veel nodig.

    Wat betreft je route, zou ik dus al niet beginnen met die 33km van de eerste dag. Ik weet dat er heelder stukken over asfalt gaan, maar je lichaam is misschien nog wat stram en heeft sowieso een paar dagen nodig om aan de rugzak gewoon te geraken en in een bepaald ritme te geraken. Zet ergens de tent neer en geniet van je eerste avond in de natuur. Je zal dan nog wat frutselen met materiaal. Beschouw die dag als een inleiding.

    Wat betreft het einde van je route. Je geraakt niet met de wagen aan CW.

    http://www.visitcapewrath.com/

    Wanneer je een zitje gereserveerd krijgt op bus/ferry naar Durness, kan je eerst via Kinlochbervie aan CW geraken. (Van Kinlochbervie tot aan Sandwood Bay ligt er trouwens een zeer goed pad, dus daar zal je zijn ‘before you can say blueberry pie’.) Wanneer je geen zitje te pakken krijgt, zou ik CW naderen vanuit het binnenland door in Inchnadamph al te beginnen afwijken en dan terugkeren vanaf CW tot Kinlochbervie.

    Take it easy and enjoy!

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Bedankt voor je bijdrage, Toon!

    Ik ga er inderdaad van uit dat ik regelmatig wel levende zielen ga tegenkomen. Ik heb sowieso een kennis ginds die ofwel vanaf Biod an Fhidhich of het stuk in Knoydart mee wandelen. Dat zal ook wel helpen om de eventuele eenzaamheid wat te breken.

    Fysiek zal het daarentegen, zoals je zelf al zegt, opletten worden dat ik mezelf niet opblaas. Ik heb wel niet het gevoel dat ik iets probeer te bewijzen (hoewel het natuurlijk wel een stevige uitdaging is die ik aanga). Ik ben wel iemand die graag probeert om z’n grenzen, zowel mentaal als fysiek, te verleggen. Maar ik houd sowieso in het achterhoofd dat de kans bestaat dat ik niet aan Cape Wrath geraak. Er zijn zo veel variabelen en er kan altijd iets gebeuren onderweg. Ik heb er ook geen probleem mee als dat zou gebeuren. In principe ga ik er alleszins van uit dat ik, als ik op schema blijf, om de vijf dagen ongeveer een rustdag inlas, tenzij ik mij fysiek echt nog goed voel en niet het gevoel heb dat ik er nood aan heb natuurlijk. Het zou ook wel kunnen dat ik m’n eerste dag iets minder kilometers doe en dat compenseer door de tweede dag iets langer door te lopen om zo toch aan A’chuil Bothy te geraken. Maar dat zie ik wel eens ik onderweg ben. Ik wil mij zeker de eerste dag al niet overdoen, dat lijkt me inderdaad verre van verstandig.

    Ik heb, na de suggesties hierboven, de platypusflessen eens bekeken en die zien er inderdaad wel goed uit. Dat zou me ook zo’n 300g gewicht besparen, dus ga ik waarschijnlijk die optie nemen en de camelbak uit m’n paklijst schrappen. De neck gaiter staat ook nog op m’n mogelijk te schrappen lijst, daar twijfel ik zelf al langer over. Voor m’n GSM en gps neem ik een batterij mee waarmee ik meerdere keren kan opladen wanneer ik niet in de bewoonde wereld zit. De gsm gaat sowieso ook wel zo veel mogelijk uitstaan gezien de beperkte batterijduur van smartphones tegenwoordig en zal ik voornamelijk gebruiken om filmpjes te maken. Ik neem ook een fototoestel mee aangezien de kwaliteit van foto’s via m’n smartphone niet optimaal is en een fototoestel een pak meer geheugen heeft op z’n kaart. Gewicht kan ik zo nog niet zeggen maar hier kom ik zeker op terug eens ik alles heb.

    Ik weet dat CW zelf niet bereikbaar is met de wagen, maar ik heb twee familieleden (moeder en tante) die de laatste week van m’n tocht tot ginds komen. Ze vliegen op Edinburgh, huren daar een auto en gaan al toerend naar het noorden om te eindigen in Durness. Ze pikken mij daar ook op en dan rijden we gezellig met z’n drieën terug naar Edinburgh, wat logistiek en tijdsgewijs een pak vlotter is dan de duizendeneen bussen en treinen die ik anders moest nemen.

    Genieten is alleszins zeker de bedoeling, dat is de hoofdreden waarom ik naar ginds trek, samen met eens drie weken m’n hoofd kunnen leegmaken en weg te zijn van alle drukte van m’n dagelijks leven. Ik vermoed dat ik op dat vlak niet de enige ben die zijn hikes op die manier motiveert. 🙂

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Bijna vergeten: Heb je hem zelf al eens gelopen? Je klinkt alleszins als iemand die ervaring heeft met het trail.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Het is goed om horen dat je bezig bent met de verschillende mogelijke scenario’s voor je tocht. Je hebt sowieso kans op slagen. Maar er zijn inderdaad veel variabelen.

    Voor je paklijst kan je kleren die je sowieso op je lichaam draagt ergens apart noteren. Dit zijn ook belangrijke factoren (cfr. gewicht schoenen), maar uiteindelijk weet je vooral graag hoeveel de rugzak weegt. Hiervoor is het echt wel nodig dat je alles noteert. Je gaat verschieten hoeveel sommige prutskes wegen. En zeker zaken als GSM, GPS, fototoestel, reservebatterijen, laders,… wegen door. (Meer en meer mensen nemen tegenwoordig 1 goede smartphone mee die al die functies combineert.) Buiten het basisgewicht, heb je eten en brandstof en tel ik toch ook altijd een kilootje voor een liter water.

    Wanneer je ’s ochtends je gas nog gaat kopen in Fort William, ga je de alleereerste ferry missen:

    http://www.lochabertransport.org.uk/TransportinLochaber/PublicTransport/Ferries/CamusnagaulFerry.aspx

    Je regenjas moet echt wel waterdicht zijn als je een dag door Schotse wind en regen moet. Ik zie dat de jouwe geen 200gr weegt. Blijft ie waterdicht wanneer je met de rugzak erop wandelt? Zeker en vast een punt om op te letten tijdens één van je testtochten.

    Wat betreft je route en bevoorradingspunten kan ik je niet veel helpen. Ik wandelde een meer inlandse versie van de CWT en ken van jouw route enkel de stukken van Fort William tot net voorbij A’Chuil Bothy, van Oykel Bridge tot iets voorbij Glencoul Bothy en van CW tot Kinlochbervie. Je vind mijn verslagje ergens hier op de site bij de reisverslagen van Schotland. Wat betreft het stuk tss. Oykel Bridge en Glencoul Bothy denk ik ook wel dat een route aan de andere kant van de A835 (Suilven) mooier is.

    Ik zou toch minstens een pakket opsturen naar bv. Ullapool zoals Ivo suggereerde. Ik vermoed dat je hier en daar wel eten zal kunnen kopen, maar herverpakken wordt misschien al minder evident. Kinlochbervie is groot en je vind er een supermarkt.

    Goeie site met veel verslagen:

    http://www.walkhighlands.co.uk/cape-wrath-trail.shtml

    Cheers mate!

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Ik hoop binnen dit en twee weken alles van a tot z op een rijtje hier thuis te hebben liggen, dan kan ik de eindbalans qua gewicht opmaken. Volgende week staat bij mij volledig in het kader van mijn voedingsschema op te maken zodat ik in grote lijnen weet wat ik moet bestellen en hoe mijn gewicht er daar uitziet. Heb jij toevallig een idee hoe lang zo’n gasbus van 230g van Primus meegaat? Kwestie van te kunnen inschatten of ik er meer dan een in m’n initiële packlist verwerk. Het is sowieso wel de bedoeling om al eentje mee te nemen vanuit België (als dat geen probleem geeft op het vliegtuig toch, maar ik ga ervan uit van niet zolang het niet in m’n handbagage zit), kwestie van inderdaad geen tijd te verliezen ’s morgens en de eerste ferry te halen. Bedankt voor de timetable trouwens, heb hem gebookmarked.

    De regenjas test ik sowieso binnen een paar weken eens uit tijdens een weekend wandelen (in de hoop dat het eens goed stortregent). Ik heb hem gekozen op basis van reviews op Outdoorgearlab en Backpacker.com, toch twee behoorlijk betrouwbare websites als het op materiaalbeoordelingen aankomt. Daar zaten onder andere testwandelingen door regenwouden en dergelijke tussen, zonder dat iemand effectief nat is geworden dus ik ga ervan uit dat het op dat vlak wel goed zit. Zippers zijn ook waterdicht, wat toch een plus is als je helemaal droog wil blijven. 🙂

    Ik heb in principe vier bevoorradingspunten: Shiel Bridge, Kinlochewe, Ullapool en Kinlochbervie. De eerste is echter een winkel van een tankstation (dus zal sowieso wel een beperkte selectie zijn), net zoals in Kinlochewe. Ullapool heeft een grote supermarkt (een Tesco) en Kinlochbervie zoals je zelf al zei een Spar. Ik heb vandaag alleszins de knoop doorgehakt en ga met voedselpakketten werken. Vanavond en morgen bekijk ik concreet naar waar ik deze het best stuur en als het niet via een postkantoor kan doe ik wel een paar telefoontjes naar B&B’s of hotels met de vraag of ze deze voor mij in bewaring kunnen houden. Van wat ik her en der gelezen heb, doen ze daar niet al te moeilijk over. De personen die een stuk meewandelen (zie vorige post) gaan ook een pakje dat ik hen opstuur meebrengen. Op die manier kan ik na 6 dagen wandelen herbevoorraden, ideaal moment eigenlijk.

    Wat de suggestie van een route langs Suilven betreft, heb ik vooral het probleem dat deze niet op de kaart van Harvey Maps staat (niet alleen de route zelf, het hele terrein eigenlijk niet). Ik heb inderdaad verhalen gelezen dat het terrein ten noorden van Ullapool echt wel fenomenaal mooi is maar als ik hier geen kaart voor vind (wil het wel nog eens bekijken), ga ik het met spijt in m’n hart toch bij mijn originele route houden.

    De verslagen op de website die je linkte, heb ik trouwens al allemaal gelezen. Ik denk dat er qua ervaringen weinig blogs zijn die ik niet op z’n minst diagonaal heb gescreend om een (voor zover dat kan) optimaal idee te krijgen van wat me te wachten staat. 🙂

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Gas meenemen op het vliegtuig, zelf in je rugzak ? No way. Geen enkele maatschappij die dat zomaar maar mag toestaan.

    Hoelang zo’n bus meegaat, hangt af van jezelf af (hoe gul of net hoe efficiënt spring je er mee om) en van het weer.

    Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Thanks, net opgezocht en is inderdaad not done. Ik heb wel vijf outdoor shops op wandelafstand van het station in Queen Street (waar ik om 18u de trein neem, land om 14u plaatselijke tijd in Glasgow). Ik zou dus tijd genoeg moeten hebben om daar een busje op te pikken zodat ik ’s morgens alsnog geen tijd verlies in Fort William. 🙂

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 70)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.