HOME FORUM Materiaal en techniek Welke tarptent kopen?

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Mijn MLD Trailstar (met afschuwelijke seamsealing, lines en locks) weegt nu 708gr. Het innernet van MLD weegt 368gr. Een totaal van 1076gr voor een degelijke muggenvrije oppervlakte. Meer dan een kilo lijkt me echter veel. Ik zoek een lichtere oplossing. Eerste vereiste is een muggenvrije ruimte. Uiteindelijk zal weer blijken dat ik makkelijker ergens anders gewicht had kunnen besparen, maar toch… Ik spendeerde weer eens uren op het wereldwijde web en dacht aan deze oplossingen.

Even vooraf vermelden: het gebruik van een bivakzak zie ik nog altijd niet zitten. Dat is iets dat ik eerst eens zal moeten lenen en proberen. Als dat dan meevalt, zal ik een aankoop overwegen. Het blijft voorlopig claustrofobisch overkomen. Cuben fiber heb ik niet overwogen. Er zijn pro’s en cons. Het is de dure prijs die bij mij de doorslag geeft. Hierdoor vielen alle modellen van Hyperlite Mountain Gear en ZPacks uit de boot. De Cirriform van Yama Mountain Gear viel af doordat de bathtub floor zo hoog komt dat je amper zicht hebt bij gesloten deur.

Mountain Laurel Design Solomid XL met Solo XL inner. 525gr + 341gr. De naden moeten nog geseald worden. Dus waarschijnlijk +/- 920gr voor een oppervlak van 238x81cm.
    Six Moons Designs Deschutes tarp met Serenity nettent. 369 + 311gr. Moet ook nog geseald worden, dus waarschijnlijk +/- 735gr voor een oppervlakte van 213x66cm.
    Tarptent Protrail. 738gr. Ook deze moet nog waterdicht gemaakt worden, dus waarschijnlijk tegen de 800gr voor een oppervlakte van 213×107->76cm.

Weet er iemand uit welke materialen de Protrail juist is opgetrokken? Ik vind het niet terug.

Trekkertent Stealth 1. 40D silnyl versie en een ‘extra low end door’. Zou op +/- 720 gr uitkomen waarbij rekening is gehouden met het sealen dat je zelf nog moet doen.

Trekkertent neemt voorlopig even geen orders aan wegens een verhuis. Ook de website is momenteel een beetje een chaos. Iemand ervaring hiermee? @Boelo?

Wat ik me bij de twee laatste afvraag (al hun modellen vind ik trouwens opvallend gelijkaardig): waarom gaat het voeteinde zo plots recht naar beneden? Als je zo een tent met zijn kont in de wind zet, zou je toch ook daar graag een beetje een helling hebben die de wind al over de tent leidt?

Jullie mening over deze vier? Alternatieven?

Dank!

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ik heb alleen ervaring met de trailstar (MYOG, met een hoop aanwijzingen van Ivo). Echter vind je deze te zwaar. Ik heb nog wel een andere suggestie, heb hier ook geen ervaring mee, maar ben deze alleen tegengekomen op internet:

http://www.tramplite.com/2013/10/myog-cuben-fibre-shelter.html

https://blogpackinglight.wordpress.com/2015/02/06/tramplite-shelter-first-look/

Misschien kan je hier nog wat mee?

toon
    Deelnemer

Hey Luuk,

Dank voor de reply.

Even voor de duidelijkheid: de B staat niet voor build, maar Buy Your Own Gear. Ik besef nu ook dat het misschien niet zo duidelijk is en ga proberen de titel van het topic aan te passen.

Groet!
    Toon

toon
    Deelnemer

Gelukt 🙂

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als ik zo alles op een rijtje zet heb je voornamelijk 3 eisen waaraan je shelter moet voldoen:
    – Zo licht mogelijk en zeker lichter dan de trailstar.
    – Met een muggenvrije ruimte, liefst zelfs één waarin je kan koken.
    – Voldoende ruimte voor je 1m89.

Wat ruimte betreft is de tophoogte cruciaal. 10cm verschil maakt hier een wereld van verschil. Ik heb eens onder een Gatewood Cape gezeten (112cm, zowat laagste midvorm die je kan vinden) en er was nauwelijks ruimte in de shelter om mijn hoofd te bewegen als ik in kleermakerszit zat. Er zit wel wat variatie in tophoogte tussen je genoemde shelters. Zoals Ivo vaak aanhaalt, zou ik je genoemde shelters eens met de exacte afmetingen proberen uit te zetten met draadjes om beetje aan den lijve te ondervinden hoeveel bewegingsruimte je nu precies hebt in elke shelter. Kan heel leerrijk zijn. Ik denk dat wat puur ruimte betreft de Solomid XL zeker je favoriet gaat zijn.

Maar meer ruimte betekent dan meestal weer meer gewicht. Dat zal een afweging zijn die je voor jezelf zult moeten uitmaken.

Wat muskieten betreft. Als je een echte liefhebber bent van het hoge noorden dan kook je tussen de muggen met muggenhoofdnet op, lichte mosquito-proof handschoenen aan en trek je jezelf op den duur niets aan van al dat gezoem rond je hoofd. Als het gedacht alleen al je doet huiveren zou ik eens nadenken of je de volgende oplossing ziet zitten:

Schaf jezelf een Nano Solo muskietennet aan van Sea To Summit (85g) en gebruik dat in combinatie met je shelter met innernet. Je kan dit muskietennet opzetten naast je shelter en daar dan muskietenvrij onder koken. Zelfs als het wat zou regenen en je blijft last hebben van muskieten, blijft dit een mogelijkheid. Je kan het muskietennet ophangen aan een boom of je tweede wandelstok gebruiken indien je die kan missen aan je shelter. In dat laatste geval neem je best wat dun (dyneema?) touw mee om samen met paar piketten je muskietennet stabiel te zetten met behulp van je wandelstok. Je kan dit muskietennet ook aanbrengen in een midvormige shelter als een soort eerste innernet. Je kan dan vrij muskietenvrij koken in je shelter met de deur open voor de nodige verluchting. De functie van een volwaardig innernet zal dit muskietennet misschien wel niet perfect kunnen overnemen vermits er mogelijk altijd enkele muskieten/midges langs de bodem zullen kunnen weten binnen te dringen. Dus best nog steeds in combinatie met een volledig innernet gebruiken. Bovendien beschermt dit muskietennet met 500 holes/inch² niet voor de fijnste type midges (muskietennet is midge proof vanaf 400 holes/inch² voor de meeste midges en 600 holes/inch² is nodig voor de fijnste type midges). Je zou ook met dit bij extremtextil hetzelfde kunnen namaken. Met 900 holes/inch² is die midgeproof (indien het net niet vervormt wat misschien een probleem gaat zijn).

Een andere maar minder interessante optie zou kunnen zijn om een shelter te zoeken met een perimeter bug net (kijk MLD website voor wat dit is, is optie voor Solomid XL) of dit nadien zelf aanbrengen op je shelter en daarnaast uiteraard nog steeds een innernet gebruiken. Zo’n perimeter bug net houdt wederom zeker niet alle muskieten en midges buiten. Er zullen er af en toe over de grond weten binnen te dringen en als je in en uit je shelter stapt bestaat de kans dat er een kleine zwerm binnen vliegt. Optimaal is dit dus niet en zeker ook niet om in je shelter mee te koken vermits je de deur van je shelter zult moeten dicht houden en eventuele verluchting in de nok eveneens zult moeten ondoordringbaar maken voor het gespuis. De shelter wat hoger opzetten zodat je extra verluchting hebt nabij de grond is dan de boodschap. Eveneens een mogelijke oplossing, maar geen ideale dus.

Floating floors met muskietennet zoals je in je eerdere draad liet vallen kunnen ook een oplossing bieden maar daar zijn ook weer, net zoals met een perimeter bug net, enkele nadelen aan verbonden die je minder hebt met een apart muskietennet.

Als ik jou was met jou persoonlijke eisen zou ik dus een voorkeur hebben voor een mid in combinatie met iets als een Nano Solo muskietennet en voor alle zekerheid nog steeds een innernet.

PS: Zoveel silicone heb je niet nodig om een shelter te sealen. Voldoende verdunnen en heel fijn werken en je komt met de helft al toe.

Luuk
    Deelnemer

@Toon Ik had begrepen dat de B voor Buy staat, althans dat vermoeden had ik, uitgaande van je verhaal. Officieel is de tramplite shelter niet te koop, echter is in dit verhaal wel te lezen dat hij het misschien wel doet als je hem een mail stuurt, dus wie weet. Gezien je eisen met gewicht vond ik het wel een mooie optie. En anders kan je altijd nog kijken bij z-packs. Wel erg prijzig helaas. Zeker met de ungunstige dollar.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Wat betreft de gebruikte materialen bij Tarptent, kijk eens bij de FAQ: “What are Tarptents made of?”

Roofing: High tenacity, 30d, 1.1-ounce/yd² ripstop nylon, impregnated with silicone. Final fabric weight is approximately 1.5 ounces/yd².
    “Solid” fabric liners and interiors are made with high tenacity, 30d, calendared 1.1-ounce/yd² uncoated ripstop nylon.

Sewn-in floor: same material as roof(but in black)

Netting: No-see-um polyester. Fabric weight is approximately 1 ounce/yd². Some shelters use 0.7/yd² nylon.

toon
    Deelnemer

Sorry voor de late respons. Dank aan iedereen!

Ik heb het niet gemakkelijk. Eens je overwogen hebt om zelf iets te bouwen, zie je in bestaande ontwerpen zoveel zaken die je anders zou willen. Ik ben aan alles beginnen twijfelen. Wat de zelfbouw betreft: die shelter waar @Luuk me attent op maakte ziet er eigenlijk wel schitterend uit. Vinden jullie dat ook niet?

De Stealth 1 van Trekkertent is te laag, het Serenity innernet van Six Moon Designs is toch te kort waardoor mijn hoofd voortdurend tegen de schuine wand zou liggen, de gewichtsbesparing van de MLD Solomid XL is te klein voor een te hoge prijs. Schiet over: de Tarptent Protrail. Maar ook bij deze zie ik nu al een probleem dat ik bij de andere ook zie: er is geen plaats om in je voortent te zitten en te koken als het regent en als je in je tent zit met de deur open, ga je veel werk hebben om ‘het gespuis’ terug buiten te krijgen voor het slapengaan.

Sorry voor al jullie tijd, maar uit alle verslagen die ik ondertussen las over Lapland in de zomer denk ik dat het beter is om toch maar mijn Trailstar mee te nemen. Bovendien ga ik daar met een halve innertent wel plaats hebben om nog te koken onder een dak.

Misschien een incorrecte vraag, maar zijn er mensen die ervaring hebben met koken IN de tent? Is dit met een soort van bescherming van je grondzeil te doen?

Dus nu moet ik nog aan een halve innertent voor de TS geraken. De strategie is om dan toch maar hoed en muggennet en handschoenen en eventueel muggenhemd te dragen tot het slapengaan. Of toch zolang het nodig is. Dus de inner dient niet meer om te koken, enkel om te slapen. Ik ben nu van plan om dat Sea to Summit Nano muskietennet waar Joery over sprak te kopen. Dit zou ik dan in de grond pinnen door een grondzeiltje heen om zo aanvallen van onderuit af te weren.

@Joery In een ander topic sprak je ooit over chikara als materiaal om een grondzeil uit te maken voor in de TS. Het was echter niet eender welke chikara, omdat de waterkolom in orde moest zijn. Met welke heb jij goede ervaring?

Luuk
    Deelnemer

@toon I.v.m. een binnentje voor de Trailstar: ik heb hier voor bijna niks een binnententje gekocht. Wel relatief zwaar (400gram). Maar voor €25,- mag je er niet over klagen. Past redelijk goed in de trailstar. Uiteraard is hij hiervoor niet gemaakt, maar het pas aardig.  Normaal ben ik niet van de chinese spullen, maar wegens budget heb ik het toch maar geprobeerd. Voor 25 euro kan ik nog wel een gokje wagen. Tegen die prijs kan ik leven met het gewicht, voorlopig. Ik heb eventueel wel wat foto’s mocht je geïnteresseerd zijn.

Heb je z-packs al afgedaan? Of te prijzig?

toon
    Deelnemer

Al een paar keer in verleiding gekomen door de Hexamid Solo van Z-Packs, maar is alles van Z-Packs niet gemaakt uit Cuben Fiber? En heel het CF-verhaal blijft toch een beetje raar. Sowieso is het duur, maar los daarvan, wanneer ik de verschillende blogs lees, lijkt het toch iets dat vooral in Noord-Amerika aanslaat, maar hier in Europa minder. Zo ook hier op het forum. We zijn fans van de Trailstar. Begrijp ik dit juist: doordat die heel flexibel is in zijn opstelmogelijkheden, is ie in veel verschillende situaties (van storm tot hoogzomer) inzetbaar, maar dat komt ten koste van gewicht omdat silnylon flink helpt bij die flexibiliteit. Kennen wij iemand met een TS uit CF? Soms begin ik te denken dat wanneer je bereid bent om die flexibiliteit (één vaste vorm: stormproof met hopelijk nog een mooi zicht aan de voorkant) op te geven, je gewicht kan besparen door CF te gebruiken. Iets waar ik nog goed over ga nadenken voor het MYOG-project.

(Trouwens misschien een goede plaats om mijn vraag te herhalen naar een goed artikel over het praktisch uitrekenen en toepassen van een catenary curve)

25 Euro is niet veel 🙂 Maar 400gr is dat wel 🙁 Ik zou 17 dagen eten in mijn rugzak willen steken. Vraag me niet hoe ik aan dat getal gekomen ben. Mijn laatste en voornaamste argument is dat het een geluksgetal is… 17 x 750 gr is al een kleine 13kg, dus ik moet besparen op de andere zaken en dan is 400gr te veel.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

hoho! Ik ben de trotse eigenaar van een ZPacks Hexamid! 2 jaar geleden gekocht toen de dollarkoers nog laag stond. <200 gram voor een buitentent …… geweldig 😀

Enige haken en ogen: de extended beak is echt wel nodig, wat voor vergevingsgezind klimaat hebben ze in de VS wel niet? De Plusversie is aan te raden als je de tent tot de grond wilt afspannen bij hevige wind. Anders is een winddichte binnentent/bivakzak erg handig.

Overigens zie ik nergens zoveel Trailstars als bij HA. Wellicht dat het te maken heeft met de MYOG liefde van sommige leden? Ik ben zelf van mijn Duomid afgestapt omdat ik behalve gewichtswinst ook een uitzicht wou hebben (a la MLD Cricket, Trailstar en Zpacks Hexamid)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

@ Toon,

Ik vind de tramplite ook een mooi gevormde shelter. Mooi om zien hoe de bedenker een aantal aanpassingen heeft gemaakt op zijn prototype doorheen de tijd(met het toepassen van een korte rits als belangrijkste verandering) waardoor hij geschikter wordt voor ons klimaat
    Ik zou voor het grondzeil waar de slaapmat op ligt, niet teveel richting ondergrens gaan wat het gewicht betreft. De winst wordt bijna verwaarloosbaar als je om de kostbare cuben te beschermen, een tyvek lapje oid meeneemt (in vergelijking met een 90gr/m2 pu nylon stof)
    Over die catenary curves zou ik niet teveel beginnen lezen omdat het toch een beetje natte vingerwerk (met veel gevoel) is als je je niet kan baseren op een bestaand ontwerp.
    Je kent waarschijnlijk het volgende artikel wel.
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/myog_tech_note_catenary_curves.html#.VTt-tZPqDYg

toon
    Deelnemer

@koen Ben je ook een contente eigenaar van je hexamid? Wat vind je van de cuben? En wat vind je van het model/de vorm op zich in sterke wind? Als ik het goed begrepen heb, heeft Obama dat allemaal wel flink gedaan en zal het nog wel even duren vooraleer de dollar terug laag staat. Ik kan beter zelf iets maken. Yes, I can!

@ivo And Yes, I will! Zoals gezegd, moet ik me even concentreren op de nakende tocht alvorens ik mijn aandacht weer op het MYOG-project kan richten. Er zal terug tijd zijn vanaf midden juli. Alvast bedankt voor het artikel. Ik was nog niet beginnen zoeken.

@joery Moet ik me in juni in Lapland zorgen maken om die allerkleinste midges, of ga ik toekomen met mijn 500 holes/inch? Ik wil je niet afjakkeren, maar ik ben op zoek naar de chikara met voldoende grote waterkolom om er een grondzeil van te maken, waar je ooit naar verwees.

Dank iedereen!

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Koen, is je hexamid 0.51 of 0.74? Wat is jouw ervaring met de duurzaamheid van het materiaal? Zijn vallende takjes of denneappels een probleem? En felle wind?

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Toon, excuses voor de late reactie. Dankzij het kickje van Sven zie ik je reactie 🙂

Ik heb in totaal maximaal 3 weken van de hexamid gebruik gemaakt. Dat is, behalve bij een erg slechte tent, veel te kort om iets over de duurzaamheid te zeggen. Uiteindelijk ben ik voor de .74 oz/sqyrd Cuben gegaan mét beak. Hexamid zegt zelf dat deze iets zwaardere kwaliteit alsmede de beak niet nodig is. Het kan zijn dat die Amerikanen veel betere campingskills hebben dan ik, maar ik verwacht dat UL tenten daar in een vergevensgezinder klimaat en terrein(onder boomgrens) gebruikt worden dan wij in NO, Scotland, Alpen, Pyreneeën. Dat kan ik mis hebben. Anyway: zonder die beak ga je nat worden als de wind draait en het regent 🙂

De windvastheid is mij nog niet tegengevallen. Doordat het een lage zeshoek is kan de wind er goed overheen en langs. Wind vanaf de opening kan lastig zijn maar daar zijn oplossingen op te bedenken. De beak is immers veel minder vormvast. Er zijn mensen die zeggen dat silnylon bruikbaarder is in harde wind doordat het materiaal iets meegeeft waardoor de kracht niet enkel op de haringen komt. Ik heb zelf eerder het idee dat een tent van silnylon door de verminderde vormvastheid juist eerder wind vasthoudt (parachute-effect). In wind presteert hij dus erg goed, maar wind in de opening is een duidelijk zwakker punt.

De maatvoering is krap en bedoelt om hoog genoeg af te spannen. Als je flexibiliteit wilt en bij wind de tent iets meer richting de grond wilt afspannen is de Solo Plus aan te raden. Bij >180cm lichaamslengte lig je dan niet direct tegen het zeil aan.

Gezien de randvoorwaarden die ik had (één zijde open kunnen houden voor uitzicht en écht minimaal gewicht) ben ik zeer tevreden. Andere cuben opties waren o.a. de MLD Cricket tarp en de MLD Littlestar(kleine Trailstar). Deze zijn waarschijnlijk flexibeler bij draaiende wind maar ook duurder.

Een dergelijke tent namaken van cuben om goedkoper uit te zijn kan erg nadelig uitpakken! Cuben is erg duur: je kan je geen fouten veroorloven anders ben je snel duurder uit. Ik ben na enkele binnententen pas zover dat ik een silnylon trailstar zou durven namaken. Een tent moet immers bestand zijn tegen flinke krachten. Een klein foutje kan je duur komen te staan als je van de tent afhankelijk bent. Mocht je het toch willen wagen is het een ideetje om de tent eerst van silnylon te maken?

Lees iets meer over cuben tenten: http://hikeitlikeit.com/2012/cuben-fiber-roundup/

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.