HOME FORUM Materiaal en techniek bodywarmer boven of onder softshell

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Wat is de beste combinatie voor het hoogste thermische effect? Bodywarmer (synthetische vulling) boven de softshell of bodywarmer onder softshell? Graag jullie mening.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik heb het idee dat het vooral verschil gaat maken als het waait of bij beweging.
    Met de bodywarmer onder de softshell is het windstopper effect groter omdat er wat meer laagjes zijn om de isolatie af te schermen van de atmosfeer.
    Tot zover mijn bijdrage voor dit jaar.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Werner, het is een wat ongewone combinatie. Beide kledingstukken dragen, zal in de meeste condities te warm zijn. Je maakt beter de keuze tussen (1) thermisch ondergoed + softshell of (2) thermisch ondergoed + bodywarmer (bij veel wind eventueel winddichte fleece tussen beide lagen). Ik vermoed dat je de bodywarmer al hebt aangekocht, anders is er ook een derde optie: thermisch ondergoed + synthetisch jasje (met lange mouwen dus en een kap).

Eigenlijk hangt het wat af van de grootte van de softshell of je hem er boven of eronder kan dragen. Als de softshell al vrij goed aansluit, draag je de bodywarmer er beter boven anders ga je de synthetische vulling te veel gaan comprimeren en doe je het isolatie-effect deels teniet. Is de softshell voldoende ruim, dan ga ik mee in de logica van Ivo. De softshell beschermt de bodywarmer, en de bodywarmer draag je dicht genoeg bij het lichaam om de lichaamswarmte te capteren.  

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.