HOME FORUM Wandelgebieden Bivakzones in België

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Naar aanleiding van het nieuwe bericht over bivakzones in België, zou ik wel eens willen horen wat jullie ervaringen zijn met deze bivakweides. Ook tips voor een mooi stapweekend gebruik makend van deze zones, zijn welkom!

Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Spettekraai was mooi gelegen maar erg dicht bij de brug over de Schelde en dus behoorlijk lawaaierig door het verkeer.

Jammer genoeg werd er op 2 plaatsen al vuur gestookt ondanks het verbod, en werd dit niet opgeruimd. Ook was het laveren tussen de drollen achter één van de tentplatforms.

Driedaags stapweekend: bus vanuit Gent tot Merelbeke, vooral via GR langs de Kaaihoeve tot de bivakweide, dan verder langs de Zwalm. Tweede nacht wildkamperen in een boomgaard (met nachtvorst op 3 mei en rijp op de buitentent). Daarna via de streek-GR tot Oudenaarde en de bus terug.

Verslag met foto’s volgt nog.

Nilske
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hoge Vijvers bij Arendonk ziet ligt mooi verscholen en is erg rustig. In de zomer is er een toilet geplaatst  wat de vervuiling zeker zal tegengaan. Deze staat discreet opgesteld op enige afstand van de bivak.  De plek is mooi te combineren met het grenswandelpad. Wij hebben dit echter niet gedaan maar daar een lus gelopen en de bivak gebruikt om materiaal eens te testen 🙂 De vuurkorf (mits niet afgesloten) draagt bij aan het sfeertje

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Wij hebben recent een avondje beekdal merkske 2 gedaan in Baarlen hertog bij de Nederlandse grens.

Niet echt zoals het hoort want we zijn met de auto erheen gegaan maar hadden allemaal zin om eens tot rust te komen in de natuur zonder mensen en voorzieningen om wat af te kicken van de dagelijkse stress.

Was zeer aangenaam, het is best gemakkelijk te vinden als je google maps gebruikt. Eenmaal in Zondereigen zie je het op de kaart staan en kan je er zo heen.

Klein stukje open in het bos waar je rond de verplichte waterpomp een 3-4 tal tenten kan zetten en waar je ook een plek had om vuur te maken. Een voorziene stenen kom dus vermoedelijk wel legaal daar :-).

Er zijn mensen die ergens een bankje vandaan gehaald hebben dat daar nu staat naast de vuurkuil dus het was wel gezellig zitten.

Materiaal testen hebben we niet gedaan want we hadden gewoon onze beproefde spullen mee :-).

Ik vind het een zeer goed alternatief op wildkamperen, een kamping is geen optie want dan ontsnap je helemaal niet aan de drukte. We gaan in de toekomst om de tijd al deze bivakzones eens proberen 🙂

JurgenT
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Bivakzone Canisvlietse kreek in WestDorpe:

Mooi gebied (10min van m’n deur), rustig, makkelijk bereikbaar, weinig wandelen nodig.

Ruime campsite rond de waterpomp, vaste zitbank met tafel (héél handig).

Water uit pomp is bruin, vermoedelijk hadden de hoge waterspiegel en harde neerslag hier iets mee te maken.

Minpunten: mensen.

Weg naar de campsite ligt naast een klein bos, dit bos ligt gewoon volgegooid met lege blikjes RedBull, Jupiler, plastic flessen, zakken etc..

Dit is geen doorgangsweg, dat wil dus zeggen dat mensen die specifiek komen wandelen (of de vissers) in dit stuk bos verantwoordelijk zijn voor alle smerigheid.

Er is terug vuur gemaakt op twee plaatsen, waarvan één met volledige stammen. Niks opgeruimd, zelfs geen sporen van blussing gevonden. Zakjes chips, bekers etc..

Er is zelfs een vuurtje gestookt OP de picknicktafel, met schade.

Mooie campsite, maar een schoolvoorbeeld van “why we can’t have nice things” jammer genoeg..

Impressie:

Disclaimer: niet mijn tent, en ik heb er geen idee van of de eigenaars van deze tent verantwoordelijk zijn voor het vuur en afval.

Op naar de volgende 🙂

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Ik ben in Oktober naar de bivakzone in Sivry-Rence geweest .
    Heb dit gedaan met mn 3 kinderen 5,8 en 11 en mijn partner, om zo de kinderen een te laten proeven van het “buitenleven”.

Deze ligt pal naast een verharde weg, bijna in een tuin van een vrijstaand huis.
    Deze bivakzone is ook per auto te bereiken, ik heb mijn auto op de oprit van het huis gezet ( met toestemming van de eigenaar ) en 50m verder was de bivakzone.

De bivakzone op zich bood zeker plaats voor een 10 tentjes, maar was zeeeer drassig en bijna nergens mooi vlak.

Uiteindelijk hadden we meer dan 2h gereden, en besloten we het bos in te trekken ( 2 a 3 km) en ergens een mooi en rustig plaatsje te zoeken in het dicht begroeide bos. Dus het is uiteindelijk toch wildkamperen geworden 🙂

het weer was wat minder maar de kinderen hadden het enorm naar hun zin!

Maar Sivry-Rence is zeker niet de moeite , althans de bivak zone, het gebied is wel enorm mooi.

Sivry Rence

</div>

maartend
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Westdorpe levert geen water momenteel. Weet niet of het nog wordt hersteld.

Hulst.

Ligt in een bosje, vlak bij een doorgaande weg. Toch kan het hier door alle bomen wel rustig zijn. Ook geen water momenteel. grond kan heel erg drassig zijn, ik zet er dan geen tent neer.

Ach, verder niet veel bijzonders, zou mijn tent er niet onbeheerd achter durven laten hoewel ik daar geen bewijs van heb. Maar ja, het is maar een heel klein bosje (200-400 meter of zoiets).

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

In januari maakten we een trip in de buurt van Chimay. Onze eerste bivakzone was die van Bivouac du Nouveau Monde. Deze ligt in een mooi bosje, is zeer rustig en er is een vuurplek en vuilbak. De directe omgeving leent zich voor mooie tochten, al vond ik de GR-paden van La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay een beetje te vaak verhard. Al moet het gezegd: de meeste routes lopen door mooie bossen. We passeerden op onze tocht ook de bivakzone Bivouac De Picou. Deze leek ook vrij geschikt, al ligt deze misschien wat dichter bij bewoning. Onze tweede bivak in de streek was aan de Bivouac de la Taille des Sarts, een mooie plek langs een bospad. Vlakbij is een weiland waar je eigenlijk zachtere ondergrond hebt. Vuur maken op deze bivakplek is ook vrij moeilijk gezien er weinig wind door de dichte begroeiing komt.

Op een ander stuk van La Grande Traversée passeerden we de Bivouac de Boussu-en-Fagne, een met een bank en vuilbak uitgeruste bivakplek. Toch zou ik er liever geen tent neerzetten aangezien er regelmatig passage is van jeeps van bewoners en de bivakplek knal langs het bospad ligt. Als een jeep passeert en het heeft geregend, dan kan je er prat op gaan dat je tent vol modder zal hangen. Voor een picknick is het daarentegen wel een goede plek. De omgeving is hier afwisselender dan het eerste stuk van la Grande Traversée wat het wel leuk maakt. Je kan ook gemakkelijk zelf een variante route lopen en uitkomen bij pareltjes zoals Fondry des Chiens.

In het voorjaar van 2014 bivakkeerden we bij de Steenberg in het Meerdaalwoud. De omgeving is mooi en het is een prachtig wandelgebied waar je in alle richtingen wel iets moois kan vinden zoals bijvoorbeeld de bron vlakbij Zoete Waters om water bij te tanken. De bivakplek is ook mooi gelegen. Je hebt rondom bossen en een veld langs één zijde van de bivakplek waardoor je ook wat meer “ruimte” hebt dan in de bosbivouacs van de omgeving van Chimay.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Eerder deze week een nacht gespendeerd op de bivakzone ‘Brouwierweide’, op een steenworp van Geraardsbergen.

Het was er, buiten een tweetal plastiek verpakkingen die ik heb meegenomen, erg proper. Stil is het er echter niet; doordat de bivakzone zich zo goed als naast de Oudenaardse Steenweg bevindt, is er continu geruis van auto’s. Eenmaal dat is opgehouden, durven de honden van de buurtbewoners zich wel eens wagen aan een blafconcert.

Maar dat laatste vond ik helemaal niet erg. Fijne plaats en een fijn initiatief.

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Afgelopen zomer (en de zomer voordien) gaan bivakkeren op de bivakzone Steenberg in het Meerdaalwoud.

Het is mooi gelegen en rustig, een open plek in het bos. Er is een waterpomp, een vuurcirkel, een droog toilet. Wat me wel wat tegenviel is dat er rondom in het bos veel toiletpapier te vinden was. Maar het is alleszins een aanrader om er eens een weekendje zonder veel poeha tussenuit te knijpen. Je hebt echt wel het gevoel ‘in de natuur’ te zitten.

De eerste keer gaan wandelen in het natuurreservaat de Doode Beemde, afgelopen zomer een deel van de Dijle in de buurt gaan afzwemmen.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Bivak in Provinciaal domein Het Vinne, ook een absolute aanrader.

Marc C
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

In november heb ik 3 dagen van de Eisleck trail of de EcapArdenne gewandeld.

In de regio zijn 5 bivakplaatsen die beheerd worden door het Parc Naturel des Deux Ourthes.
    Vertrokken in Troisvierges en dan een eerste bivak in Houffalize “ Blancs Bois” . bivak plaats is prima in orde. Er is zelf een barbequehut.

Van Houffalize naar de bivakplaats d’Engruex. De bivak plaats bestaat uit 2 niveaus, echter op beide niveaus is reeds een vuur gemaakt. Waardoor de hoeveelheid plaats voor tentjes erg beperkt wordt. Het uitzicht is er mooi van de bivak plaats zelf ligt er maar troosteloos bij. Moest iedereen zich een beetje aan regels houden en wat meer respect hebben voor de omgeving zou het veel fijner zijn.

fijne wandelgroeten

Marc

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Marc,

ik heb er de poging van foto’s insluiten tussenuit gehaald.

Je zou hier naar hartenlust kunnen oefenen tot het lukt

Vincent
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Sommige zones zijn echt mottig (op zijn Belgisch) bereikbaar met de auto en niet zelden een party plaats. Bivouac De Mazée heb je wel een mooi uitzicht alleen is het er niet erg vlak en stond het vol brandnetels (Mazée is niet bereikbaar met de auto). Tailles is wel goed vlak maar bereikbaar met auto en de laatste keer dat ik er passeerde had iemand het nodig gevonden er met een cross moto veel sporen te trekken over de kampeerplaats. Blanc Bois is er ook zo één, daar gaan locals ook bbq’en en feesten. Ik denk dat de plaatsen te makkelijk bereikbaar zijn en dat ons land nu eenmaal dichtbevolkt is wat leidt tot overlast. Jammer maar het is zo.

Vincent
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

De link naar dat bericht Debbie werkt niet meer en heb het artikel dan ook niet gelezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.