HOME FORUM Materiaal en techniek Bivakzak

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Ik ben een leek op het vlak van bivakzakken. Bij de omschakeling naar lighthiking hoort een bivakzak uiteraard in het lijstje thuis.

Wie kan er mij wat meer over vertellen? Wie heeft er met welke zakken goede ervaringen?
    MLD uiteraard topmateriaal tegen een topprijs.
    De bedoeling is op te slapen onder een tarp. Bivakzak dient dus bestand te zijn tegen vocht en mag ademend zijn om binnenin geen sauna te vormen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

hmm,
    weinig animo om te reageren.
    Zoals je weet heb ik zelf geen gekochte bivakzak.
    Paar achtergronden bij sommige merken
    http://www.randonner-leger.org/wiki/doku.php?id=les_sursacs
    Ik ben blij dat ik een slaapzak met een centrale ritssluiting heb en de bivakzak ook zo heb gemaakt.
    Het grote voordeel van deze symmetrie is dat het in en uitstappen een stuk gemakkelijker is en dat je steeds links en rechts van de slaapzak een bescherming hebt als de bivakzak wordt open gelegd.
    De kans dat de ‘flap’ in de nattigheid komt te liggen is een stuk groter bij een rits op de zijkant
    Een bivakzak maken met een centrale rits en tegelijk een ge√Įntegreerd muggennet willen zal veel complexer zijn dan een sluiting op de zijkant.
    Probeer er een te pakken te krijgen met een stevige bodem anders ben je toch nog geneigd om een stuk folie mee te nemen om hem te beschermen en dan kom je misschien wel zwaarder uit terwijl je het risico hebt dat de bivakzak minder goed op zijn plaats blijft liggen als de ondergrond niet vlak is.
    Hopelijk voor jou dagen er een paar mensen op die hun eigen bivakzak willen bespreken.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Sorry, ik was deze topic volledig uit het oog verloren. Wij gebruiken een superlight bivy van MLD met all net hoody: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=30. De laatste optie is zeker aan te raden voor mocht je last hebben van muggen of consoorten, met een haakje kan je het net ophangen aan de binnenkant van de tarp, is zeker voldoende en biedt nog voldoende zuurstof. Ook dit kan een optie zijn: http://oookworks.com/2OookStar.html als je bijvoorbeeld een trailstar hebt. Dat biedt nog wat meer ruimte maar verhoogt het gewicht.

Voor ons is zo’n lichte bivakzak (200 gram) voldoende onder de tarp. De bodem is voldoende waterdicht, enfin ik heb het deze zomer toch goed kunnen testen (tarp niet zo goed geplaatst en een lichte overstroming gehad). Een extra folie doen we zeker niet mee. Zelfs in de bergen heb je vaak gras om je tarp op te zetten.
    Rits zit aan de zijkant en heeft inderdaad de neiging om wat onder het matje te kruipen maar bon, veel praktische problemen geeft dat niet.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik kijk naar de MLD superlight bivy met de muis aanwijzer op de bestelknop. Maar klikken blijft uit…

Want moet ik nu de all net hoody voor de beste ventilatie? Of toch maar de half moon net window voor de beste bescherming bij sneeuw- en stofstormen? Ik raak er niet uit… Ik heb niet de ervaring om te oordelen. Wat raden jullie aan?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Sneeuw- en stofstormen? Euh, ik gebruik ze vooral in overwegend zomerse condities in Europa. ūüôā In zo’n stormen zou ik toch nog altijd opteren voor een tent waarvan je de binnentent volledig kan afsluiten (type wintertent dus).

We hebben de all net hoody gekozen omdat we dan de bivakzak volledig kunnen afsluiten voor het geval er vervelende insecten rond ons hoofd cirkelen. We ritsen dan de bivakzak toe en met een koordje kan je het hoofdeinde van de bivakzak aan de binnenzijde van de tent aan een haakje omhoog houden. Het is iets warmer maar ademen lukt wel nog, en het heeft ons al enkele keren geholpen om de slaap te vatten. Met een half moon gaat dat al een pak minder en claustrofobischer zijn. Enfin, ik zou meteen terug voor een all net hoody kiezen.

bendalf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Mocht je interesse hebben, ik heb hier nog zo een MLD ultra light bivy liggen die weg mag omdat ik nu altijd voor de hammock kies. Het is wel de half-moon versie (nooit probleem mee gehad eigenlijk).

Bert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Bendalf,

Toevallig nog die bivy liggen?   Ik neem hem anders graag van je over.

Bert

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.