HOME FORUM Materiaal en techniek Bivakkeren met de hond

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Hoi hondenvrienden,

Ik wil binnenkort voor de eerste keer met een hond gaan trekken en wild bivakkeren (in de Franse Ardennen).

Zijn er hier mensen die tips of ervaring hebben voor de hond? (het is een labrador en hij noemt Happy)

Heeft Happy bv ook een stuk schuimmat nodig om op te slapen? Zijn er nog dingen die ik best meeneem? Misschien zijn er ook tips voor zijn voeding?

Hij draagt sowieso een “dogpack” voor zijn eigen voeding en drinken. Helaas gaat dat dogpack al eens afglijden. Tips om dit stabiel te houden? En wat is zo het maximumgewicht om diervriendelijk te blijven? (Happy weegt 35 kg).

Ik weet het, veel vragen. Ik ben al heel blij als er maar eentje beantwoordt wordt.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Sven, al meerdere keren met onze Duitse herder gaan wandelen en bivakkeren. In het begin hadden we een stuk deken mee, maar hij ging er ostentatief naast liggen en in bijten. Dat hebben we dus achterwege gelaten. We lijnen hem ook aan een boom aan zodat hij net bij ons kan liggen (onder de tarp) maar zich niet op ons kan laten vallen (been there, done that). Jouw labrador is wellicht iets braver.

Onze ervaringen met de Palisades Pack van Ruffwear is dat hij beter blijft zitten…als er meer gewicht in zit. Belangrijk is ook de hond de rugzak voldoende op de schouders draagt, je moet dus wat werken met de riempjes. Water nemen we nooit mee, dat kan hij overal drinken. We steken er wel brokken in (kopen we bij de dierenarts wegens hogere kwaliteit) en zijn lijn voor ’s nachts. Geen idee wat het maximumgewicht is dat hij kan dragen maar een hond van 35kg kan wel wat hebben. Hij draagt enkel zijn eigen gerief. Als de rugzak te veel afglijdt (wegens te weinig gewicht), dan durven we hem ook zelf dragen.

Sven
    Deelnemer

Ha Debbie, dank voor je inzichten. Filter je het water voor de hond? Wij laten hem tijdens dagwandelingen gewoon drinken van allerlei stroompjes, maar ik lees nu op internationale sites dat honden ook Gardia kunnen krijgen en het water ook voor de hond gefilterd moet worden… Overdreven?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Filteren voor de hond? Nee, dat doen we niet. Ik zie het ook niet haalbaar. Die hond drinkt van alles en nog wat: vuile plassen, riviertjes… Ik vermoed dat zijn maag iets beter bestand is tegen van alles en nog wat.

Sven
    Deelnemer

Net terug van een driedaagse langs de Hulle en de Houille met de hond. (De wandeling is geïnspireerd op het verslag van Den Dzjow, en was grotendeels op kaart en kompas). Zeer rustig gebied, veel dieren gezien, waaronder ook een hert dat gewoon aan de rivier aan het drinken was en ons niet opmerkte.

Debbie, je tips hebben goed geholpen. De hond had de tijd van zijn leven denk ik. Geweldige companion om mee te wandelen. Ga ik zeker nog eens doen!

Hij wou inderdaad niet op zijn matje gaan liggen. De tweede nacht zag ik hem ’s ochtends echter rillen van de kou (het was +5°). Ik heb hem dan maar onder mijn quilt genomen, en het rillen was snel over. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dat zo op te lossen (dit was een noodoplossing), dus ik blijf benieuwd naar andere oplossingen.

Een tas van zijn dogpack is volledig afgescheurd toen hij ermee bleef vastzitten in een dicht begroeid jong bos. Ik zag toen dat de tas maar met 1 naad vastgenaaid was, en met katoengaren. Ik wil de baas van de hond graag een beter dogpack aanbevelen (het is helaas niet mijn hond). Debbie, is jouw ervaring dat de ruffwear palisades het dichtbegroeide jonge bos wel zou overleven (boompjes op +- 20 cm van elkaar), of blijft het probleem daar ook?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Inderdaad, honden vinden het fantastisch om te wandelen en voortdurend bij hun (interim-)baasje te zijn. 🙂
    Onze hond heeft lang haar en geen last van de kou, we bivakkeerden al bij vriestemperaturen. Als je Labrador zich laat toedekken, kan je in het vervolg een fleecedekentje meenemen. Onze Wollie zou dat nooit verdragen, hij is wel al tegen onze bivakzakken aan komen liggen.
    De rugzak van Ruffwear is echt wel sterk want Wollie scheurt er overal mee door en trekt zich daar niets van aan. Ivo meldt nu dat we de riempjes wel vast gemaakt hebben met tape, sommige mensen naaien ze toe, omdat ze anders wel verschuiven.

Sven
    Deelnemer

Debbie, waar heb je je Ruffwear Palisades gevonden? Wordt dat verkocht in België, of moet het uit amerika overkomen?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Wij hebben de rugzak gekocht in hondenspeciaalzaak Kiwaq in Hamme.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.