HOME FORUM Materiaal en techniek bivak zak

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Nou was ik benieuwd naar het volgende. Als je een dons slaapzakak of quilt gebruikt is het verstandig om een bivakzak te gebruiken naar ikbegrijp. Maar is een hele simpele dan ook al genoeg. Zoals deze http://www.noodzaken.nl/mountain-equipment-ultralite-bivi-1persoons-noodbivakzak-p-1190.html
    En bedoel in deze in combinatie met een tent dan wel tarp.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Volgens mij compleet onbruikbaar omdat dit, afgaand op het prentje een folie is die compleet damp dicht is en daarom al je zweet in de slaapzak laat verdwijnen.
    Langs buiten wordt je niet nat maar het vocht komt langs binnen de slaapzak in.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hoe bedoel je? Ik gebruik enkel een bivakzak onder het zeil of in open lucht, en dus zeker niet in een tent. En het ademvermogen is inderdaad erg belangrijk, anders ben je beter af zonder bivakzak. Het maakt overigens geen verschil of ik met een synthetische dan wel een donzen slaapzak slaap.
    Voor een waterdichte en ademende zak mag je al snel minstens 80 euro neertellen.

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Dus ineen tent overbodig. Maar onder tarp wel verstandig dus?
    Maar dons moet je toch iets beter beschermen. Snap wel dat zowel synthetisch als dons beter drogg kan blijven.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Jij zweet ook in je zak. Als je hoofd erin zit en je ademt er in uit dan komt er best vrij veel vocht in de zak.
    Mocht dan je bivak zak waterdicht zijn dan kan dit vocht er niet uit.
    Dus als je zak niet nat kan regenen, zoals in een tent, dan best zonder bivakzak. Als je onder een tarp ligt dan kan de regen onder de tarp slaan, plus dat de dauw op je zak gaat slaan. Best slaapzak in de bivakzak om dit tegen te gaan.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Onder een zeil is het altijd nuttig, welke slaapzak dan ook. Een bivakzak beschermt je slaapzak én slaapmat tegen een vochtige ondergrond of omgeving en vuil natuurlijk. Er zijn er die kiezen voor een mesh binnentent met waterdichte grondzeil in plaats van een bivakzak.
    Voorlopig nog geen problemen gehad met dons onder een tarp. Ik zorg gewoon dat mijn slaapzak waterdicht verpakt zit in mijn rugzak en let wat op als ik hem uithaal. Ik steek hem meteen in mijn bivakzak en rits die helemaal toe als ik nog niet meteen van plan ben om erin te kruipen. Natte kleren laat ik buiten de bivakzak.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Die ultralite bivi van Mountain Equipment is een vapor barrier liner en kan je daarvoor perfect gebruiken in je slaapzak in de winter, al zal die wel aan de ruime kant zijn. Lees dit artikel als je niet weet waarover het gaat.

De fabricant noemt het echter een noodbivakzak en richt zich met dit product meer op de alpinist die met deze niet ademende bivakzak in een noodsituatie een nacht kan overleven. Voor trekkings kan je dit niet gebruiken als bivakzak. Je slaapzak zal erin doornat worden van condens.

Een bivakzak moet steeds ademend zijn, toch zeker de bovenkant. In een tent heeft een bivakzak weinig nut en zorgt daar meestal alleen maar voor meer condens op de slaapzak, ook al gaat het om een ademende bivakzak, tenzij je de tent heel goed kunt verluchten.

Onder een tarp gebruik je een bivakzak hoofdzakelijk als bescherming tegen tocht en eventueel insecten. Onder een tarp blijf je altijd droog (als je de juiste tarptechnieken weet toe te passen tenminste) en heb je zelden of nooit last van hinderende condens. Vandaar hoeft de bivakzak niet waterdicht te zijn.

Verkies je om onder de blote hemel te slapen dan is een bivakzak ook niet altijd de beste oplossing vermits dit in bepaalde omstandigheden ook veel meer condens kan opleveren dan als je zonder bivakzak onder de hemel gaat liggen. In omstandigheden met erg droge lucht of bij betrokken hemel kan het wel de moeite lonen. Waterdichte ademende bivakzakken uit goretex of gelijkaardige membranen zijn goed voor alpinisten, maar nauwelijks voordelig op trektochten. Ze ademen minder goed en in de regen wil je er niet mee gaan liggen voor meer dan één nacht.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Eloi,

Ik heb deze bivakzak van Mountain Equipment en wat Dzjow zegt klopt in mijn ogen precies.

Is alleen een noodoplossing als (in mijn ogen beter) alternatief voor een/twee reddingsdeken of te gebruiken als een VBL zak. Dit laatste heb ik nog nooit gedaan, ik ga het deze winter eens proberen en de bevindingen in dit topic posten:

Zelf heb ik in de afgelopen 12 maanden zo’n 25 nachten onder een tarp geslapen, altijd met enkel een eenvoudig grondzeiltje en daarop gewoon de slaapmat en zak gelegd. Op zich geen hele slechte weersomstandigheden gehad, veelal was nattigheid door regen/condens en warmteverlies door wind meer een gevolg van slechte tarpopstelling of slecht gekozen bivakplaats, maar de drilite tijk van m’n slaapzak heeft het wat vergevingsgezinder gemaakt.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken om in een bivakzak te liggen en zodoende neem ik in muggen gebieden graag een tent mee.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.