HOME FORUM Wandelgebieden Bivak met hond.. waar en hoe?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

Ik en mijn vriend gaan de eerste week van september Hiken. We zouden
    graag de hond meenemen en aldus met de auto vertrekken.

Kan iemand me advies geven waar bivak met de hond is toegestaan?
    Want ik heb het gevoel dat geen enkel natuurpark in frankrijk dit toelaat.

Met vriendelijke groeten,

N

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Nora,

In nationale parken in Frankrijk zijn honden, ook aangelijnd, inderdaad niet welkom. In regionale natuurparken daarentegen (vb. Vogezen, Queyras) zijn honden vaak wel welkom, een overzicht van de parken vind je op deze website. Kijk zeker wel nog eens de site van het regionaal park na voor de zekerheid. Let ook heel goed op met kuddes en wilde dieren. Blijf op een veilige afstand en doe desnoods een omweg. Wilde dieren kunnen heel hard opschrikken van honden, nog meer dan van wandelaars. En kuddes worden vaak beschermd door een herdershond (ook wel ‘patou’ genaamd) die heel agressief kan zijn, want hij beschermt de kudde die hij als zijn roedel beschouwt.

Uiteraard is er ook veel mooie natuur buiten de regionale en nationale parken. Kijk maar eens op onze Frankrijkpagina voor meer info.

En bivakkeren mag je in regionale parken quasi overal, tenzij erg lokale restricties vb. in natuurreservaten (die vaak klein van oppervlak zijn). Ook dat ga je best na op voorhand via een mailtje naar het regionaal park in kwestie.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ook voor mij zeer interessant! Debbie, misschien kunnen de hondentips uit het forum ondertussen al gebundeld worden in een artikeltje 😉

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Is het Frankrijk dat je wilt doen?
    Zelf nog wel niet gedaan maar in Zweden, Denemarken en Noorwegen nog geen problemen ondervonden.
    Let wel op voor je inenting tegen hondsdolheid voor zweden. Je hebt normaal nog steeds een brief van het instituut pasteur nodig dus hier moet je echt op tijd mee beginnen.

De enige plek waar de hond niet mocht (maar hij was niet mee) was het natuurpark in IJsland langs de Laugavegur.
    Al wel veel gehoord dat honden niet mee mochten in natuurparken of in natuurparken tijdens het broedseizoen.
    De groene jongens zijn maar selectief dierenvriend blijkbaar :p.

Als je echt naar een beschermd natuurgebied gaat zou ik gewoon eens checken op hun site. Verder kunnen ze je normaal niet veel maken als het publiek domein is.

eric en finley
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Ik ben in april 5 dagen in de vogezen gaan wandelen met de hond, steeds dagtripjes dit was een heel rustige periode enkel op de hohneck was het druk.

Op verschillende plaatsen ben ik bordjes tegengekomen waar je niet mocht komen met de hond o.a. sentier des roches en het dal er onder zeg maar hangt vol met bordjes verboden voor honden ook hirschsteine en het gebied daar rond oa vertrek op col de la slucht richting hirschsteine was verboden voor honden.

Nu weet ik niet of dat verbod er is wegens broos natuurgebied of wegens de voor de hond soms beetje moeilijke technische passages, ik heb me er alvast niet veel van aangetrokken en ben er met de hond steeds door gegaan ook sentier des roches en hirschsteine de weinige mensen die ik tegen kwam op de moeilijkere stukken keken wel wat verbaasd als ze me met mijn boxer zagen passeren (ik had hem wel aan een flexilijn van 8m aangelijnd en vlak tegen mij als ik iemand moest passeren) ik en de hond zijn ook altijd op de paden gebleven.

Als je met de hond gaat denk ik wel dat je altijd wel ergens zal passeren waar de hond in principe niet welkom is…………  Ik hoop dat je hier iets mee bent aangezien ik enkel ervaring heb met de vogezen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Eric, dat is inderdaad een belangrijke aanvulling. Ten oosten van de Hohneck ligt een natuurreservaat:  Réserve Naturelle du Frankenthal-Missheimle, vandaar het verbod. Op de website van het reservaat staat: “tenir les chiens en laisse : même de petite taille, ils peuvent représenter un danger pour les couvées et les jeunes animaux”. Maar dat geldt blijkbaar enkel op de GR5. Op de andere paden niet.

Een overzicht van de beschermde gebieden in de Vogezen vind je op http://hohneck-nature.org/cretes-des-vosges/perimetres-des-protections-actuelles/.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.