HOME FORUM Stel jezelf voor Bikepacker op onderzoek

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

hoi allemaal, korte intro. Ik ben Maurits, noorderbuur. Sinds vorig jaar licht bezig met het fenomeen bikepacking wat natuurlijk enorm lijkt op hiking alleen neem ik het stalen ros ipv de benenwagen. Ik ben al een tijd aan het meelezen op diverse fora, en heb de eerste s24o erop zitten. Dat was UL met een kleine tarp. Maar nu zoek ik wat weersbestendigers, en dat is dus nu mijn queeste. 🙂 Ben er nog niet uit of ik ga voor prijs-kwaliteit (en wat zwaarder), ultralight maar wat meer basic (flat tarp) of de wat duurdere richting van de tarptenten (MLD, SMD etc.). Ik ben dus in de leer en geen expert en hoop wat op te steken hier op het forum.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Maurits, welkom op het forum!

Op de pagina ‘aankooptips materiaal’ vind je alvast een lijstje van forumtopics over tarps, maar ook veel ander materiaal.

Zelf ben ik een tevreden eigenaar van de Trailstar van Mountain Laurel Designs, mijn ervaringen lees je in dit bericht.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Zelf hou ik wel van zogenaamde ‘pyramidetenten’ (ook wel Mids genoemd).

Mids zijn licht, bieden veel ruimte voor het gewicht, zijn snel & simpel op te stellen & kunnen behoorlijk wat wind verdragen.

Ik durf nogal eens op een camping te belanden en dan schaft een mid ook net dat iets meer privacy dan een tarp of een Trailstar.
    Er zijn ook nadelen: door de meer gesloten vorm is, afhankelijk van de omstandigheden, condens soms een probleem. Dit kan zeker worden opgelost, maar dat is een compleet ander verhaal.

Zelf heb ik een tijdje de MLD (Mountain Laurel Designs) Solomid gebruikt, maar ga nu overschakelen op de Locus Gear Khufu wegens net dat iets groter (handiger tijdens langere trips & slecht weer).
    Het meest populaire model is wel de MLD Duomid. Over alle genoemde modellen zijn erg veel ervaringen te vinden op het web; nadeel is dat deze buiten Europa moeten worden besteld. Hou dus rekening met eventuele douanekosten.
    Zowel MLD als Locus Gear (en vele andere zogenaamde ‘Cottage’-merken) werken met een wachtlijst. Enig geduld kan dan ook een mooie deugd zijn.

Ook al veel goeds gehoord over Tarptent, maar geen eigen ervaring hiermee. Het zien er alvast prachtige tenten uit, en sommige Europese winkels verkopen ze.

Andere merken die de moeite waard zijn te bekijken: Six Moon Designs, Hyperlite Mountain Gear & Z-Packs.
    Laat je alleen niet afschrikken door de prijs. 🙂

theritz
    Deelnemer

Dank voor de reacties. Ik had mij al behoorlijk ingelezen dus al die modellen en merken ken ik inmiddels al. Ik ben zo’n type die last krijgt van neurotische en dwangmatige onderzoeksdrang als hij wil weten hoe iets in elkaar steekt, wat er verkrijgbaar is, wat de pro’s en con’s zijn etc. 🙂

Het zal vooral een prijs-afweging worden. Voor SMD, MLD enzo ben je al gauw een paar honderd euro kwijt terwijl je voor meer gewicht zoals een Eureka Solitaire! (alu) of Eureka Spitfire van beide zo’n 1.7kg voor resp. €75 en €110 klaar bent. Maar licht is dat niet. En die Solitaire! is klein, ik kan er niet in zitten en ik kijk niet uit naar een regenachtige rustdag in een kleine cocon.

En daar komt dan die tarp/tarptent om de hoek kijken. Gewicht. Maar ook de basale aard. Ik fiets notabene op een stalen fiets zonder versnellingen en geen vering en hou van basic. Daar past een tarp mooi bij.

Shortlist momenteel:

comfy: SMD Skyscape Scout of Lunar Solo / basic: DD Ultralight 3×3 / geld speelt geen rol: MLD Trailstar, Duomid, cuben fibre tarptenten van divers allooi
    Vooralsnog baal ik vooral van het beperkte aanbod in Nederland of zelfs Europa. Importeren maakt duur, en áls de spullen hier al te koop zijn zit die markup er allang op (zie SMD Skyscape Scout voor nu maar $100 wat plus import zo’n €150 zal worden maar in de winkel over de €200…. O_o )

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Een tip die ik op dit forum heb gekregen van Ivo: probeer eens de shelter ‘na’ te doen met koord. Zo krijg je een idee van de leefbare grootte.

Daarom dat ik ook een ‘mid’ prefereer: het is hoog genoeg om comfortabel in recht te zitten, een euvel die veel lichte solotenten hebben; er is amper hoofdruimte.

Wat importkosten betreft: met MLD heb ik – hout vasthouden – al altijd geluk gehad. Het opsturen vanuit de VS is wel vrij duur ( $ 25) maar ik heb nog nooit geen douanekosten betaald. Het feit dat Ron (de baas bij MLD) alles verpakt in een tyvek enveloppe zal ook wel helpen.

bendalf
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Misschien moet je de Rig 3.5 of 7 van Alpkit eens bekijken. Eenvoudig, goedkoop en je kan die perfect opzetten met je fiets als steunpunt. En hier enkele voorbeelden van setups.

theritz
    Deelnemer

Ja, die ken ik. Staat op de shortlist (en dan de 7) maar is al een tijdje uitverkocht. Zie ‘m nergens te koop anders dan bij Alpkit zelf (waar hij dus op is) 🙁

bendalf
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Ik heb er ook lang op moeten wachten (en zeker op de bikepacks). Je kan je best inschrijven op hun nieuwsbrief zodat je weet wanneer ze binnen zijn. Meestal zijn er maar een beperkt aantal stuks verkrijgbaar en ze vliegen de deur uit voor je het weet.

theritz
    Deelnemer

De DD Superlight lijkt mij ook een optie en verkrijgbaar ik Nederland. Maar dank voor de tip van de Alpkit nieuwsbrief. Ga ik doen.

Voor maart zie ik mijzelf geen lange bikepacking trip doen en voor een s24o kan ik mooi-weer-kamperen onder mijn dhz tyvek tarp 😀

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als hiker heb je veel voordeel als je je pakgewicht kunt beperken, als bikepacker is vooral pakvolume het allerbelangrijkste! Een tent is uit den boze voor een bikepacker. Tarptentjes of een trailstar neemt ook nog veel volume in (kan je nog altijd een dagvolume aan voeding vanaf krijgen). De shelter voor een bikepacker is een 1-persoons flat tarp of cat tarp. Leer ermee bivakkeren in regen en wind en de krappe ruimte te appreciëren en de wereld ligt aan je voeten als bikepacker.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.