HOME FORUM Wandelgebieden Bergachtig gebied voor beginners gezocht.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

ik ben op zoek naar een wandelbestemming voor deze zomer:

*aangename temperaturen (geen 30graden) In juli (vast verlof)

*bergachtig gebied, met minimale/doenbare stijgingen. 400/600m per dag vind ik wel voldoende. Een daG 800m zien we ook wel zitten. Ik hou van wandelen, vriendlief houdt alleen van wandelen in de bergen. Ik verkies eigenlijk nagenoeg plat. Om hem mee te krijgen op een hike moet ik er daardoor bergen aan toevoegen. Tja, water en wijn 🙂

*pad dat te lopen is met een hond (hond kan hier en daag stukje getild, ze heeft een aangepast tuig hiervoor, maar geen staalkabels/lange stukken touwladders).

*gebied waar wildkamperen mogelijk is, want ik vermoed dat je niet welkom bent in hutten met een hond.

*mooie natuur, mooie uitzichten.

*bevoorrading/hutten mogelijk of minstens drinkwater voorhanden.

*sommige gebieden vallen af door waakhonden die kuddes verdedigen.

Over ons: wij zijn rond de dertig en hebben een normale conditie. Ervaring met wandelen zonder bepakking, al gaat het ons vaak om het genieten en niet om de kilometers weg te stappen. Ook ervaring met stijgingen zoals hierboven beschreven. Ons lijkt 15km per dag gedurende 7 dagen leuk. Als er voldoende bevoorrading mogelijk is kan dit meer worden. Plezierwandelden dus en niet sportwandelen.

Een deel van de uitrusting hebben we al, een deel nog niet

afstand: 1500km met de auto, meer indien nodig.

Mochten jullie meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag.

ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

lien

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

De Vogezen voldoen aan nagenoeg al je voorwaarden.

Zijn vrij makkelijk te bereiken (+- 600 kilometer) en aangezien het over middelgebergte gaat: ideaal voor beginners.

Een mooie wandeling waar vergezichten & mooie natuur verzekerd zijn is de GR5. Die loopt in principe vanuit Nederland richting Middellandse Zee, maar de Vogezen-sectie is een ideale kennismaking met de bergen.
    Je zit nooit ver van de bewoonde wereld en er zijn veel chambres d’hôtes of campings te vinden.

Andere mogelijkheden zijn het Chartreuse-massief, ten noorden van Grenoble… al is dit al iets technischer dan de Vogezen (vooral dan de Tour de Chartreuse). In die trail zit een klein klauterstuk, niet ideaal met een hond.

In Frankrijk geldt de wet van de bivak: tussen 19u & 9u mag je voor één nacht op één uur wandelafstand van een weg overnachten.
    Lees: indien je de natuur en alles eromtrent respecteert, is bivakkeren geen probleem.
    Er is een verschil tussen kamperen en bivakkeren: onder kamperen wordt verstaan meerdere dagen spenderen op dezelfde plaats. Bivakkeren daarintegen is één nacht spenderen en dan verder trekken.

Wat kuddes schapen betreft… Die zijn volgens mij wel in elk berggebied in Frankrijk te vinden. Zelf heb ik geen ervaring met een hond, al zijn er anderen op dit forum die daar veel meer over kunnen vertellen.

Alvast veel succes én plezier!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

De Cevennen lijkt mij wel iets alleen kan het er soms zo warm zijn. Op de site van FFrandonnee heb je een zoeker waar je kan filteren om zo ideeën te krijgen.
    http://www.ffrandonnee.fr/idees-rando/recherche.aspx
    Verder denk ik dat tour du carlit wel iets kan zijn voor jullie. Er zijn op die route een paar zijsprongen mogelijk die ook interessant zijn.
    Luierend ergens bij etangs du carlit terwijl je vriendlief de berg op kan jagen om dan ‘savonds de tent op te zetten. Opgezocht, honden zijn er toegelaten.
    Het beste blijft om de hond aangelijnd te houden. In het parc national van de Cevennen is dat trouwens verplicht. Lang geleden dat ik zelf nog iets aan het opzoeken ben geweest over de Cevennen. Ik zie dat er een en ander te lezen is over bivakkeren dat nieuw is voor mij.
    https://www.cevennes-parcnational.fr/Le-Parc/La-reglementation/La-reglementation-specifique-du-coeur-du-Parc

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.