HOME FORUM Materiaal en techniek beginnersadvies bij aankoop trekkingsgerief

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Een donzen slaapzak gemarketed met een comfort 0°C van tegelijkertijd maar 675 gram en voor maar 199 € doet ongelooflijk pijn aan mijn ogen, zeker als blijkt dat de isolatie maar voor 70 % uit dons bestaat.

1. als je al een slaapzak (dus geen quilt of zo) kunt vinden van dat gewicht en met tegelijkertijd die temperatuursindicatie, kost die 2,5 à 3 keer zo veel
    2. er wordt niets gezegd over de donskwaliteit
    3. welke test is er gedaan om tot die 0°C te komen ?
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Woubeir/Tom heeft jullie al in de juiste richting geduwd.

Blijf weg van sites zoals “slaapzakplaza” maar zoek binnen de fabrikanten die niets anders doen dan “waar ze goed in zijn” nl (in dit geval):slaapzakken maken

Velen die wat op de centen willen letten kiezen bv voor cumulus

Meestal geef ik ook de link mee van Valandre omdat die in het duurdere segment zit maar vermits hun slaapzakken allemaal EN getest zijn heb je ook een indicatie wat je mag verwachten bij een bepaalde vulling (gewicht vs kwaliteit dons)

Voor 0°C comfort mag je al snel 350 a 400gr dons van de beste kwaliteit mogen rekenen.

Ik blijf het een groot nadeel vinden voor zijliggers dat de meeste fabrikanten (uit kostenbesparend motieven?) minder dons in de bodem steken. Voor je het weet zit je met koude bruggen opgescheept eenmaal op de zij gedraaid

Woubeir
    Bijdrager

@ivovm

even off-topic: je hebt het over differential filling. Wie dan allemaal past het toe volgens jou want ik heb wel al vermeld zien staan (zogezegd als troef), maar niet zo vaak, dacht ik ?

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Bedankt Ivovm voor deze tips.
    Dit zou dan een goed alternatief betekenen?:
    http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/lite-line-400?gid=61&vid=6
    (ik ben 1.80 lang)
    Deze is er ook nog steeds waar ik over twijfel (ondanks mijn slechte test met de 340, die overigens door Nomad uit het assortiment is gehaald zag ik later… dat zal ook wel een rden hebben denk ik dan):
    https://www.slaapzakplaza.nl/nomad-pegasus-450-l-slaapzak

FrankB
    Bijdrager

Of deze?
    http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/mysterious-traveller-500?gid=60&vid=6
    (ik vraag me af of die 850 cuin vulwaarde van bovenstaande Lite Line wel klopt – het is een veel ouder model en die specificaties zijn ook van 5 jaar geleden – en of dat veel beter is dan meer dons met vulwaarde 700 – met name aan de platgedrukte onderkant, en ook is deze 6cm langer)

Woubeir
    Bijdrager

@FrankB

1. vergeet die Pegasus-modellen
    2. waarom zou die 850 FP niet kloppen ? (OK, je kan beginnen discussiëren over FP in realiteit, maar dat is weer een andere zaak)
    FrankB
    Bijdrager

ik kwam ook nog deze tegen maar die Cumulus lite line 400 blijft de beste (max voor mij) betaalbare en lichtste optie wat ik zie, bedankt voor deze mooie tip! (en die pegasus zal ik maar snel proberen te vergeten ;)… en die 850 specificatie? die klinkt te mooi haast om waar te zijn voor deze prijs! (die zie je alleen maar bij veel duurdere – voor mij onbetaalbare – zakken normaal… hoe duur deze ook al is, en eigenlijk net iets boven mijn budget)
    https://www.campz.de/vango-fuse-6-sleeping-bags-nuclear-blue-608239.html

FrankB
    Bijdrager

ps
    ik heb er dus 2 nodig (mijn 18 jarige zoon is 1.79 lang) en ik zag op een forum dat je bij 2 stuks Cumulus een korting van 10% kan bedingen…. scheelt weer….

Woubeir
    Bijdrager

Wel opletten bij die Liteline’s want die zijn nogal smal gemaakt schijnt en ik weet niet hoeveel ruimte er in is om nog met laagjes te spelen.

FrankB
    Bijdrager

Ik ben niet zo breed gebouwd, mijn zoon meer.. weet niet precies wat je bedoelt met ‘spelen’… Jij zou eerder gaan voor die Mysterious?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Cumulus past die differential fill zeker toe. Weinig vulling en als de dons door het vocht ook nog eens begint te klonteren en zijn samenhang verliest…. Ik heb wel eens een dergelijk effekt gezien. Gaf me weinig vertrouwen

De onderkant met zijn mindere vulling is te breed vind ik. Dan ben je soms beter af met een quilt omdat je dan meer voeling hebt. Frank anders moet je eens rondbellen om te horen wie een cumulus in zijn winkel heeft liggen (verreweg in zonhoven?). Dan kan je gaan passen. Zoek ook eens bij de noorderburen. Door hun groepsaankopen valt er wel iets te lezen over cumulus. Zie bv http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php?threads/aanschaf-dons-slaapzak-voorjaar-zomer.14563/#post-143775  De liteline en een klager van koude rug zit er ook tussen

Woubeir
    Bijdrager

Stel dat het eens kouder is dan verwacht. Door wat kleding aan te doen, kan je die dan misschien nog wat opwaarderen, maar … dan moet je slaapzak de ruimte bieden om dat toe te laten. Ik meen mij te herinneren dat de Liteline’s dat niet toelaten.

Linjo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Toen ik net begon te werken had ik ook klein budget, toen heb ik veel 2dehands gekocht. Je kan soms goed materiaal vinden van de ‘pro’ trekkers voor niet veel geld.  Ik heb zo deftig materiaal voor goede prijzen kunnen krijgen, o.a. hardshell jas, MSR tentje, brander… Je ziet al snel als je met iemand te maken heeft die zorg heeft gedragen voor zijn materiaal en ik heb nog geen slechte ervaring meegemaakt.

Check de hiking forums in België of ook op 2dehands.be voor berichtjes.

Gemma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

Bedankt voor de tip Linjo. Op 2dehands had ik al gekeken voor een rugzak. Ik zal nog eens verder zoeken voor de rest 🙂

Het lijkt me dat er veel te zeggen is over slaapzakken en dat niet iedereen dezelfde voorkeur heeft (dons vs. synthetisch) afhankelijk van ervaring en plaats waar je naartoe gaat. Vond het wel heel interessant te lezen dat ze de vulling niet gelijk verspreiden. Ik slaap zelf ook op mijn zij, waardoor dat precies wel een probleem kan opleveren. Ben echt benieuwd wat mijn geleende slaapzak gaat geven dit weekend. Het is zeker geen lichtgewicht – meer dan een kilo-, maar liever dat dan kou bij een goedkope slaapzak waar de temperaturen niet van kloppen

FrankB
    Bijdrager

Ivovm:
    Nogmaals bedankt voor de terugkoppeling.
    Het forum waar je naar verwijst met ervaringen van gebruikers van Cumulus Lite Line betreft het 300 model, niet het 4oo model, die wat meer vulling heeft.
    Maar mijn mijn vraag naar de Cumulus Mysterious Traveller is nog niet beantwoord.
    Die heeft 500 gram (ipv 400) dons van 700 cuin ipv 850 – en 1 graad lagere comforttemperatuur, 3,5 cm meer breedte en 5 cm meer lengte, en weegt 130 gram meer. En is het niet zo dat de hogere cuin waarde verloren gaat als de dons ‘samenklontert’ door vocht (ook luchtvochtigheid?) of omdat je erop ligt? Wat zou jullie keuze zijn, ik heb zelf een ‘lichte’ voorkeur voor de lite line 400 maar ben niet helemaal zeker…. mijn keuze voor Cumulus is eigenlijk wel min of meer vast nu…. (aangezien ik anders nog duurder uitkom)
    http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/mysterious-traveller-500?
    gid=60&vid=6

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 149)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.