HOME FORUM Materiaal en techniek Beginners rugzak voor 2, max 3-daagse trektocht

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hallo

Mijn vriendin willen eens een 2, max 3-daagse trektocht maken. We zijn wel kampeerders maar we hebben 0,0 ervaring met trekking. We willen eerst zien of het ons aanstaat en bijgevolg is ons budget beperkt (max 100€ per rugzak, liefst minder).

Mijn interesse ging eerst uit naar rugzakken gebaseerd op militaire modellen met MOLLE systeem, omdat ik dit ook heb voor mijn visgerief en het modulaire systeem bijzonder handig is. Maar qua gewicht en prijs is dit minder interessant.

Nu onze vragen:

– Op hoeveel liter moeten we mikken? Tussen de 50 & 60 liter? (ik neem ook lichtgewicht visgerief mee trouwens)

– Wat zijn nog dingen waar we op moeten letten?

Deze van Quechua krijgt online goede reviews, jullie mening? http://nl.decathlon.be/rugzak-forclaz-60-id_8300843.html

Groeten
    Gilles

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Gilles,

Als het is om de boel wat af te tasten en je hebt een beperkt budget dan lijkt me deze rugzak  met zijn gewicht van 1.8 kg wel ok.

In elk geval geldt, zoals al herhaaldelijk is aangegeven, passen! Ga eens naar Decathlon en pas de rugzak met +/- 15 kg. Stop er al eens een slaapzak, matje, kookpot … (+gewichtzakken) in.

Mocht de rugzak niet comfortabel zitten, kan je nog een paar andere modellen proberen.
    In principe zou je met 50l moeten kunnen toekomen. Maar de meesten hier zijn met grotere rugzakken dan
    achteraf nodig gebleken, begonnen.

Mocht je toch gebeten worden door de hike-microbe, kan je altijd nog in beter materiaal investeren. Je weet dan meteen ook, wat je eventueel handig vindt en wat je toch graag gewijzigd ziet.

Lees hier ook eens de artikels over ‘materiaal’.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Gilles,

Als je op zoek wil gaan naar een rugzak
    moet je binnen materiaal zeker volgende filmpje

goed bestuderen alvorens je naar de winkel gaat.
    Heel wat mensen geraken verstrikt (of verslikken zich)in het aantal riempjes
    en als de verkoper soms zelf niet helemaal op de hoogte is,
    kan je het beter zelf zijn.
    Ik zie te dikwijls mensen rond lopen met een slecht afgestelde rugzak
    (voornamelijk het rugpand wat te kort is bij rugzakken met een frame)
    Verder de gedachte (die heb ik waarschijnlijk elders al eens heb laten vallen)
    dat een rugzak eigenlijk het laatste onderdeel is dat aangekocht moet
    worden als je weet wat de andere grote onderdelen zijn
    (slaapzak, matje, tent, kookgerief, visgerief in jouw geval)
    Steek dat eens allemaal in een grote doos en meet het volume.
    Als de fabrikant van de rugzak er niet teveel mee gespeeld heeft krijg je
    een indicatie van het nodige volume (en wat je nog over hebt voor kledij, eten, water…)
    Ik hoor hier veel mensen op het forum zeggen dat het aankopen van een te grote rugzak alleen
    maar het gevolg gaat hebben dat je meer mee neemt dan nodig.
    Ik ben het niet eens met deze stelling als je je strikt kan houden aan je laadlijst.
    Laatst ergens een mooi forum topic over gelezen.
    “In de rugzak zitten onze angsten verpakt”
    Velen kopen een rugzak vanuit het gedacht er in de zomer mee rond te gaan trekken terwijl ze
    wat later in hun carrière besluiten om ook in de winter weg te willen en moeten concluderen
    dat hun rugzak net iets te klein is geworden en gerief aan de buitenkant moet gaan bengelen.
    55 euro?: hoe kunnen ze het maken voor die prijs zegt de doe-het-zelver in mij.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Voor 2 dagen zou een rugzak van 60 liter zeker genoeg moeten zijn, zelfs als je vb. een synthetische slaapzak hebt of een tent meeneemt. Op langere tochten lukt dat met zo’n rugzak ook nog, desnoods hang je een (deel van de) tent aan de buitenkant als je voor een week eten mee hebt. Vandaar dat je ook best uitkijkt naar een rugzak zonder te veel gadgets maar wel met minstens 2 volwaardige riempjes aan de zijkant en bevestigingsmogelijkheden voor wandelstokken en pikkel.

Als je ooit de stap wil zetten naar de winter, is het best om op dat moment gewoon te investeren in een grotere rugzak. Nu al een heel grote rugzak kopen (vb. 70 liter of meer) heeft als nadeel dat het niet ergonomisch is. Zowel als je hem helemaal opvult (want dan heb je te veel gewicht mee) als dat je niet te veel meeneemt maar de rugzak dus half leeg aan je rug hangt. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat het gewicht van je rugzak zo dicht mogelijk je lichaamszwaartepunt benadert. Dus heb je meer aan een goed gevulde kleinere rugzak dan een halfgevulde grote rugzak.

Gilles
    Deelnemer

Bedankt voor de adviezen iedereen. We zullen binnenkort eens naar een winkel gaan en daar wat rugzakken van 60l testen.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Hey Gilles,

Ik ben zelf ook een “beginner”. Heb al een 6 a 7 keer op meerdaagse geweest ondertussen, vooral ardennen , normaal een 2 a 3 nachten. Neem maar eens een kijkje op mijn FB pagina, staan fotos.
    -> Kennys bushcraft survival 🙂
    Ik ben begonnen met budget materiaal om te testen of het wel wat was…
    -> Voor goedkoop spul zeker eens amerikaans stockhuis in Belsele of Lier bezoeken!
    Laat me zeggen dat ik volledig gesteld was met een 200 euro ( tent, slp zak, matje, vuurtje, pannetje enz )

En ik heb ondertussen de microbe te pakken! Mijn 10 daagse tocht naar Schotland (Skye) ligt al vast!

Ik ben begonnen met een 85L rugzak van een onbekend merk dat ik een 80 euro heb betaald.
    Zeer goede rugzak om mee te beginnen en heel ruim 🙂 ( staat trouwens te koop 🙂 )

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wanneer je wil gaan… Zomer is goedkoper dan winter uiteraard!
    Ondertussen heb ik alles wat ik in het begin had al vervangen door “pro” spul en voor ieder seizoen uit gerust.
    -> “pro” kost meer , maar weegt aanzienlijk minder!

Mijn persoonlijk advies ( BUDGET!! ) voor te beginnen in de zomer bv Ardennen:
    *websites staan onderaan met artikelen*

– Slaapmatje Quechua 5 euro
    – Slaapzak Gelert comfort temp 4.3 °C! ->>> 16 EURO !! ( Sports Direct )- Tentje lichtgewicht Amerikaans stockhuis 1.5kg  30 euro ( 2 pers )
    – Trekkers rugzak Karrimor 65L ( Sports direct )  32 euro -> Getest en zit heel prettig, maar goed voor max 3 a 4 dagen.
    – Eet gerei ( pannetje 7 euro  beker  4euro spork 2 euro) Decathlon
    – Kookvuurtje met schroefdraad -> 6 euro ( Sports Direct )
    – gas patroon schroefdraad-> 5 euro  , ( Sports Direct ) neem NOOIT prik-patronen, mij grootste fout de 1e keer! Neem er met een schroefdraad, tevens ook een bijpassend vuurtje.
    Wil je echt budget koken, kook dan op een ESBIT vuurtje, kost 1,20 euro ( vuurtje + blokjes ) en weegt bijna niets !
    – Zitlap, erg handig ! -> 2.5 euro ( SD )

Ik denk dat je nu al aan een 110 euro zit, en dan ben je redelijk al gesteld !
    Je kan tevens ook eens op 2dehands.be kijken voor spullen, sommige mensen doen alles in 1 keer weg…

Hopelijk heb ik je hierbij al wat opweg kunnen helpen 🙂

Gr,

Kenny

Hieronder even wat nuttige links!

ESBIT http://be.sportsdirect.com/gelert-stove-and-fuel-789140?colcode=78914090
    Vuurtje http://be.sportsdirect.com/gelert–gelert-back-pack-stove–789112?colcode=78911203
    Rugzak http://be.sportsdirect.com/karrimor-skido-65-rucksack-793014?colcode=79301490
    Zitlap http://be.sportsdirect.com/karrimor-folding-sit-mat-782006?colcode=78200603
    Slaapzak http://be.sportsdirect.com/gelert-tryfan-300-sleeping-bag-781052?colcode=78105203

Gilles
    Deelnemer

Hey Kenny
    Bedankt voor de tips man! Bij Sportsdirect hebben we nog niet gekekeken, maar zeker een goede tip.

Voor de rugzak was mijn oog gevallen op de Teton Scout 3400: http://www.amazon.com/Teton-Sports-Internal-Backpack-Hunter/dp/B000F34ZKS/ref=cm_cd_al_qh_dp_t . Die heeft namelijk externe zakken die “los” op de zak zitten, je kunt dus gemakkelijk een hengel tussen de hoofdzak en de externe zakken vastzetten. Krijgt ook bijzonder veel goede reviews. Wat denk jij?

Isolerend matje, slaapzak & tent hebben we al van vroeger. Slaapzak is 2,2 kg (comfort -3°) en tent is 3,5kg (Quechua T3 lightweight). Beetje aan de hogere kant, maar voor onze eerste keer moet het maar lukken. We zijn gisteren naar de Stock Americain in Vreren geweest (is toevallig mijn buur :D), maar het aanbod was er niet zo groot als vroeger had ik de indruk. Maar we gaan nog eens terug gaan wanneer het minder druk is & de schoonmoeder er niet bij is 😉

Groeten
    Gilles

Gilles
    Deelnemer

Of het iets grotere model: http://www.amazon.com/dp/B00167TGII (65 liter)

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Hoi Gilles,

Ziet er inderdaad wel netjes uit! Redelijke prijs ook trouwens, maar toch, ik koop nooit iets voor alleer ik het gepast heb. De ene rugzak zit voor de ene super terwijl hij voor de andere erg slecht zit.

Meestal loop ik de AS binnen en pas een rugzak en dan kijk ik op internet of ik hem goedkoper vind 🙂
    De mijne staat trouwens te koop… 85L, en voor 45euro mag je hem over nemen. En je kan hem passen 🙂

En die tent is enorm zwaar! Ik heb de Quechua Ultra light Quickhiker 2 ( 990gr ).
    Ik heb hier nog een ultralight 2 pers tentje liggen, 1kg ongeveer. Die mag je van mij lenen als je wil, als je er maar zorg voor draagt natuurlijk !

En op de website van SD is het pakken goedkoper dan in de winkel, en de winkel heeft natuurlijk niet zoveel voorraad dan de site… Bestellen van de site duurt 3 a 4 dagen.

Gr,

Kenny

Stockhuis in Lier heeft een enorm aanbod en in Belsele is spot goedkoop.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.