HOME FORUM Wandelgebieden Beginnende wandelaar: dagjestochten / 2daagse

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

hallo,

ik word straks 30 jaar en mijn interesses zijn aan het veranderen. Graag zou ik beginnen met hiken maar ik zit met enkele vragen. Mijn conditie is niet super (ben wel mager maar sport al 15 jaar niet meer). Ik herinner me een 2 daagse met school in de bergen van Polen  toen ik 13 was. Vorig jaar hebben we (+ vriendin) in Zwitserland de Jungfraujoch bezocht en 2 wandelingen gedaan van 3 uur in de buurt daarvan (Grinderwald & First). Deze waren niet echt zwaar maar hebben mij wel wakker geschud. Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik echt in de bergen zat!

Graag zou ik dus wat meer wandelen in hooggebergte (+ 2000m ) maar ik ken mijn limieten niet, en ik ken ook de bergen niet. Op de wandeling in First naar de Bachalpsee begon je in het dal met een stoeltjeslift naar een hoogte van 2000 meter. Wat ik jammer vond is dat we aan de kant van het dal bleven wandelen (hoe noem je zoiets?). Ik ging dus niet over of tussen de bergen. Ik bleef me afvragen hoe het eruit zag over de toppen van waar ik langs wandelde. Mij lijkt het leuk om in een loop een wandeling tussen bergtoppen te maken. Ik zie soms foto’s van afgelegen vlaktes tussen bergen door. Na wat opzoeken kwam ik vaak de term “dagjestoeristen” tegen. Ik denk dat ik voorlopig ook beter als dagjestoerist begin om mezelf, mijn kunnen en de bergen stap voor stap te leren kennen. Kan je als dagjestoerist ook erg leuke wandelingen maken zoals hierboven beschreven? Of zijn die foto’s altijd van afgelegen landschappen waar je een 7 of 10 daagse met tent voor nodig hebt?

Heel moeilijk in te schatten van achter het scherm. Heeft iemand voorstellen voor leuke dagtochten of 2daagse met overnachting in 1 berghut in regio Haute-Savoie of Piemonte waar ik voldaan en vooral meer ervaren van terug kom?
    De bedoeling is uiteindelijk om dit meer te doen en steeds langere tochten te doen.

Nog tips?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Ben, welkom op het forum. Als beginner zijn er meer dan genoeg mogelijkheden en kan je ook al véél zien, maar het komt er inderdaad op aan om eenvoudig te starten. Aarzel niet om ook dichterbij huis op stap te gaan. Je hoeft niet naar de Alpen om mooie wandelingen te maken. Dichterbij huis zou ik de Ardennen en de Vogezen ook aanraden.

Sommigen gaan mee met begeleide tochten om onder leiding van een gids ervaring op te doen en zetten daarna de stap om zelfstandig op weg te gaan. Anderen, en daar reken ik mezelf bij, hebben zelf alles al doende geleerd. Meteen starten met het hooggebergte is best zwaar, maar via dagwandelingen kan je beter inspelen op de weerscondities en de moeilijkheidsgraad van je routes langzaam opdrijven.

Ga eens naar een reisboekhandel en vraag naar kaarten & dagwandelgidsen van de streken die je wilt bezoeken. Ze gaan je zeker kunnen verder helpen. Ook lokale toerismebureaus gaan je informeren over wandelmogelijkheden. En dat komt het er op neer om er gewoon voor te gaan!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.