HOME FORUM Materiaal en techniek Bear canister

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049
    We overwegen om volgend jaar in juli richting de VS te trekken, Colorado om precies te zijn omdat de muggen daar blijkbaar op dat moment in het jaar iets minder vertegenwoordigd zijn dan in andere regio’s. De grote lijnen van de planning zijn: de Mummy Range Traverse als opwarmer, de Pfiffner Traverse en daarna richting de Maroon Bells voor onze (langere) variant op de four pass loop. In totaal hebben we 3 weken ter beschikking die we zo optimaal mogelijk willen invullen met wandelen.
    Het is onze eerste keer in de VS, en beren zijn dan ook een nieuw element om mee rekening te houden. Ik zou ook 2 bear canisters willen aankopen en laten leveren op ons eerste verblijfsadres.
    Het volgend model wordt vaak aangeraden: https://www.rei.com/product/768902/bearvault-bv500-food-container. Daarin zou 7-8 dagen eten moeten passen, maar ik zou het natuurlijk eerst graag eens uitproberen + me nog wat verder inlezen.
    Is er iemand met dergelijke bear canister? Wat zijn de ervaringen? Zou ik het volume eventueel eens mogen komen testen (door er 7 dagen eten in te plaatsen)
    nordschleife
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Geen ervaring met een bear canister, maar je zou andrew skurka een mailtje kunnen sturen.

Hij heeft er ook over geschreven https://andrewskurka.com/2012/bear-canister-shopping-guide/

Als je op Denver vliegt heb je daar een REI en de Bass Pro shop waar genoeg materiaal gevonden kan worden.

Het kan in Colorado zeer heet worden in de zomer, wij waren er een paar jaar geleden in juni en toen was het er 40 graden, muggen vallen er wel mee.

Alvast veel plezier.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik heb al contact met Andrew Skurka, het was op zijn aanraden dat we richting Colorado trekken. Ik had op zijn website hetzelfde artikel al gelezen, is inderdaad interessant! Ik hoop dat het in de bergen een pak frisser is, vaak is het stappen tussen 3.000 en 4.000m, dus dat moet wel lukken.

We zouden rechtstreeks vanaf de luchthaven naar Estes Park willen reizen, zoveel mogelijk via openbaar vervoer. We gaan geen auto huren ter plaatse. In de regio zou het doenbaar moeten zijn zonder.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Welke beren ga je tegenkomen ? Zwarte ? Grizzly ?

En heb je al gecontroleerd of de BV500 in je rugzak past ? Heb je al gecontroleerd welke bearcanisters door de lokale autoriteiten aanvaard worden ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Als niemand een canister heeft om te testen zou ik een stuk pvc buis kopen met diameter 200. Iets kleinere diameter dan de BV500 die ong. 220 diameter heeft. Samen met een pvc afsluitkap als bodem zou je zelf kunnen testen hoeveel eten je kan opslaan in 11,5 liter (je mag dan natuurlijk hoger afvullen vullen dan de 12,7 inch om aan 11,5 liter te komen)
    Vergeet niet, als je heel nauwkeurig wil meten, de 2X3 mm wanddikte af te trekken voor het juiste volume.
    Er bestaan ook 250 mm pvc buizen maar die zou ik niet gebruiken als test omdat door de grotere diameter ze iets economischer zijn te vullen dan smallere diameters. Zo ben je zeker dat alles past in een 220 mm diameter cilinder. Kan je gelijk zien hoe die twee cilinders opgeborgen kunnen worden in de rugzak

Debbie
    Sleutelbeheerder

Charissa heeft intussen laten weten wat zij en Fred zo’n exemplaar hebben, ik ga wellicht eens met hen afspreken als niemand zich dichterbij aandient.

Woubeir
    Deelnemer

Ben je al de naam Ursack tegengekomen ? Want in de grootste kan, denk ik, 15 Liter en je bespaart toch direct ruim 800 gram.

nordschleife
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

@woubier: In Colorado komen geen grizzly’s voor, alleen zwarte beren.

Woubeir
    Deelnemer

Meende ik mij inderdaad te herinneren, maar ik kon het toch misschien beter eventjes vragen voor de zekerheid.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Dag Debbie, ik heb één exemplaar dat je naar believen mag ontlenen. Betreft een BV500 (is gecertifieerd voor alle nationale parken, en relatief lichtgewicht). Ik woon in Mechelen en werk – zeker tot eind oktober – in het centrum van Brussel.

Zelf iets in elkaar steken is, bvb. met pvc-buizen, is gewaagd en kan de uitstap hypothekeren: talloze nationale parken eisen een gecertifieerde bear cannister (en er wordt ook gecontroleerd). Bovendien loopt men met gebricoleerde oplossingen het risico dat een beer het ding openkrijgt (lees: eten kwijt + ambras met de rangers + betalen voor opruiming).

Ursack wordt niet in alle nationale parken aanvaard, dus sowieso te verifiëren. Bovendien niet altijd een evidente oplossing wanneer men veelvuldig boven de boomgrens gaat overnachten. Tot slot: als een beer met een Ursack begint te spelen, wordt het voor het resterende deel van de tocht mogelijks hutsepot eten 🙂
    Versta me niet verkeerd: de Ursack is een interessant – lichter – alternatief, maar m.i. niet voor elke situatie.

P.S. naar verluid is Wyoming, in het bijzonder het Wind River-massief, beter dan Colorado (althans, dat is de anekdotische terugkoppeling die ik kreeg van een aantal onmoetingen met hikers die de CDT afliepen.

wim_depondt
    Deelnemer

A propos, ik krijg zo’n 8 à 12 dagen in de BV500. 12 dagen als ik

– mijn trailmix niet individueel verpak maar gewoon in bulk in de BV500 giet als onderste laag (en dus iedere dag er een portie uit schep in een ziploc-zakje), en
    – mijn vriesdroogmaaltijden herverpak in diepvrieszakjes.

Bovenop die 8 à 12 dagen komt uiteraard nog het eten dat je op de startdag reeds zult opeten.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Debbie,

Zoals al vermeld moet je eens nagaan of het toegestaan is om overal een Ursack te gebruiken. Ik heb zowel ervaring met de Ursack (bezit er zelf 2) als met BV500 (op de Hayduke). De Ursacks zijn veel lichter (220g tov 1160g) en ik krijg er voor mezelf voedsel in voor zo’n 10 dagen in één exemplaar en ik kreeg ongeveer hetzelfde weggestopt in een BV500. De vorm van de Ursacks past ook veel beter in je rugzak. Een BV500 past onhandig in de rugzak, neemt meer nuttige ruimte weg en het is moeilijker om je pakgewicht ermee idealer te verdelen over je rugzak. Ook al je voedsel in een canister proppen is een moeilijkere oefening dan in een buigzame Ursack.

Beiden zijn even betrouwbaar en de opmerking dat de Ursack boven de boomgrens een minder evidente oplossing zou zijn is larie. Die opmerking geldt dan evenzeer voor een canister.

Als je wil mag je mijn ursacks ook wel eens uitproberen of inspecteren. Ik ga ze mogelijk wel zelf nodig hebben volgende zomer.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de tips en de voorstellen. Ik zal dit najaar contact met jullie opnemen.

Het is dus hoe dan ook de bedoeling om zelf te investeren in bear canisters gezien ik het niet op deze ene keer wil houden. Maar de Ursack ziet er inderdaad interessant uit, en ik ga deze piste toch eens serieus onderzoeken. Joery, wat doe je eenmaal boven de boomgrens? Die zak aan een rots vastbinden?

@Wim
    : De Wind River Range heb ik bekeken maar werd ons afgeraden om in juli te doen omwille van de muggen. Ik heb ondervonden dat Ivo niet zo goed met de beestjes overweg kan, in Noord-Noorwegen leek het de eerste bivakavond alsof het de invasie van Normandië was. En wandelen/eten met een ‘head net’ zie ik persoonlijk ook niet zo hard zitten. Vandaar dat we deze bestemming weerhouden voor ons 2de bezoek aan de VS. In september 2019? ‘k Ben nu eventjes luidop aan het dromen. 😉 Dan kunnen we dit combineren met Grand Teton en Yellowstone, een auto huren zal dan wel nodig zijn, maar we kunnen wel rechtstreeks vliegen op Salt Lake City.

wim_depondt
    Deelnemer

“larie”? Op een publike toegankelijk forum zou ik deze woordkeuze nooit hanteren, tenzij er gevaarlijke stellingen geponeerd zouden worden.

Ik trachtte een genuanceerde appreciatie te vellen over de Ursack. Ik blijf daarbij. Dat een bear cannister boven de boomgrens dezelfde risico’s inhoudt als een Ursack, deel ik dus niet. Een beer geraakt veel minder ver met een bear cannister dan een Ursack die niet (correct) werd vastgemaakt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Wim, de Ursack is uitgebreid getest geweest door de fabrikant, zowel in de dierentuin als op terrein en het blijkt dat een beer er nooit mee op wandel gaat. De zak zal wel wat verplaatst worden als hij ermee “speelt”, maar nooit zover dat je hem niet meer gaat terugvinden. Eenmaal de beer zijn geduld opraakt omdat hij merkt dat hij er toch niet bij kan, laat hij de zak met rust. Ik heb zelf met mijn Ursacks ook boven de boomgrens gekampeerd en nooit een probleem gehad. In de eerste plaats is het vooral belangrijk dat je je voedsel altijd en overal probeert geurloos te verpakken en vervolgens de Ursacks ergens onopvallend verstopt onder een hoop stenen ofzo. De kans dat je voedsel dan wordt gevonden is even klein als met een canister (waarmee je dan evenzeer wel hetzelfde moet toepassen). Heb ze ook al uitgeleend aan mensen die ze mee hebben genomen naar Alaska en Kamchatka en iedereen is er veel enthousiaster over dan de canisters. Het feit dat mensen de Ursacks vaak als een risico zien boven de boomgrens is iets dat denk ik in het hoofd zit dan louter iets dat gebaseerd is op feiten. Ik heb nog nooit over een melding gehoord van iemand die zijn Ursack nooit meer heeft terug gevonden boven de boomgrens en je mag die vraag ook stellen aan de fabrikant. Naar mijn ondervinding praten ze altijd heel eerlijk en voorzichtig over hun producten. Voor de rest mijn excuses voor mijn woordgebruik. Ik had het misschien inderdaad beter anders verwoord.

Voor de rest Debbie, wil ik je er nog op wijzen dat je waarschijnlijk veel sneller last zult hebben van knaagdieren dan van beren. Hier in Europa heb je zelden last van knaagdieren, maar in Noord-Amerika is dat andere koek. Faal je je voedsel geurloos verpakt te houden, dan heb je gegarandeerd knaagdieren zoals de grondeekhoorns die aan je verpakt voedsel gaan zitten knagen. Met een canister uiteraard geen probleem, maar met een ursack ben je misschien niet 100% save. Ik heb zelf nooit een probleem gehad en de mensen waaraan ik ze uitgeleend heb ook niet terwijl ik boven de boomgrens tussen de grondeekhoorns zat, maar de fabrikant zelf is daar voorzichtig in zoals je zelf op hun site kunt lezen. Dit wil ik ook even eerlijk meegeven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.