HOME FORUM Materiaal en techniek batterijen, powerbanks, garmin gps en kou

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Ik had graag wat ervaringen over het gebruik van een Garmin GPS met AA-batterijen (de GPSmap series) in de kou. Wat is de beste manier om het ding aan de praat te houden bij temperaturen tot -20°C?

– Lithium (niet herlaadbare) AA-batterijen?
    – Li-ion AA-batterijen die oplaadbaar zijn via USB, AA-batterijen met usb laadpoort dus?
    – Powerbank permanent aangesloten laten?
    – Nog iets anders?

En wat betreft die powerbank, ik merkte reeds eerder dat mijn TP-link powerbank niet aan wil bij vriestemperaturen, terwijl mijn Geonaute (Decathlon) het wel doet tot zeker -5°C. Welke powerbanks hebben de reputatie betrouwbaar te zijn bij grote kou?

Ik ken de vele tips ivm het warm houden van batterijen, maar zelfs dan kom je nog in de problemen omdat je je GPS-toestel in de praktijk niet steeds onder al je isolerende kledinglagen kan wegsteken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Wouter:

Op mijn winterse tochten in Sarek nam ik enkel niet oplaadbare lithium batterijen mee. Ik denk dat dit de enige zekere oplossing is wanneer je je gps bloot laat stellen aan de diepe koude. Nu is Sarek een vrij gemakkelijk gebied en moet de gps maar af en toe worden bovengehaald (ik heb het idee dat ik hem toch vrij goed op temperatuur kan houden door hem tegen het eigen lijf te bewaren/alternatieve plek is ingepakt en in de buurt van je thermosfles)). Ik kan mij voorstellen dat dat voor andere gebieden minder evident is. Je hebt het over de li-ion AA batterijen maar ik denk dat dat een foutje zou kunnen zijn vermits ze groter zijn en, los van de hogere spanning daarom ook niet passen in de houder. Nimh accus hebben ook last van de koude.

Of je de powerbank aangesloten kan laten weet ik niet zou goed. In mijn garmin 64s zit op de bodem een zwart knopje dat je met een hard stuk plastiek ingedrukt kan houden wanneer je er nimh accus in steekt (of je koopt een accu pack van garmin). dan kan je inderdaad opladen maar ik heb er geen idee van wat de laadstroom is met de combinatie powerbank. Nadeel is ook dat het stekkertje beetje op een ‘lompe’ plaats zit (haaks op het apparaat) en dat is naar mijn mening toch een probleem. De powerbank kan je dan wel op zak houden maar je moet dan leren leven met die bengelende kabel tot het apparaat.

Je zou zelf een accupack kunnen maken aangepast aan je gps maar dan moet je toch wat onderlegd zijn in elektonica en je moet dan beginnen knutselen. Ook aan je apparaat. In dat geval zou je wel li-ion accus kunnen gebruiken. (als je weet waar je mee bezig bent) Ik heb dat gedaan om mijn fototoestel te kunnen gebruiken. Zie:https://ivovanmontfort.blogspot.com/2015/03/np-fw50-hack-voor-nex5-n.html    Inmiddels heb ik dat ontwerp alweer aangepast en heb ik voor een veel degelijker behuizing gezorgd om in het totaal 8 cellen aan te sluiten. Ik zou deze laatste oplossing niet aanraden omdat je dan een gaatje moet boren in de achterwand.

een lang verhaal om maar te zeggen: ga voor lithuim batterijen en vertrouw ook op kaart en kompas zolang je niet in de mist of white out zit en beperk elektronica tot het minimum

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Als ik goed ingelicht ben kan je de batterijen in bepaalde recente Garmin gps toestellen opladen/voeden via de USB poort.  Je kan dus je powerbank warm houden door deze dicht bij je lichaam te dragen en een voedings kabel naar buiten te brengen (sommige jassen haden vroeger een gaatje voor een hoofdtelefoon aansluiting, of via de klep van een zak en een gaatje maken) en daar de GPS op aan te sluiten. Dan moet je wel zeker zijn dat de GPS het nog doet bij -20°c. Volgens Garmin zou de GPSmap 6x series het tot -4°F/-20°C moeten doen. Dat is dus de limiet.  Als je nog kouder gaat heb je kans dat je GPS het gewoon niet meer doet.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.