HOME FORUM Tussen pot en pint Backpackinglight

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik heb gezien dat er enkele mensen hier een “MLife” abonnement hebben op BPL. Ik heb niet de behoefte om te posten op het forum van BPL (dat doe ik liever hier) maar misschien ben ik wel geïnteresseerd in de extra’s, zoals de artikels, filmpjes, etc, zoals  die ik mooi opgelijst heb zien staan op de website.

Ik ben dus wel benieuwd of de Mlife mensen vinden dat het abonnement zijn geld waard is? Wat krijg je, naar jouw gevoel, er vooral voor (of niet voor) terug?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ben ook lid.
    Moeilijk geval om daar iets zinnigs over te zeggen
    Wel al een oudere draad van henzelf over dit onderwerp.
    Naar mijn gevoel waren de artikels (voor mij althans) boeiender (Rietveld,caffin…)
    wat technischer van aard en vrij diepgaand.
    Zie bv deze illegale kopie die ik elders ook vond.
    Dat schiet er de laatste tijd wat bij in en vervallen ze naar mijn gevoel in algemeenheden.
    Een bespreking van een product lezen, en daar voor moeten betalen is wat zot als je gewoon binnen het forum van gedachten kunt wisselen (of lezen wat ze delen met elkaar).
    In het begin wil je je nog vormen in een bepaalde richting. Op de duur, als alles toch wat is uitgerijpt en de richting duidelijk is, is de behoefte aan info een stuk minder.
    Ik loop nu met gerief wat ik in huis heb en dat zijn waarde heeft bewezen maar omdat er toch nog steeds evoluties gaande zijn, is het wel goed om toch nog een beetje bij te blijven.
    Anders zat ik nu nog steeds met meindl perfekt schoenen te lopen.
    Verder blijft die data toch wel interessant om bij de hand te hebben. Soms komt er hier een vraag voorbij die relevant is er waar ik ook niet direct het antwoord van weet. Dan zoek ik het wel op en vertel het ‘met eigen woorden’ wat ze ervan op BPL over hebben gezegd.
    Natuurlijk zou je je voor een jaar lid kunnen maken en dan alles opslaan wat er te vinden is om dan 5j later nog eens hetzelfde te doen. Heb het ook even overwogen maar al bij al zijn de kosten als ik ze spreidt over de rest van mijn leven nog te overzien als ik mij eenmalig lid maak ipv jaarlijks te betalen.
    Daar zijn abonnementen die stukken duurder zijn.
    Backpackinglight echt niet het walhalla voor de buitensporter. Waar alles peis en vree is.
    Ze hebben daar ook geregeld als groep hun crisissen en voelen zich bv geregeld in de steek gelaten door de oprichter die belooft maar waar iets van komt. (om maar een voorbeeld te geven)
    Een enkele keer stuur ik wel eens een artikel door naar iemand op vraag maar daar wil ik geen gewoonte van maken. Als er nog eens een hikingadvisor evenement is en er is verbinding dan wil ik wel inloggen.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Je betaald 25 dollar voor een jaarabonnement en 20 dollar voor een verlenging. Dit is ongeveer 18 cq 15 euro. Als je dit vergelijkt met papieren abonnementen van de Donald Duck of National Geographic is het peanuts. En zonder de hoeveelheid reclame die in papieren bladen staat. Het is enkel een beetje wennen dat je betaald voor digitale tekst: we zijn gewend dat alle tekst op internet gratis is.

Alles opslaan en 2 jaren overslaan heeft waarschijnlijk iedereen overwogen. Het is echter gedoe en je bent niet up-to-date. Zeker als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in lichtgewichte trekkings te maken kan je er veel van leren en is het aan te raden lid te worden.

Sven
    Deelnemer

Bedankt Ivo en Koen voor de inzichten. Ik heb het boek van Ryan Jordan (en die van Andrew Skurka trouwens ook) al gelezen, valt er dan uit de artikels van BPL nog veel te halen? Als ik bv het “illegale” document over condensvorming lees, merk ik dat hier niet zoveel nieuws voor mij uit te halen valt. Ik vind het wat saai en vooral “common sense”. Mag ik hier dan parallellen trekken met de andere artikels op BPL? Of zijn er inhoudelijk grote verschillen tussen de artikels?

Met Mlife krijg je volgens deze lijst nog wat extra’s.  Zoals bv. de vernoemde “Ultralight A-Z” movies. Zijn die de moeite? En de andere extra’s? Of misschien is het allemaal maar Amerikaanse marketing om vooral mijn portemonnee ultralight te maken?

Koen
    Deelnemer

Er is aardig wat verschil. Sommige ‘artikelen’ zijn erg subjectief en simpelweg een uitgebreide forumpost met veel, niet genoemde, haken en ogen. Anderen zijn erg breed en diep uitgemeten en noemen de tekortkomingen wél. Zo is er een artikel dat zeer uitgebreid ingaat over tochtlengte en brandertype om een voorbeeld te noemen.

De extraatjes van Mlife zijn niet echt de moeite waard als je al overweegt om lid te worden. Die filmpjes zijn ook gratis te zien, alleen dan niet in HD kwaliteit.

Om een vergelijking te maken: uit één jaarabonnement is meer informatie te halen dan uit Skurka’s gearguide. Doe jezelf een lol en trakteer jezelf op en abonnement en je hoeft er geen woorden aan vuil te maken.

Sven
    Deelnemer

Koen, merci! Ik blijf wel benieuwd waar ik die filmpjes gratis kan zien (in lagere kwaliteit).

Koen
    Deelnemer

Ik ook. Volgens mij had ik ergens één aflevering gezien. Nu ik er even in ben gedoken kan ik niets meer vinden en blijkt dat er een stuk of 11 afleveringen zijn gemaakt, die achter gesloten deuren (MLife en funders) te zien zijn. De maker lijkt er mee gestopt te zijn en de kwaliteit lijkt slecht te zijn. Zeer algemene kennis en niets nieuws. Verwacht er dus niets meer van.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Gestopt is hij nog niet maar ze worden tergend traag afgeleverd.
    Begin vorige maand is er nog een geplaatst.
    Hendrik Morkel heeft echt geen vrienden gemaakt aan de overkant van het water.
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=72778
    Het is daar op BPL niet ‘al goud’ wat blinkt.
    Het uiteindelijk doel “eens een frisse neus gaan halen” door erop uit te trekken…
    een mens zou het bijna gaan vergeten dat het daar over gaat met al die heisa.
    Simpele dingen worden soms nodeloos complex gemaakt.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Wat mij betreft is BPL de moeite waard. Zoals Koen aangeeft is het maar 18 euro voor een jaar en vooral het eerste jaar heb ik er heel veel informatie uit gehaald. Ik heb ook een periode geen abonnement gehad maar uiteindelijk toch weer ingeschreven.

Volgens mij heb ik nu voor de vierde keer een jaarabonnement en had ik beter meteen voor MLife kunnen gaan…

Ik sluit me aan bij Ivo dat sommige onderwerpen overdreven wetenschappelijk worden benaderd. Meestal is dat gelukkig niet het geval. Leuk om te lezen vond ik bijvoorbeeld een artikel over Tent Stake Holding Power en een artikel over Odor-proof Bags waarbij iemand met een speurhond het verschil tussen normale ziplocks en ‘speciale’ geurdichte zakken voor eten heeft getest.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.