HOME FORUM Materiaal en techniek Artikel:hoe je voeten droger en warmer houden in guur weer?

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

De 325’s zijn besteld.

Tijdens het weekend spendeerde ik een paar uur met liner/wollen sok aan één voet en liner/diepvrieszakje/wollen sok aan de andere voet. Op zich merkte ik geen temperatuurverschil, maar ik vermoed dat het daarvoor te warm was. Wel kon ik duidelijk het vocht zien wanneer ik het diepvrieszakje uiteindelijk uitdeed. Te bedenken dat een zelfde hoeveelheid ondertussen in de sokken aan de andere voet was verdwenen… Ook duidelijk was dat, wanneer ik het zakje uitdeed, die voet door de vochtige liner beduidend sneller afkoelde dan de andere. Iets om te onthouden.

Toch weer mooi hoe het lichaam werkt… Ik las in de artikels op BPL dat dit zelfregulerend is. Dat de voeten stoppen met zweten als ze merken dat het milieu te vochtig/warm wordt. Is dit ook jullie ervaring? Of blijft het zweet zich opbouwen in de VBL tot je uit je schoenen drijft?

Wat betreft het waterdicht maken van trailrunners, drukte ik me verkeerd uit. Is het mogelijk de GTX laag van een GTX trailrunner te onderhouden/herstellen zoals we dat bij jassen e.d. doen? En welke producten zou ik daar eventueel voor kunnen gebruiken?

Ik duim voor bergen sneeuw deze winter. Er valt nog veel te experimenteren…

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Een lekke GTX laag herstellen, kan alleen maar door ze te plakken. Aangezien je bij een schoen niet aan de GTX kan, kan je de laag niet repareren.

Wat je bij een jas typisch herstelt bij het wassen, is:

1. het ademend vermogen van de GTX door vuil, zouten en vetten weg te wassen
    2. de DWR door de buitenstof opnieuw te impregneren

Bij schoenen met GTX liner kan je het ademend vermogen herstellen door er lauw water in te gieten en even te laten inwerken. Waterafstotend vermogen kan je verhogen door ze in te vetten of een impregnatie spray te gebruiken, maar beiden verlagen/verhinderen het ademend vermogen.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Mijn schoenen(Teva Riva leder) heb ik met de hand gewassen met Nikwax techwash en daarna met wash-in van hetzelfde merk. Dus ongeveer dezelfde behandeling als een Goretex jas. Het resultaat was uitstekend. De voering van de schoen is van eVent.

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.