HOME FORUM Materiaal en techniek Artikel:hoe je voeten droger en warmer houden in guur weer?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1007

https://backpackinglight.com/wet-cold-feet-when-backpacking-gear/

Ik vond het een evenwichtig opgebouwd artikel waar je wat ideeën op kan doen om je eigen systeem te overdenken en eventueel bij te sturen. (zeker met de aanvullende reacties)

De voorbije maand heb ik tijdens mijn tocht in zweden voor het eerst trailrunners gecombineerd met liners en neopreen sokken (3mm) uit decathlon. Korte tijd zat de temperatuur even onder nul. 

Als het goed werkt is het zelfs een stuk simpeler dan bij gebruik van dikke wollen sokken omdat het uitspoelen van een neopreen sok minder omslachtig is en je in principe maar één stel mee zou moeten nemen. Het voelt ook droger aan dan “uitgewrongen” wollen sokken die in natte koude omstandigheden toch nooit echt droog meer worden. Mijn plan is om komende seizoenen daar nog wat meer mee te gaan experimenteren.

Altijd benieuwd naar het verhaal van anderen als het gaat over de voeten en onderbenen

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Interessant artikel en experiment. Bleven je sokken zelf droog? Hoe gedragen de neopreensokken zich? Slijtage van zand en steentjes bv? Blaargevoeligheid?

Zelf heb ik nog niet veel, lang in dergelijke condities (koud – rand van vriestemperatuur en zeer nat) rondgelopen.

Voorlopig behelp ik me met sealskinz (soms om te stappen, soms alleen ‘in-kamp’) of met gore-texsokken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik had al wat ervaring in het lopen met natte voeten met temperaturen tegen het vriespunt door een combinatie van liners (om de huid te beschermen) en wollen sokken. Nu wilde ik gewoon eens ervaren wat het verschil was (in isolatie) met neopreen sokken. Ik liep dus door beekjes die hoger stonden dan de sokken hoog waren waardoor er water langs boven naar binnen liep. Zo’n neopreen sok omsluit, (als je de goede maat hebt genomen)  de voet met liner goed zodat er niet zoveel water in blijft staan en dan snel de temperatuur aanneemt van de voeten.(tegen het eind van de dag kleurde de binnenkant van de neopreen wit/volgens mij te wijten aan de pompwerking van de bewegende lucht gecombineerd met water, huidschilfers ed waarvoor een soort schuim werd gevormd). Zo’n neopreen sok is gestikt en ook gelijmd. De stiksels waren plaatselijk compleet weggeschuurd door de binnenkant van mijn trailrunner maar de lijm leek stand te houden. Een sok was nog waterdicht. Een sok had een schuurgat op de hiel en was niet meer waterdicht maar dat had te maken met feit dat de naad van die schoen was gebarsten en er steentjes mee naar binnen gingen omdat de getten daar hun werk niet konden doen. Geregeld schoen uit gespoeld maar het heeft niet geholpen. Op zich was dat lek geen probleem. Eenmaal een kamp gemaakt droeg ik ook wollen sokken met daarover gtx sokken en liet mijn neopreen drogen in de wind/als het niet regende. Gaat snel omdat een neopreen sok amper vocht opneemt.

Het geheel vond ik toch warmer dan wollen sokken maar dat had ook te maken met feit dat ik trailrunners droeg die de wind relatief goed blokkeerden en een neopreen is van zz winddicht zodat je ook geen last hebt van de windchill. Je moet wel in beweging blijven. Van blaren heb ik geen last gehad zowel door de liner er het feit dat zo’n neopreen verrassend glad is langs de binnenkant en geen plooien heeft.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ivo,
    Zou jij in de sneeuw (als je niet op de skis staat), nog altijd kiezen voor je systeem van liner/wollen sok of liner/neopreen, of zou je dan toch, zoals het artikel zegt, kiezen voor een waterdichte middelhoge schoen met getten?

Iedereen,
    *Zelf heb ik in de sneeuw al stukken gewandeld met dikkere sokken in de trailrunnners. De essentie is denk ik echt wel van in beweging te blijven. De vraag: wordt er bij het sneeuwschoenen evenveel mobiliteit (-> bloedcirculatie) gevraagd van de voeten? Ervaringen?
    * Ik heb hier op het forum ooit horen spreken over overschoenen voor trailrunners voor het sneeuwschoenen. Kent er iemand de juiste link naar het topic? Zijn er ondertussen nieuwe evoluties?
    * Wanneer ik zou kiezen voor het systeem met waterdichte mid schoenen + getten, ken ik voorlopig volgende merken in het segment trailrunners: the north face, merrell, la sportiva, salomon, altra,… Kennen jullie nog merken?

Alvast bedankt!

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Dat is aardig goed nagespeurd. Ik kan nog maar 1 merk toevoegen: Hoka One One.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik zou waarschijnlijk voor hogere schoenen gaan om de overgang met de getten wat solider te maken zodat de sneeuw met grotere zekerheid buiten zou blijven. Veel heeft echter te maken met de pasvorm van de getten. Ik ben de laatste tijd toch weer terug aan het twijfelen of ik toch niet een stel middenhoge “kunststof” schoenen aan zou schaffen met gtx voering omdat je dan toch nog een extra waterdichte laag hebt daar plastiek zakken, VBL sokken, gtx sokken  ed toch ook tere onderdelen blijven als het erop aan komt waterdicht te blijven. Ik gok ook dat dit soort schoenen iets sneller drogen dan een lap leer. Omdat ik als de dood ben voor falende stiksels dacht ik om een schoen te kopen zoals de roclite325 maar die blijkt toch ook niet erg duurzaam te zijn.

Ik kijk de kat nog wat uit de boom maar als iemand een lichte middenhoge schoen aan kan bevelen, hoor ik het graag .Voorlopig enkel tochten in mijn gedacht in de ardennen en omstreken deze winter zodat ik nog wat kan experimenteren met wat ik in huis heb. Een weekend foute keuze zal ik wel overleven..

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je al dan niet op sneeuwschoenen loopt om de voeten op temperatuur te houden. Ik kan echter maar terugblikken op een ervaring. https://ivovanmontfort.blogspot.be/2012/03/sneeuwschoenend-op-trailrunners.html

overboots topic: https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/overboots/

Als iemand deel twee en drie van volgende wil lezen moet hij hier maar een bericht achter laten. 10 jaar oud maar boeiend genoeg om te lezen

toon
    Bijdrager

Ik heb nu al een paar maanden de Roclite 305 in huis en vind het een super schoen. Toen ik op zoek ging naar een mid waterdichte schoen, ben ik direct gaan kijken op de site van Inov8. Ik zit hier mijn uiterste best te doen om die 325 opnieuw niét te vinden, maar het lukt me niet… Shame on me!
    Op basis van de 305 staat de 325 nu hoog op de kandidatenlijst. Met de 305 heb ik (naast lopen) ook de GR20 gedaan en mijn enigste punt van kritiek was, dat ie warm is. De tong van de schoen loopt aan de binnenkant rondom rond, zodat je een beetje al een sok in de schoen zelf hebt. Voor de pasvorm en het aantrekken van de veters is dat super. Maar in Corsica vroeg ik me wel al af hoe snel hij zou drogen moest hij nat worden, niet alleen door die extra stof, maar ook omdat de weg naar buiten voor water via de mesh geblokkeerd wordt door deze ‘sok’.
    De 305 en de 325 lijken mij zéér gelijkaardig. (uitgezonderd mid en GTX natuurlijk). Dus naar de winter toe, zou het tragere drogen inderdaad een rol kunnen spelen. Ik ga de binnenkant nog even moeten vergelijken met de tegenkandidaten. Momenteel zijn dat vooral de TNF Ultra Fastpack II en de Merrell Moab FST. Langs de andere kant: dat de ‘sok’ de schoenen warmer maakt is een pluspunt in de winter. En zullen alle WP schoenen moeilijker drogen. De waterafvoer zal nooit goed zijn.

Is er iemand met ervaring met de Roclite 325? Eventueel in winterse omstandigheden?

Zijn er mensen met ervaring met WP trailrunners in de sneeuw?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Toon,

Ik gebruik Roclite 325 GTX al einige jaren uitsluitend in de winter op sneeuwschoenen (oudere versie). Mijn setup op de voeten is als volgt:
    – dunne liner sok
    – vapor barrier sok (Exped VBL sock)
    – wollen sok (Smartwhool medium of heavy cushion)
    – roclite 325 GTX (oversized met een volle UK-maat)
    – uitgesneden zool uit 5mm evazote (steekt tussen de zool van de schoen en de overboots)
    – neopreen overboots (Sealskinz voor het mountainbiken)
    – ultralight getten (Green Hermit Ultralight running gaiters)

Deze combo is voor mezelf bij inactiviteit alvast warm genoeg tot ongeveer -15°c. Ga je naar koudere omstandigheden dan zou ik je aanraden om een winterspecifieke schoen met extra isolatie te nemen zoals een Salomon Kaïpo mid of Merrell Capra enz. Voor een trailrunner in de sneeuw zou ik trouwens altijd een goretex versie nemen, ongeacht of je nu VBL-sokken draagt of niet.

Neopreen overboots (geen goretex overboots!) vind je in de betere fietswinkels terug en bijvoorbeeld in de mountainbike afdeling bij AS Adventure. Ikzelf ben tevreden over de Sealskinz. Je moet wel met je schoen naar de winkel en proberen te passen welke maat je over je schoen krijgt getrokken. Trailrunners vallen groter uit dan mountainbikeschoenen. Probeer een overboot te nemen die onderaan het meest gesloten is (sommigen hebben haast geen zool en zijn daardoor niet zo geschikt). Ze hebben immers allemaal een groot gat voor het kliksysteem. Aanvankelijk had ik mijn overboots onderaan dicht genaaid met extra stof en bij de eerste tocht hield dat niet. Echter bleek dit op mijn sneeuwschoenen geen probleem te zijn vermits er tijdens het sneeuwschoenen geen sneeuw doorheen het gat blijkt naar binnen te willen kruipen (dit kan misschien wel afhankelijk zijn van het type sneeuwschoen dat je gebruikt). De evazote zool gebruik ik trouwens niet altijd, maar het maakt wel een verschil onder -10°c. Ik denk eraan om eventueel de overboots onderaan toch weer dicht te maken, maar dit keer met 1.5mm neopreen wat ik er dan langs binnen in aan vast lijm.

Voordeel van de overboots in combinatie met VBL sokken is dat de trailrunners zowel vanbinnen als langs de buitenkant droog blijven. Ook bij temperaturen rond het vriespunt overdag kan je ze nog lang droog houden. Daardoor hoef je minder rekening te houden met mogelijk bevriezing van je schoenen ’s nachts.

Als er technische passages zijn waar de sneeuwschoenen uit gaan, dan draag ik microspikes op de overboots en daarmee heb ik voldoende grip zolang het terrein niet te verijsd en te steil wordt (alsdan zijn buigbare stijgijzers nodig).

De getten draag ik zelfs niet altijd op de sneeuwschoenen. Enkel in diepsneeuw worden ze echt nuttig. Ook in de winter geen nood aan de veel te zware klassieke getten trouwens.

toon
    Bijdrager

Kwestie van een context te creëren. Ik ben ingeschreven voor de cursus zelfstandig sneeuwschoenwandelaar en ga uiteindelijk met Debbie op bivakstage in de Pyreneeën eind februari/begin maart.

Het blijft toch wel wat zoeken… In alle artikels en reacties wordt er over zoveel verschillende sokken gesproken…
    1. De liner. Basislaagje
    2. Drie verschillende waterdichte sokken:
    * Ademend, bv Sealkinz of Goretex.
    * Niet-ademend, de zogenaamde VBL laag
    * Neopreen. Daarvan weet ik niet of het ademend is. Veel zal het niet zijn, vermoed ik.
    3. Wollen sokken (met een percentage synthetisch voor makkelijker te drogen)
    En hiermee wordt dan naar believen gecombineerd.
    Juist?
    Zijn er mensen die gewichten hebben van al die lagen? Ik zie dat de Salomon Kaïpo mid waar Joery naar verwijst 540gr weegt. (Pak nu nog 600 tegen dat hij thuis op de weegschaal staat).

Een paar vragen.

Hebben jullie nooit last van wrijving/blijnen door al die verschillende lagen over elkaar aan te doen? Wanneer ik naar de VBLsokken kijk die Joery gebruikt, lijken ze me heel glad, zeker tussen twee andere lagen sok. Hebben jullie nooit het gevoel dat je grip verliest omdat de lagen onderling schuiven? Ivo… Waarom een liner en een wollen sok? Waarom niet een dikkere sok?

Is een Goretex in een trailrunner toch niet hetzelfde als in een strammere botin? In de tijd van de botinnen was ik toch wel altijd verbaasd over de waterdichtheid. Zeker als ze nieuw waren. Werkt GT even goed in een flexibelere trailrunner? Is de duurzaamheid van de GTlaag vergelijkbaar? Wat zal het eerste verslijten? De zool? Het bovenwerk? Of de GTlaag?

Joery, -15° bij inactiviteit is al wel wat. Welke laag zou je als eerste weglaten indien het warmer is? DE VBL laag of de overboots? Gebruik je de VBLlaag vooral om je schoenen aan de binnenkant droog te houden of voor de temperatuur? Gebruik je overboots om de buitenkant van je schoenen tot aan de GTlaag droog te houden? Ik kan me voorstellen dat bv de mesh sneeuw/water opneemt, dat dan gaat bevriezen.
    Krijg jij je 325’s gedroogd onderweg als ze dan toch nat zouden geworden zijn?

Danku!

Dzjow
    Moderator

Toon,

Ik ga nu even over kledij praten. Met de sokken en schoenen aan je voeten gaat alles analoog op.

Wil je het in de winter zo warm mogelijk houden met de kledij die je bij hebt, dan is het cruciaal dat je het isolerend vermogen van je kledij zo optimaal mogelijk houdt. Dat doe je door 2 zaken:
    – Je winddicht te kleden. De buitenste laag die je draagt moet dus zo veel mogelijk winddicht zijn.
    – Je kledij zo droog mogelijk houden. Vocht in je kledij vermindert drastisch het isolerend vermogen, wat je vooral tijdens een pauze gaat voelen als je lichaam minder warmte produceert en het vocht in je kledij lichaamswarmte gaat onttrekken en je begint te rillen (soms zelfs nog met donsjas bij aangetrokken in mijn geval). Dat vocht kan van twee kanten komen, van binnenuit als zweet van je lichaam of van buitenaf afkomstig van de weerselementen. Het zweten kan je beperken door er nauwlettend op te letten dat je geen te overmatige inspanningen doet, maar in de praktijk blijkt dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

Je buitenste laag moet dus waterdicht en winddicht zijn, maar dat lichaamsvocht moet ook naar buiten kunnen, dus die laag moet ook nog eens ademen. Een jas met goretex is dus een oplossing of een specifiek waterafstotende en ademende winterjas (vb Fjallraven). Echter adement die goretex jas in de praktijk vaak niet voldoende met alle gevolgen vandien of is die specifieke winterjas niet waterdicht genoeg wat problemen oplevert bij temperaturen rond of dichter bij het vriespunt.

Kortom, je isolerende kledij volledig droog houden in de winter is op deze manier een utopie.

Om dit op te lossen dragen sommige mensen een vapor barrier laag (VBL) dicht tegen het lichaam. Deze VBL is waterdicht en winddicht. Zweet van je lichaam kan zo niet meer in je kledij dringen waardoor die optimaal blijft isoleren, op voorwaarde dat je buitenste laag optimaal waterdicht en winddicht is. Merk hierbij op dat het ademend vermogen van die buitenste laag nu niet meer cruciaal is, want er hoeft geen vocht meer naar buiten afgevoerd te worden.

Waarom nu dat liner laagje onder de VBL? Een VBL direct op de huid dragen voelt onaangenaam en plakkerig aan en is wellicht ook niet zo gezond. Met een dunne liner die welliswaar erg vochtig zal worden, is dit echter aangenamer. Sommige mensen omschrijven het gevoel als een serre-effect. Ikzelf vind het een aangenaam gevoel, maar anderen kunnen er soms moeilijk aan wennen en verkiezen daarom geen VBL te dragen. Op de voeten echter voel je dit serre-effect eigenlijk niet in tegenstelling tot vooral je bovenlichaam.

Vertaal dit verhaal nu naar de voeten. Zonder VBL-sok dringt zweetvocht in je sokken en de isolatie van je schoen (en eventueel zelfs het leder/textiel van je schoen). ’s Nachts bevriest dat vocht als je hier geen maatregelen tegen treft. Je schoen vriest hard en ’s ochtends krijg je ze moeilijk aangetrokken en heb je meteen koude voeten want die moeten je schoen eerst van binnen uit nog eens ontdooien. Je sokken kan je ’s nachts in je slaapzak drogen, of over een warme fles water trekken. Sommige mensen nemen hun schoenen zelfs mee in een plastieken zak in hun slaapzak ’s nachts om te voorkomen dat ze bevriezen. Dit zijn allemaal euvels die je allemaal kunt vermijden door al een simpele VBL-sok te dragen.

Waar je dan enkel nog rekening mee moet houden is de schoen van buitenaf droog houden. Bij strenge vorst is dat meestal geen probleem, maar bij temperaturen dichter bij het vriespunt en vooral als de zon nog eens schijnt wordt de buitenkant van de schoen toch nat. Je moet je schoenen daarom goed behandelen voor een wintertrekking. Leder of het textiel moet een goede waterafstotende behandeling krijgen voor elke wintertrekking. Is je schoen niet optimaal waterafstotend dan riskeer je weer hetzelfde probleem te krijgen met vocht dat in de schoen dringt en daar ’s nachts gaat bevriezen.

Dan met trailrunners de sneeuw in gaan is natuurlijk een keuze die je zelf maakt. Trailrunners waterafstotend maken zoals bij een specifieke winterschoen is moeilijker. Daarnaast heb je nog extra isolatie nodig. Vandaar ga je die neopreen overboots over de trailrunners dragen. Neopreen is winddicht, waterdicht, ademd niet en is op zichzelf nog eens isolerend (welliswaar minder dan een wollen sok bij dezelfde dikte). Merk dus op dat je neopreen overboots best niet draagt zonder VBL-sokken want ze ademen niet! Door neopreen over je trailrunners te dragen elimineer je dus het risico dat ze van buitenaf nat worden. Vandaar dat je best het gat in mountainbike neopreen overboots dicht lijmt met een bijkomende lap neopreen.

Waarom met deze combinatie toch goretex in de trailrunners? Het kan gebeuren dat ik de neopreen overboots niet draag als het warmer is of rond de tent. Alsdan wil je dat je schoen nog altijd winddicht en waterdicht blijft.

Om op de rest van de vragen te antwoorden.

Hebben jullie nooit last van wrijving/blijnen door al die verschillende lagen over elkaar aan te doen?
    Met de Exped VBL-sokken helemaal niet. Lang geleden gebruikte ik echter pastieken diepvrieszakjes als VBL sokken en die gleden langzaam af. Diepvrieszakjes zijn goed om het eens te proberen, maar met een echte VBL-sok ben je nog altijd beter af.

Werkt GT even goed in een flexibelere trailrunner? Is de duurzaamheid van de GTlaag vergelijkbaar? Wat zal het eerste verslijten? De zool? Het bovenwerk? Of de GTlaag?
    De goretex zal in elke schoen na verloop van tijd lek slaan. Of dit bij trailrunners sneller het geval is dan bij stijvere schoenen zou kunnen, maar ik heb daar zelf nog geen duidelijk bewijs van gezien. Ik gebruik mijn Roclite 325’s nauwelijks buiten het sneeuwschoenen, speciaal om hem zo lang mogelijk te laten meegaan. De zool verslijt daarbij dan ook vrijwel niet, bovenwerk laat nog geen duidelijke slijtage zien. Ga je de schoen ook buiten de winter gebruiken dan zal dat iets helemaal anders zijn. Het is en blijven trailrunners. Voorts als de goretex lek slaat is dat nog geen ramp in sneeuw.

Joery, -15° bij inactiviteit is al wel wat. Welke laag zou je als eerste weglaten indien het warmer is?
    De evazote zool en dan de neopreen overboots en that’s it.

Krijg jij je 325’s gedroogd onderweg als ze dan toch nat zouden geworden zijn?
    Wel, geloof het dus of niet maar ik heb dat probleem met deze setup nog nooit gehad. Dat is nu eenmaal het doel van deze hele strategie hé. Weg met al dat gesukkel van enkele paragrafen hierboven beschreven. Wil je serieus gaan wintertrekken, dan is zo’n onnozel VBL-sok gewoon een must! Behandel je schoenen daarbuiten goed voor elke tocht zodat ze goed waterafstotend blijven en je bent gesteld. Kies je echter voor trailrunners, zoek dan nog een neopreen overboot en je bent evenzeer gesteld.

toon
    Bijdrager

Joery,
    Danku voor de uitgebreide uitleg!

Hoe de schoenen van binnen droog te houden is nu duidelijk. Op basis van de eigenschappen van neopreen, zou ik denken dat het dus ook kan dienen als een VBL laag in de schoen? Een beetje zoals Ivo het deed (totdat hij in de rivier gaan staan)? Zou je de VBL laag + wollen sok kunnen vervangen door één neopreen sok? Wat denk jij? Gewoon maar om mijn opties te kennen…

Wat betreft het droog houden van trailrunners van buitenaf. Los van de isolerende werking van de neoprene overboots, dienen ze om vocht buiten te houden. Ik herhaal misschien mijn vraag, maar is dit dan echt enkel om de buitenste lagen tot aan de GTX laag ook droog te houden en zo een deelse bevriezing ’s nachts te vermijden?

Welk product gebruik je om je GTX trailrunners waterdicht te houden?

Is de constructie van de 325 binnenin gelijkaardig zoals ik die van de 305 beschreef? Dat de tong doorloopt tot aan de zool als een soort sok?

Zijn er nog mensen met ervaring van een vbl laag aan de voeten?

Danku!

nordschleife
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Het is niet helemaal vergelijkbaar maar tijdens het canyonen loop ik ook de hele dag in neopreen sokken en vind het best comfortabel lopen.

Hier zijn de afstanden natuurlijk wel korter en zijn ze een groot deel van de dag nat, maar ook tijdens een lange inloop zijn ze prettig.

Ik denk dat ze best eens het uitproberen waard zijn.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb het programma van de stage eens bekeken. Het aantal dagen dat je in een niet verwarmde ruimte slaapt zijn beperkt, dan zal het wel meevallen -nu herhaal ik iets wat ik al een paar keer heb gezegd- ik ben geen voorstander van het drogen van gerief in een slaapzak omdat bij een krappe isolatiewaarde je nog sneller in de problemen komt door het vochtig worden/bevriezen van de isolatie. Als je van plan bent om met trailrunners te gaan moet je even eens informeren bij de organisatie of je geregeld steile hellingen moet dwarsen met de sneeuwschoenen omdat je dan een minder stabiele verbinding hebt met het plateau waar je de schoenen in fixeert dan wanneer je meer klassieke bergschoenen gebruikt(al is het niet onoverkomelijk maar het voelt wat minder veilig aan)

Het verhaal van de liner gecombineerd met een dikke wollen sok: als de wollen sok droog kan blijven is dat minder nodig maar wanneer je dikke sokken nat worden (bij bv een doorwading) dan beginnen die te schuren waardoor je sneller blaren krijgt. Een liner als eerste laag is veel zachter en dient als buffer.

Een neopreen is inderdaad ook een vbl en ik heb het idee dat die op langere termijn misschien zelfs duurzamer zou kunnen zijn (lees zo weinig mogelijk damp doorlatend) dan de klassieke VBL sokken die uit 70D  PU coated nylon bestaat. Eigenlijk is dat gewoon wat steviger tent grondzeil.

Het is niet de bedoeling dat je dergelijke trailrunners die voor een deel uit gaas bestaan gaat behandelen met produkten om ze waterdicht te maken. Dat gaat nooit lukken. Getten en neopreen oversock zijn de buffers bij vriestemperaturen. Bij temperaturen tijdelijk boven nul en regen ipv sneeuw is het geen pretje om je tocht verder te zetten. Kan je volgens mij beter een rustdag nemen tot het terug begint te vriezen. Geraken de schoenen toch bevroren dan heb ik toch liever lichte schoenen om te ontdooien dan zwaardere leren schoenen. Ze geraken ook iets sneller op temperatuur.

Dzjow
    Moderator

Zou je de VBL laag + wollen sok kunnen vervangen door één neopreen sok?
    Dat zou je zeker kunnen doen, maar een wollen sok zal steeds warmer zijn dan een even dikke neopreen sok. Vandaar zou ik voor de wollen sok met VBL kiezen.

Is de constructie van de 325 binnenin gelijkaardig zoals ik die van de 305 beschreef? Dat de tong doorloopt tot aan de zool als een soort sok?
    Als ik mijn Roclite 325 vergelijk met mijn nieuw paar 305’s dan ziet dat er erg gelijkaardig uit, dus vermoed ik dat het in de laatste versie van de 325 wel hetzelfde zal zijn.

Toon vroeg nog achter gewichten. Mijn setup nog eens op de weegschaal gelegd.
    Bridgedale Coolmax liner: 30g
    Exped VBL-sokken: 45g
    Smartwhool Medium cushion: 108g
    Inov8 Roclite 325 GTX UK10: 874g
    Evazote zooltjes: 9g
    Sealskinz neopreen overshoes: 187g

Je ziet dus dat zulke trailrunnerssetup voor de winter niet zwaarder uitvalt dan winterschoenen of BC/C-bergschoenen, integendeel.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik sluit me aan bij Joery.

Voor een wintertocht zou ik er zelf ook nooit aan denken om neopreen te gebruiken als gecombineerde vlb/isoleer sok. Volgens mijn huidige inzichten zou ik ze alleen toepassen bij temperaturen rond het vriespunt waar je door nattigheid loopt en je er bewust voor kiest dat de schoenen vol mogen lopen. Het neemt niet weg dat je in de winter zou kunnen experimenteren met de dunnere neopreen sokken onder een wollen sok om zo een “semi” vbl laag te creëren.(omdat de dunnere sokken vermoedelijk niet verlijmd zijn en enkel gestikt, zijn ze op de naden waterdoorlatend en kan langs daar ook damp naar buiten/iets wat je ook gaat hebben wanneer van de vbl sok de pu coating begint te verslijten op schuurplaatsen/maar het resultaat zal altijd gunstiger zijn dan wanneer je niets doet). Bij mijn laatste wintertocht had ik zelfs de vbl dubbel uitgevoerd door zowel een plastiek zak en een pu gecoate nylon samen te gebruiken (maar dat was eerder uit veiligheid en om de duurzaamheid van beiden te evalueren)

(je zal, afhankelijk van de maat, snel moeten zijn wil je nog een roclite325 gtx te pakken willen krijgen. Ik zie er nog maar een in UK14/mijn maat. Ik ga ervan uit dat deze alweer uit produktie gaan en er weer iets gaat veranderen/al is het van kleur. Zo zie ik dat de roclite315 na tijdje afwezig, alweer op het toneel verschijnt. In wat hij verschilt van een 305 heb ik nog niet uitgezocht)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.