HOME FORUM Stel jezelf voor Arnoud

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hallo,

Ik ben Arnoud en wil al jaren een meerdaagse tocht maken. Tot nu toe heb ik alleen ervaring in (fantastische) eendagstochten, zoals bijvoorbeeld Glen Coe in Schotland, Cadair Idris in Wales en de Sentier des Roches in de Vogezen om er een paar te noemen.

Mijn voorkeur gaat dan ook (zoals je ziet) uit naar heuvel/bergachtig terrein (eventueel klettersteig waarbij je niet hoeft te zekeren zoals Sentier des Roches). De eerste echte LAW die op het lijstje staat is de West-Highland Way, waarbij aangetekend moet worden dat er binnenkort een kleine geboren wordt, dus ook dit soort pagina’s https://forum.hikingadvisor.be/trekking-met-kinderen/ hebben m’n interesse.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Arnoud,

Na de facebookgroep heb je ook de weg naar ons forum ontdekt. Heel erg welkom! We helpen je graag verder met al je vragen. En uiteraard proficiat met het aankomende vaderschap!

Eventjes de puntjes op de ‘i’ zetten, de Sentier des Roches noem ik een beveiligde wandelroute. Daar heb je gewoon wat tredzekerheid nodig en moet je uiteraard voorzichtig zijn. Een klettersteig of via ferrata is van een ander kaliber, dit ligt tussen wandelen en rotsklimmen. De ene klettersteig is de andere niet qua moeilijkheidsgraad, maar ik raad aan om altijd aangepaste veiligheidsuitrusting (via ferrata-set + zitgordel + helm) te gebruiken. Ik wou dit gewoon even duidelijk maken voor alle meelezende wandelaars die hiermee geen ervaring hebben. 😉

Groetjes,

Debbie

Arnoud
    Deelnemer

Hallo Debbie,

Ja, dat klopt. Ik had je post op fb gelezen, vandaar…

En bedankt voor het welkom en de felicitaties. Nog anderhalve maand, dus dat schiet lekker op.

Ook bedankt voor de puntjes op de i. Ik ben hier theoretisch als in de praktijk nog niet heel erg thuis in. Misschien is het vanuit dat oogpunt dus misschien wel wijs om eens een cursus klettersteig te volgen.

Je noemt de Sentier des Roches trouwens een beveiligde wandelroute; weet je toevallig meer van dat soort routes?

Groeten, Arnoud.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Arnoud, geen probleem.

De wereld ligt vol met beveiligde wandelroutes. Sommige routes zijn trouwens even technisch maar niet beveiligd. Staar je daar niet op blind. Doe gewoon stap voor stap ervaring op. Kies in het begin voor wat eenvoudigere routes en ga pas na verloop van tijd voor wat meer uitdaging. De Alpen, zeker Zwitserland en Oostenrijk, zijn een goeie speeltuin voor mensen die voor het eerst het hooggebergte opzoeken. Daar zijn de routes aangeduid met kleuren in functie van moeilijkheidsgraad, en zijn moeilijkere passages vaak beveiligd.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ha Arnoud, aangenaam, en ook namens mij welkom!

Ik had graag wat meer duidelijkheid van Debbie;
    Een beveiligde route, wat mag ik daaronder verstaan? is het daar de bedoeling je te zekeren met een klimgordel of gewoon met de hand een kabel vasthouden? En nu we toch bezig zijn, via ferrata, is het verantwoord om dat solo te doen?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Wat ik een ‘beveiligde route’ noem, is een wandelweg waar een extra touw of ketting hangt. Geen extra uitrusting nodig dus. Maar zoals gezegd zijn er tal van routes die niet beveiligd zijn, maar daarom niet minder gevaarlijk.

Hoe hoger de techniciteit van je route en hoe minder ervaring je hebt, hoe meer het solo op stap gaan risico’s inhoudt. Via ferrata’s heb je er van alle moeilijkheidsgraden. Bij routes waarvan je de moeilijkheidsgraad niet kan inschatten of waarvan je weet dat ze dichtbij je limieten zitten, zou ik nooit alleen op stap gaan.

Arnoud
    Deelnemer

Hallo Sven, aangenaam en bedankt!

@ Debbie: Bij routes waarvan je de moeilijkheidsgraad niet kan inschatten of waarvan je weet dat ze dichtbij je limieten zitten, zou ik nooit alleen op stap gaan.” Hier kan ik me helemaal in vinden. Met eendagstochten heb ik overigens gemerkt dat de moeilijkheidsgraad in een boekje en de daadwerkelijke moeilijkheidsgraad in de praktijk nogal van elkaar verschillen; in de praktijk zijn ze namelijk vaak makkelijker (zo was de Sierra de Bernia (PR-CV7) in Spanje aangeduid als zijnde een track voor professionele hikers die niet voor kinderen geschikt is. Dit bleek echter totaal niet het geval, al was het wel uitdagend, dat wel). Wat is jouw ervaring daarin wat betreft via ferrata en klettersteig?

En wat betreft beveiligde routes: hoe zoek je daarnaar bv op internet op bij De Zwerver zonder dat je bij een klettersteig uitkomt? Is dat bijvoorbeeld de officële benaming, beveiligde route?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Arnoud,

om ervoor te zorgen dat de vlag de lading blijft dekken,
    ik begrijp je entoesiasme,
    moet je misschien een nieuw bericht aanmaken in een andere “galerij” met al je vragen.
    Los daarvan, welkom “hoe meer zielen, hoe meer vreugd”

Debbie
    Sleutelbeheerder

Tja, ’t was inderdaad niet ideaal om hierop verder te gaan, maar bon, we zijn nu bezig. Ik noteer op onze planning van websiteartikels voor dit najaar een uitgebreide uitleg rond moeilijkheidsgraden van wandelroutes (en waaruit je dat kan afleiden) + verschil met klettersteig/via ferrata. Er bestaat géén internationale classificatie van moeilijkheidsgraden van wandelroutes dus vergelijken is erg moeilijk, maar op basis van de kaart, het terrein, een wandelgids, foto’s kan je vaak wel inschatten hoe zwaar een parcours is. Daarom niet altijd erg concreet maar toch indicatief.

Een beveiligde route is een héél generieke term, en zinloos om dat als trefwoord te zoeken op google. Als je wilt zoeken naar klettersteigs, gebruik je die term.

Laat ons het daarbij houden. 🙂

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.