HOME FORUM Stel jezelf voor annengeert (base camp en OSM)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

We wandelen veel (meestal in België of op Europese bestemmingen tijdens verlof) en tijd terug Garmin aangeschaft die frequent wordt gebruikt. Deze zomer zijn we in Zuid-Afrika.

Heb enkele OSM deelkaarten van Zuid-Afrika gedownload en kunnen installeren in Base Camp. Toen opgemerkt dat ik paar deelkaarten te weinig had. Dus grote gebied geselecteerd en terug dezelfde procedure doorlopen. In Base Camp zie ik de omtrek van het volledige gebied, maar geen kaartgegevens van de bijkomende gedownloade deelkaarten. Weet iemand hier raad mee ?

Nog bijkomende vraag. Via Base Camp kan ik blijkbaar geen routes aanmaken voor de geïnstalleerde OSM kaart. Klopt dit en zijn er andere programma’s ?

alvast bedankt,

KristienN
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Dag Ann en Geert,

Veel plezier met het voorbereiden van jullie trip naar Zuid-Afrika en klaarmaken van jullie GPS. Ik ben al meerder malen in Zuid-Afrika geweest en voorig jaar ook Open street map kaart op Garmin GPS geplaats. Dit is me prima gelukt.

Helaas nog niet zo heel veel gewandeld ginder, vorig jaar enkel enkele dagwandelingen in de buurt van Johannesburg samen met een lokale vriendin.

Welke site gebruiken jullie, ik gebruik de volgende, http://garmin.openstreetmap.nl/

Gemakkelijkste is waarschijnlijk om alle delen van Zuid-Afrika die jullie nodig hebben samen te selecteren en dan opnieuw in te stellen en dan opladen in GPS.

Ivm net de hele kaart zien, Open street map is een open source project gemaakt door vrijwillegers, niet in alle gebieden van de wereld zijn er mensen mee bezig, dus het kan zijn dat het gebied dat jullie interesseert niet zo gedetailleerd beschikbaar is, meestal zie je wel iets van grote wegen op de kaart, maar soms geen echte wandelwegen.

Ik weet niet hoe je een route wil maken, maar een track kan altijd, om een route te maken moet je zorgen dat je de routable kaart download (als er maar weinig wegen opstaan, zal dit ook niet zo bruikbaar zijn)

Ik gebruik altijd wikiloc om bestaande tracks te zoeken (ook voor Zuid-Afrika staan er op deze site).

Ik hooop jullie hiermee wat verder geholpen te hebben, als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel

Gr

Kristien

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Hoi,

Als je geen routes kan aanmaken is je kaart mogelijks niet routeerbaar.

hier kan je routeerbare kaarten vinden voor afrika, waaronder eentje voor zuidafrika.

https://openmtbmap.org/download/odbl/

naar beneden scrollen

Countourlijnen als een apparte kaart installeren.

succes

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

effe off-topic; die contourlijnen heb ik ook al wel zien staan bij installaties.  Wat is het nut daarvan precies?  En waarom best apart installeren?

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Contourlines zijn apparte “kaarten” met enkel hoogtelijnen, in feite een layer die enkel de hoogtelijnen bevatten.

Sommige sites publiceren x.img kaarten met hoogtelijnen, andere sites de kaart & een apparte kaart met de hoogtelijnen.

Waar is dat goed voor?  Als je een apparte kaart hebt met enkel de hoogte lijnen kan je deze naar eigen voorkeur of situatie in en uitschakelen. Zonder de hoogtelijnen zal een kaart in bepaalde situaties een pak leesbaarder zijn op je toestel. Soms wil je wel de hoogte lijnen om te weten wat er op je afkomt.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

heel handig om weten, merci Luc (denk ik toch?)!!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.