HOME FORUM Materiaal en techniek Anfibio droogpak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Heeft iemand ervaring met het Anfibio Packsuit? Joery in ieder geval zo te lezen.

Latex of neopreen nek seal?
    En vaste latex sokken aan het pak of losse sokken?
    Ook toevallig iemand op maat laten maken? Kost maar ‚ā¨45,- extra.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Ik heb momenteel een beperkte ‘ervaring’.

Omdat ik niet echt iets strak rond mijn hals kan verdragen, heb ik voor de neopreennek gekozen.

Ik heb er geen vaste sokken aan. Ben nog een beetje aan het uitzoeken, wat de beste combinatie is aan de voeten. Dit weekend eens gewoon in sealskinz en oude trailrunners geprobeerd. Dat beviel me wel.

Omdat mijn maat niet echt bij de standaardmaten stond, heb ik het pak dan maar op maat laten maken. Het zit goed.

Nu zou ik nog eens met pak aan in het sop moeten springen om het volledig te testen ūüôā

LFone
    Bijdrager

Geen vaste sokken lijkt me wel het meest flexibel aangezien ze ook losse latex sokken hebben. Heb ook al neopreen sokken in trailrunners gebruikt en dat beviel prima.

Ben ook wel vrij zeker dat een ‘maatpak’ voor mijn postuur de beste optie is.

Alleen nog de nek seal. Kun je binnenkort niet even een rondje zwemmen en de waterdichtheid testen? ūüėČ

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Latex of neopreen nek seal?

Ik heb het anfibio drysuit met neopreen neksluiting. Onder water komt er geen water binnen als je je hoofd niet te fel beweegt. Draai je je hoofd onder water 90¬į (wat je normaal nooit zult doen) dan kunnen er wel wat druppels naar binnen lekken. Neopreen is standaard perfect en veruit het meest comfortabel.

Je kiest voor een latex neksluiting als je een pure wildwaterfanaat bent en niet vies bent van toestanden waar je meer ligt te spartelen in het water dan dat je overeind blijft met je packraft. Kortom als je ten allen tijde droog moet blijven. Je moet er wel het beklemmend strotgevoel rond je nek bijnemen. Ga je eerder focussen op lange tourtochten, dan denk ik dat je spijt zult krijgen als je kiest voor de oncomfortabele latex neksluiting.

En vaste latex sokken aan het pak of losse sokken?

Ik heb losse latex sokken en hou wel van de flexibiliteit omdat ik ook nog voor neopreen of goretex sokken kan kiezen naargelang de omstandigheden. Toch vind ik persoonlijk vaste latex sokken ook geen slechte keuze. Al redelijke afstanden gewandeld in de latex sokken waaruit ik moet afleiden dat deze best wel erg duurzaam zijn. Dus ik veronderstel dat vaste latex sokken aan het drysuit best wel lang meegaan ondanks dat er wordt gesteld dat dit een minder duurzame oplossing zou zijn.

Ook toevallig iemand op maat laten maken? Kost maar ‚ā¨45,- extra.

Zolang je geen afwijkende lichaamsbouw hebt lijkt me dit niet nodig.

LFone
    Bijdrager

Neopreen neksluiting klinkt dan inderdaad als de beste optie.

Ook nog even contact gehad met Sven van packrafting-store; hij geeft aan dat vaste latex sokken een stuk comfortabeler zijn en bij hem al twee jaar mee gaan met intensief gebruik.

Net een nieuwe peddel besteld en 30 m lijn om twee werplijnen van te maken. Binnenkort gaan we een definitieve keuze maken over de droogpakken… bedankt voor de info!

PeterC
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

mijn pak is juist  toegekomen.  ziet er  goed   uit  .  enkel over de  waterdichtheid  van de  neopreen nekseal maak ik me  wat  zorgen .  De neopreen zit   vrij los  rond  de nek. Als  ik wat  lucht in het pak steek. En  mijn hoofd  en klein beetje  naar  boven of  onder  knik en wat lichte druk op het  pak  zet dan blaast  de lucht  er   meestal vlotjes  uit. Te  dunne  nek voor  de standaard  kol?

neopreen is  ongetwijfeld  comfortabelder bij het  varen  maar  wat  dit  gaat  geven als  je kopje  onder  gaat  ????

zal¬† ik eens¬† moeten proberen….

Heeft  iemand   tips  om  de afdichting   te verbeteren ?

aftapen lijkt¬† me¬† niet¬† handig¬† .¬†¬† extra¬† elastiek … ???de¬† afklemming mag¬† ook niet te¬† smal¬† zijn.¬† latex nekseal

er over : ).¬†¬† het onderste¬† van¬† latex wegwerp schilder handschoenen af¬† geknipt¬†. dat¬† scheurt. …..

Dzjow
    Moderator

Dat de lucht via je nek ontsnapt is normaal, maar normaal zou er geen water via de neopreen nekseal naar binnen mogen lekken zolang je je hoofd stil houdt onder water. Indien dat wel het geval is, is de neksluiting te ruim.

Nadat ik nu recenter al meerdere personen hun drysuit met neopreen nekseal van packrafting-store heb gezien, lijkt het mij erop dat ze de omtrek van de neksluiting wat hebben vergroot sinds dit jaar ten opzichte van daarvoor waardoor die voor veel mensen nu te ruim is. Reclameren bij packrafting-store zou ik zeggen en vragen of je het pak mag terugsturen in ruil voor een nieuw met nauwere neksluiting. Zolang niemand klaagt zal men de standaard maat van de nekseal zo ruim laten denk ik.

PeterC
    Bijdrager

Ha. Wie klaagt er nog van een te grote neksluiting ?

Jouri. ¬†Als je de kol plat duwt, ¬†hoeveel cm meet je kol opening zonder te rekken ? Ze zeggen dat de meeste klanten tevreden zijn. Ze gaven wat tips. En stellen voor om er gewoon een gebruikstest ¬†mee te doen en te gaan varen. Als je er niet invalt of springt ¬†zal het natuurlijk droog blijven. Maar van een droogpak verwacht ik wel wat meer. En als die test op een trip tegenvalt ben Je wel GOED Gezjost. ¬†. ¬† Ik zal eerst eens de badkuip trotseren ¬†voor een snelle gecontroleerde test. ūüôā

Als ik niet tevreden ben stellen ze voor tegen servicekosten een latex dichtging te laten plaatsen….Dat zullen we nog wel zien. …. wordt ¬†vervolgd.

Dzjow
    Moderator

Peter, als je komend weekend meekomt naar de Canche kan je je drysuit eens met dat van mezelf en met dat van Fred en Charissa vergelijken. Vooral Fred heeft ook problemen met een te brede neopreen neksluiting.

De neksluiting meet bij mij zonder rek vrijwel 14cm, dus een omtrek van 28cm. Als ik een lint rond mijn nek wikkel meet ik een kleinste omtrek van 33cm. Dus er zit wel beetje rek op bij mij. Denk dat je er ook mee rekening moet houden dat je neksluiting nog wat kan uitrekken met het eerste gebruik. Bij mij zit die duidelijk soepeler dan de eerste keren.

Kunt ge eens nakijken wie van ons den dikste nek heeft. ūüėõ

PeterC
    Bijdrager

Oei.¬†ja¬† lap. ¬†ik zit¬† met ne¬† nek van¬† 38 ūüôā

de kol zal inderdaad iets  groter  zijn .  30.

ik heb¬† de onderdompeltest¬† gedaan.¬† verbluffend¬†¬† hoeveel lucht er in dat¬† pak achterblijft¬† nadat je¬† er¬† alles¬† hebt¬† uitgeperst.¬†¬†¬† je¬† blijft hoedanook drijven….. bij¬† korte¬† onderdompeling en gewoon drijven had ik een minieme¬† insijpeling in de¬† nek. Niet¬† problematisch.

bij verder lucht uitduwen¬† al drijvende/ om ¬†keren/ hoofd¬†¬† knikken in verschillende richtingen¬† en¬† langer¬† drijven => waren er¬† verschillende vochtplekken¬† zichtbaar¬† op mijn¬† T shirt en waren mijn kleren¬† gewoon duidelijk klam¬†of¬† zeg¬† maar ¬†nat. ¬†niet¬† om in koude¬† omstandigheden ver mee¬† te stappen. ¬†Dus¬† ja??? het zal wel¬† comfortabeler zijn dan latex¬† maar¬† je moet duidelijk¬†niet¬† al te¬† lang zot mee¬† gaan doen… . heeft er iemand¬† een pak met latex¬† kraag?¬†¬† Ik zou er¬† mijn¬†¬†kop¬†wel eens¬† willen¬† doorsteken . eens¬† zien hoe¬† dat¬† voelt.¬† Mocht¬† er¬† iemand¬† interesse¬† hebben in het 3¬† laags¬† pak,¬†¬† zwart, M , latex¬† cuffs¬† en¬† neopreen nek……. ik weet nog¬† niet¬†goed wat ik er¬† wil mee¬† doen(zo laten/smallere neopreen kol vragen¬† of¬†¬† zien¬† voor¬† latex kol. ¬†) maar in geval van interesse¬†laat het in ieder¬†geval zeker¬† weten. groeten pe

PeterC
    Bijdrager

In deze duikwinkel in gent  kunnen ze de  neopreen dichting  verkleinen

http://www.bubbleanddive.com/nl/contact

En moet je¬† die prijzen zien¬† van die latexsokken . ik betaald e 40 euro bij de packraftstore…..

http://www.scubasupport.nl/webshop/CAT/69/LANG/1/Droogpakken/Seals

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Ben na de aanschaf van een packraft nu ook aan het kijken naar een droogpak. Wat is nu jullie opvatting over latex sokken aan het droogpak? Ook vroeg ik me af hoe serieus ik het ademend vermogen van het pak moet nemen. Vast in je packraft, met sprayskirt en reddingsvest blijft het oppervlakte om daadwerkelijk te ademen namelijk niet heel groot. Of zie ik dat verkeerd?

Griet merkte op het winterontmoetingsweekend op dat niet iedereen te spreken is over het nieuwe materiaal van de anfibio packsuit. Verlies aan duurzaamheid zou het probleem zijn. Ondanks dat op de website stellig wordt beweerd dat het even duurzaam zou zijn. Iemand die daar het fijne van weet?

PeterC
    Bijdrager

Ik heb  problemen gehad met mijn pak.

De stof  delamineerde op diverse plaatsen.  Kleine  blaasjes vormde zich .   Ik heb het teruggestuurd en ze zeggen dat  er een slechte  batch stof  is  geweest. Ik hoop het.  Het pak is  onder garantie  vervangen.  Daar hebben ze niet moeilijk over gedaan. Dit is niet meer dan redelijk maar ik was toch opgelucht dat hier niet  over  gezeverd  werd.   Ze keren niet  terug  naar  de  vroegere stof. Het lijkt dat ze  er  vertrouwen in hebben.

Dzjow
    Moderator

Arend, als je naar wildwater toe wilt gaan is het een drysuit van Anfibio aanschaffen of… Welk deftig alternatief heb je nog? Zweten tijdens de zomer in een droogpak is deel van de charme en je zult geen ander droogpak vinden waarbij je dit niet zult kunnen vermijden. Anderzijds, meestal gebruik je een droogpak in omstandigheden dat er niet tot nauwelijks gezweet wordt. Persoonlijk blijf ik de flexibiliteit verkiezen van enkel manchetten in combinatie van aparte latex of neopreen sokken maar anderen verkiezen ingebouwde sokken. Dat is allemaal maar persoonlijke keuze zonder dat het ene zoveel meer beter is dan het andere. Het probleem dat Peter heeft gekend met zijn droogpak lijkt vooralsnog een alleenstaand geval te zijn geweest. Dus daar zou ik me niet druk over maken, mede door de betrouwbare service van Packraftingstore bij zulke problemen.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Er zijn inderdaad geen goede alternatieve. Heb wel een paar mooie aanbieding van drysuits van andere watersportmerken gezien, maar na veel uitpluizen blijken die pakken toch wel minstens 2 of 3 keer zo zwaar te zijn als de packsuit van Anfibio. Ik heb mijn keus wat dat betreft dus gemaakt. Op de service van Packraftingstore durf ik wel te rekenen, zeker na Peters bericht.

Mij lijkt de flexibiliteit van latex manchetten ook erg fijn. In een forumdiscussie tussen kajakkers werd door sommigen beweerd dat manchetten echter sneller tot koude voeten leiden doordat ze zo strak zitten. De suggestie lijkt een verminderde bloedsomloop te zijn. Ik vermoed dat het wel zal meevallen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.