HOME FORUM Wandelgebieden Alternatieve route GR20

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hallo  iedereen!

Ik ben samen met enkele vrienden van plan de GR20 te wandelen in september. We zullen de tocht aanvatten in Calenzana zoals normaal, maar aangezien we maar 8 á 9 dagen hebben om de wandeling te doen zullen we eerder moeten stoppen met wandelen en een bus moeten nemen naar Figari, waar we een vlucht terug kunnen nemen. Zou iemand kunnen zeggen hoe we dit het beste aanpakken? Waar kunnen we best onze wandeling stoppen en een bus of trein nemen om in Figari te geraken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

8 à 9 stapdagen en niet 8 à 9 dagen van Figari tot Figari, juist ?

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Weet niet of jullie lichtbepakt gaan / stevige stappers zijn of eerder rustig van hut naar hut willen trekken?

Wij hebben 10j geleden ook N-Z gedaan.  We hadden 9 stapdagen en zo uit het hoofd herinner ik me dat ik tot in Usciolu hoopte te geraken, daar ergens naar beneden (Cozzano of Zicavo) en dan bus naar Porto Vecchio.

Tocht zelf ging zo vlot dat we op 8.5d al in Conca zaten, dat was nog gemakkelijker :-).  Er was ook ergens een stuk (Bavella?) waar je heel wat uren kon winnen door een alternatief te nemen; dat hebben wij echter niet gedaan toen, was niet nodig.

Ondertussen is de route wel gewijzigd daar aan de cirque; ik weet niet of het hierdoor nu korter/langer geworden is??

thomas199
    Deelnemer

@Jef. We hebben stevige rugzakken bij want we gaan 8 dagen stappen en we slapen in eigen tenten. We hebben normaal gezien wel een stevig tempo. Het is een mogelijkheid om gewoon te stoppen in Vizzavona na 8 dagen, maar er is natuurlijk een kans dat we daar al na 5 dagen aanbeland zijn. Suggesties van wat we daarna zouden kunnen doen? Is er misschien een langer alternatief om de GR20 Noord af te leggen?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

in die situatie eventueel Monte Cinto, Paglia Orba, Capu Tafunatu of/en Monte Rotonde proberen meepakken

Jef Dr
    Deelnemer

Die Tafunatu zegt me niets meer maar de rest van Woubeir zijn idd opties van enkele uren die je tocht hier kunnen verlengen.

Als je in Vizzavona wil eindigen, ik zou toch zeker kijken of je op de GR zuid geen plaatsen hebt van waaruit je terug naar Vizzavona kan met OV.  Ingeval je na alle extra lusjes toch nog te vroeg in Vizzavona zou komen…

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Ik ben een voorstander van zuid naar noord. Inspiratie vind je in mijn verslag:

Figari is alleen per bus bereikbaar in juli en augustus:

http://www.corsicabus.org/busPVecchio/PVE_Airport.html

thomas199
    Deelnemer

😮  Er is dus geen vervoer beschikbaar om in september van Figari naar Ajaccio/Calvi te reizen buiten een peperdure taxi??? Wat stelt u dan voor, een vlucht naar Bastia of Ajaccio nemen?

Jef Dr
    Deelnemer

Thomas, wij vlogen heen op Bastia en kwamen terug via Ajaccio.  Dat was allemaal heel makkelijk qua transport op eiland zelf.  Zal misschien wel wat meer kosten dan heen/terug zelfde luchthaven…

Verslag van Rovers ooit wel eens gelezen, nu niet opnieuw.  Voor mensen die niet de tijd hebben om ganse tocht te doen zou ik persoonlijk -zeker als je genoeg ervaring hebt- toch het noordelijke deel doen.  Vond ik veel mooier dan het zuidelijke.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Beide looprichtingen bieden voor- en nadelen. Zelf deed ik de route van noord naar zuid. Als je de stafkaarten koopt, en niet enkel de topogids, ga je zien dat er meer wandelroutes zijn dan enkel de GR20. We deden enkele topjes die Woubeir vermeldde (zie ook ons reisverslag).

Corte is trouwens een bezoekje waard, ook daar kan je een dagje voorzien. Met de GR20 heb je namelijk wel de ruige bergen maar pik je onderweg niets op van de rustieke dorpjes en het culturele leven.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Openbaar vervoer in Corsica is uw duim. Werkt vrij goed. Zeker als je een rugzak om de schouders heb en wat Frans kan babbelen.

Je kan ook in iedere refuge / restaurant / cafe / … dat aan een weg gelegen is ’s morgens vragen of er vervoer is. Kan zijn dat de waard nog naar de markt of de winkel moet en je mee kan. Of dat er nog iemand voor het rugzakken vervoer komt ofzo. Spreek wel een prijs af op voorhand. En het kan soms lang wachten zijn. Corsicanen en stiptheid gaan niet samen.

Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Paglia Orba, Capu Tafunatu (liggen langs elkaar als ik het mij goed herinner) en Cinto kan je als extra beklimmingen doen inderdaad. Rotondo is eigenlijk een alternatieve route in het bestaande circuit. Hier ga je dan moeten kiezen tussen de route via Rotondo of het originele pad (tenzij je dubbel wil lopen natuurlijk).  Rotondo is eigenlijk wel al het zuidelijke deel, maar zeker goed te doen vanuit Vizzavona. Monte D’Oro is nog zo eentje die als alternatieve route kan gebruikt worden en een stuk dichterbij.

Bij de Paglia Orba en de Tafunatu ligt een refuge, dus dat kan handig zijn als je hier een extra dag voor beide wil inlassen. Als je van noord komt beklim je trouwens sowieso al een stuk van de Paglia als onderdeel van de gr.

Als je moet kiezen tussen noord en zuid, dan kies je inderdaad beter voor noord. Ikzelf kan trouwens ook niets anders aanraden dan te lopen van zuid naar noord, maar de keuze is aan jou.

Ik heb verder ook geen idee hoe het nu tegenwoordig zit met de Cirque, maar dat kan je wel terugvinden.

Als je wat aan cultuur wil doen kan je inderdaad ook nog naar Corte, dit is mogelijk met een trein vanuit Vizzavona.

Veel succes en vooral veel plezier!

thomas199
    Deelnemer

Bedankt voor jullie tips en hints heren, dat wordt geapprecieerd.

Ik had nog een bijvraagje: Hoe zijn jullie weggeraakt uit Conca (mochten we toch de gehele tour kunnen doen)? Is het handiger om gewoon een taxi te nemen naar Ajaccio of Porto-Vecchio, of kan je via een bus naar het noorden?

Alvast bedankt

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Conca is niet bereikbaar met het openbaar vervoer. De gîte d‘étape (alias camping) organiseert vervoer in mini-busjes. Je kan ter plaatse gaan informeren.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.